Hoj för max 15000

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
...Nåja, någon tusenlapp hit eller dit spelar ingen roll. Har tittat bland gamla trådar och får lite tips men priser ändras med åren. Finns det en hyfat ny tråd som jag missat så får någon gärna länka den.

Krav:
- Max runt 15000
- Classica-försäkrad (20 år gammal minst)
- Ej offroad / motard

Har spanat in Fz750 och Cbr600f, finns massor av bra info på dem men det måste finnas fler hojar som liknar dessa? Har även tittat lite snett på cx500e, tycker den verkar konstig så det är ju lite kul. Enda custom jag kan tänka mig är om den kan svänga lite (jag menar inte knäskrap) och då går väl alla bort med mina krav? Ska ha hojen mest att åka bekvämt på landsvägen och med passagerare ibland. Vind är jag inte rädd för men ruta är ett plus. Hästkrafter mindre viktigt men det är ju alltid kul.

Mycket tacksam för svar :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
kan rekommendera Fz:an.
Hade en 86:a tidigare och det enda negativa var bromsarna som lämnade mycket att önska. Men han jag köpte den av tipsade om att med ytterst lite jobb kunde man få dit nyare R1 bromsar tydligen.
Finns många trådar på forum om mods.

Klurigt att få tag i kåpor men annars verkar de flesta reservdelar gå att få tag i via ebay. Själv fick jag beställa en startmotor då min la ner under vinter. 500 spänn levererat och klart på någon vecka från tyskland.

Kan du höja budgeten en smula finns ju VFR som sägs vara i det närmaste skottsäker. Dock reflekteras det ofta i priset då de är rätt dyra för sin ålder. Letar själv efter en sån men med lite högre budget. Bör ändå gå att hitta en 80-talare under 20 000 beroende lite på vart du bor.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag hade en cb750-80 förut, byggde mest på den och han inte köra så mycket under de åren den stod hos mig, men de som slog mig under de turer jag hann ta var att den gick jävligt bra för att va så gammal.
Den var i princip gratis i både inköp,drift,försäkring. Samt rolig att köra!
Jag hade en fzr600-93/94 samtidigt, men vill nog påstå att cb´n var likvärdig om inte bättre i rent underhållningsvärde.

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Jag hade en cb750-80 förut, byggde mest på den och han inte köra så mycket under de åren den stod hos mig, men de som slog mig under de turer jag hann ta var att den gick jävligt bra för att va så gammal.
Den var i princip gratis i både inköp,drift,försäkring. Samt rolig att köra!
Jag hade en fzr600-93/94 samtidigt, men vill nog påstå att cb´n var likvärdig om inte bättre i rent underhållningsvärde.

Ja det vore kanske något det med. Har fått för mig att de är riktigt tunga bara men det kanske inte stämmer?

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ja det vore kanske något det med. Har fått för mig att de är riktigt tunga bara men det kanske inte stämmer?

Det är ju inget man åker runt och kör en massa bakhjul med direkt, men kurviga vägar upptill 200 är den riktigt rolig. Trötta bromsar och fjädring dock, men det är det i alla dessa gamla maskiner. Annars stor underhållningsvärde!

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Det är ju inget man åker runt och kör en massa bakhjul med direkt, men kurviga vägar upptill 200 är den riktigt rolig. Trötta bromsar och fjädring dock, men det är det i alla dessa gamla maskiner. Annars stor underhållningsvärde!

Såpass, får kolla lite på såna. Dom ligger rätt i pris och jag gillar utseendet :)

Jo det gör dom, betalar ca 1600 nåt hel/hel för min. Mkt bang for the bucks är det

Oj okej, får ta och kika på fzr också då.

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Jag har haft en FZR1000 försäkrad som classic BÅDE hos bilsport och sedan svedea... :) Så nog tar dom emot sådana hojar också... Man får vara lite smord i truten :tuttar.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nackdelen med fzr är ju dock dessa förbannade slirande kopplingar.
Sen tycker jag även de är lite små till storleken. Man sitter väldigt ihopkrupen på dessa.

Därmed inte sagt att de är dåliga, men det är nått att tänka på.
(min uppfattning av fzr är lite "beta-test" ) Massa mos i snygg förpackning, men allt annat är dåligt.

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Sen tycker jag även de är lite små till storleken. Man sitter väldigt ihopkrupen på dessa.

(min uppfattning av fzr är lite "beta-test" ) Massa mos i snygg förpackning, men allt annat är dåligt.

Jag vill ju att den ska vara lite bekväm iallafall, fzr kanske går bort isåfall. Får testa en och se. Ganska skönt att leta hoj utan större krav på en viss modell, finns så mycket att välja på.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125

Är 1.89 och sitter utmärkt på min.
Har bytat lameller och mellanskivor två ggr under drygt 10 000 mil inkluderat en hel del körningar på strippen. Inte speciellt dyrt och man byter dom enkelt själv.
"Allt annat är dåligt" är definitivt inget jag har erfarit.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!