Hoj för max 15000

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gsxr går inte att försäkra hos bilsport mc tyvärr så "rena sporthojar" går bort. Ska kolla in gsxen.

15000kr hojar försäkrar man inte. Det är enbart att göda försäkringsbolagen.:D
Tycker jag.
Bättre lägga pengarna på inomhusförvaring, flera lås och tjuvlarm.

Det enda som ska försäkras är du själv, (och din omgivning)
dvs som jag ser det ska du ha en 15000krs hoj med trafikförsäkring.:)
Och så köper du en bärgningsförsäkring hos Falcks försäkringsaktiebolag
, ca 500kr/år utan självrisk !
Kan jämföras med ett försäkringsbolag som ville ha 1200kr som självrisk vid bärgning vid halvförsäkring.

Enbart trafikförsäkring kan du välja hos Länsförsäkringar om du väljer MC-Årsförsäkring.
https://www.lansforsakringar.se/pri...torcykel/ansok/sidor/default.aspx?secure=true

Sedan finns också ett annat bolag, Svedea, och de har faktiskt börjat försäkra Kawasaki 636 Ninja tror jag mig sett (inte de "större" ZX-10R)
Så dom kanske också är beredda ge ett vettigt pris på en äldre hoj av sporttyp.

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Tycker jag.

Kan jämföras med ett försäkringsbolag som ville ha 1200kr som självrisk vid bärgning vid halvförsäkring.

Enbart trafikförsäkring kan du välja hos Länsförsäkringar om du väljer MC-Årsförsäkring.
https://www.lansforsakringar.se/pri...torcykel/ansok/sidor/default.aspx?secure=true

Hur många på SH betalar under 10% av hojens värde i försäkring per år (och med en självrisk på under 17% av värdet)? Helförsäkrat naturligtvis.

Sist jag kollade så var trafik via andra försäkringsbolag dyrare än hel via bilsport.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tycker jag.

Sedan finns också ett annat bolag, Svedea, och de har faktiskt börjat försäkra Kawasaki 636 Ninja tror jag mig sett (inte de "större" ZX-10R)
Så dom kanske också är beredda ge ett vettigt pris på en äldre hoj av sporttyp.

Fast klassikerförsäkring går ju loss på hela 1500 kr om året.
Får man verkligen ens en trafikförsäkring för det? Kollade din länk för en zzr från 92 och där kostade trafik nästan 4000.

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Fast klassikerförsäkring går ju loss på hela 1500 kr om året.
Får man verkligen ens en trafikförsäkring för det? Kollade din länk för en zzr från 92 och där kostade trafik nästan 4000.

Trafik är säkert dyrare. En hoj med under 100hk är det 680:- per år för :)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Last edited:

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Nu behöver du ju inte vara helt insnöad på bilsport o mc. Det finns fler försäkringsbolag som kör med klassikerförsäkring.

Kul att du tittat på FZ:an. Det ÄR en klassiker.

Vill du vara lite originell så kanske du ska spana in den lite udda brorsan FZX750?

View attachment 387676

HÄR ÄR EN LÄNK TILL EN BLOCKETANNONS DÄR FORUMMEDLEMMAR FÖR EVIGT KAN LÄSA OM ATT JAG TIPSAR OM EN FZX750. DENNA LÄNK FYLLER EN VISS INFORMATIV ROLL ÄVEN EFTER ATT ANNONSEN ÄR BORTA.

24 år i medelstor stad så måste jag tyvärr snöa in mig på bilsport mc. Såg faktiskt annonsen på fzx igår och blev väldigt sugen men just den där är för långt borta och jag antar att den är udda?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
24 år i medelstor stad så måste jag tyvärr snöa in mig på bilsport mc. Såg faktiskt annonsen på fzx igår och blev väldigt sugen men just den där är för långt borta och jag antar att den är udda?

Jag tror att det såldes totalt bara 27st FZX750 i Sverige när det begav sig. Sen dess har det dock säkert skett en viss privatimport. När det gäller powercruisergenren så är det en MYCKET unik maskin. Det är utrustad med en rapp radfyra på 94 hk (som utan större problem kan bytas till en FZR1000/thunderace-morot på 145 hk...) medans de konkurrende custommaskinerna väger närmare tre ton och hostar ur sig < 50hk.

Storebrorsan V-maxen hade ju också 145 hk men den släpar ju samtidigt också omkring på 100 kg mer järn. Den massan har stor bestämmanderätt i kurvor...

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag har stått ut med min under några år och en sådan kan du säkert få för 15.000 skulle jag tro. Tung, bänglig, 16" däck, vibrerar en del.
Man får faktiskt leta lite för att hitta något bra med den:va. Men de går som sjutton och är snabba som attan plus billig att försäkra.:banana

Edit: Ang tyngden. Original avgas väger säkert trettio kg och sitter det 4:1 på så har man minskat vikten rätt rejält. Gissar vikten till 220-230Kg som min står idag.

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Är 1.89 och sitter utmärkt på min.
Har bytat lameller och mellanskivor två ggr under drygt 10 000 mil inkluderat en hel del körningar på strippen. Inte speciellt dyrt och man byter dom enkelt själv.
"Allt annat är dåligt" är definitivt inget jag har erfarit.

Jag har aldrig kört nån tusen, jag hade som sagt en 600 samtidigt hade två kompisar även dom fzr600 så vi var tre stycken med samtliga slirande kopplingar.
Bytt lameller,mellanskivor, hårdare fjädrar osv för att få de att lira. Även bromsar och fjädring är på dessa undermåtliga. Och trång som fan, främst knävinkel.
Som sagt detta var 600, 1000 kanske är helt anorlunda jag har ingen aning, men 600 har jag en stark uppfattning om.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag tror att det såldes totalt bara 27st FZX750 i Sverige när det begav sig. Sen dess har det dock säkert skett en viss privatimport. När det gäller powercruisergenren så är det en MYCKET unik maskin. Det är utrustad med en rapp radfyra på 94 hk (som utan större problem kan bytas till en FZR1000/thunderace-morot på 145 hk...) medans de konkurrende custommaskinerna väger närmare tre ton och hostar ur sig < 50hk.

Storebrorsan V-maxen hade ju också 145 hk men den släpar ju samtidigt också omkring på 100 kg mer järn. Den massan har stor bestämmanderätt i kurvor...

I samma genrer fast en aning större finns ju även den maffiga Honda X4 (cb1300)
Dock inte tillräckligt gammal än för klassikerförsäkring och väldigt ovanliga. Har bara sett 1 live men diggar bakhjulet :yoparty

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Köp en Kawasaki GPX600 så får du en bra hoj för under 15.000, går utmärkt att klassikerförsäkra.

Snowman89

Guest
Jag trodde dom hade tvärstopp på sporthojar jag :) Men väldigt kul att höra.

Både Svedea och Bilsport & MC har gjort om reglerna hösten 2012 så nu går det inte att försäkra varken FZR, GSXR eller någon annan "R-hoj" hos dem, oavsett hur smord man är i truten ;)

Jag köpte nyligen en GSX 750 ES. Fjädringen är sådär, bromsarna halvkassa samt att den är skapligt tung. Men samtidigt är den perfekt att såsa runt på under fina söndagar eller bara åka till jobbet på. Vill man så finns det dessutom massvis med grejer att bättra på fjädringen/bromsarna eller motorn ifall man tröttnar på originalgrejerna.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En äldre ZZR600 måste ju vara klockren för dina krav? Du kan säkert hitta en 1100 för slanten med lite tur och prut.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kawas 600 sportare sent 80 tidigt 90 ? Hur mkt självplågare är ts egentligen ?

Om det är en hoj du ska hålla dig undan från så är det den. Googla lite om förgasarstrul och problem med att de går på 3 cylindrar så förstår du varför.

Kika på cbr 600 i stället isf.

Annars, literklubba 80 tal går in i din budget och billig att försäkra. Jag har ett dåligt förhållande till kawa, deras gpz 900 är OFTA söndermeckade och väldigt hårt körda, annars är det bara och kolla runt och testa.

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Tack för alla tips! En sån här blev det för 10 papp. ImageUploadedByTapatalk1372702758.041531.jpg
Den har bara gått 2400 mil enl mätaren och jag tror nästan på det då den går mycket fint, lite puts så är den nästan som ny snart :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!