Hade nyligen min CBR 900 Fireblade (-94) på 4800-mils service och följande gjordes:
- Justerade ventilerna
- Synkroniserade förgasarna
- Bytte tändstift
- Bytte original luftfilter
Efter service går den orent mellan 6-7000 varv. Lite ryckig gång kan man säga. När man passerat 7000 varv går den riktigt fint och rent ända upp till varvstopp. På detta register märker jag en viss effektökning sedan service.
Mellan 0-6000 varv går den också rent och jämnt med samma effekt som innan service.
När man drar över hela registret på ettans och tvåans växel så passerar man "problemregistret" väldigt snabbt så då märker man inte problemet så mycket men på femmans och sexans växel går det ju lite långsammare och då
är det väldigt störigt.
Värt att notera är att jag hade även ett visst problem innan service också men då på endast ett extremt kort intervall (kanske 6000-6100).
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Tycker ni jag borde återvända till verkstaden och låta dom åtgärda problemet (kostnadsfritt?)
På min förra Fireblade (-98) bytte jag från original ljuddämpare till effekt slipon. Jag gjorde då en förgasarsynkning samt bänkning för att optimera effekten med sliponet. Då nämnde han nämligen för mig att "om man vill ha en högre effekt på toppregistret så får man alltid ge avkall på något annat register". Han menade på att man får alltid en dipp någonstans i registret.
Betyder det med andra ord att jag helt enkelt får leva med mitt "bluddrande"
på 6-7000 varv? Är det helt enkelt förgasarnas eviga förbannelse?
Hoppas på lite tips och råd från bättre vetandes.
- Justerade ventilerna
- Synkroniserade förgasarna
- Bytte tändstift
- Bytte original luftfilter
Efter service går den orent mellan 6-7000 varv. Lite ryckig gång kan man säga. När man passerat 7000 varv går den riktigt fint och rent ända upp till varvstopp. På detta register märker jag en viss effektökning sedan service.
Mellan 0-6000 varv går den också rent och jämnt med samma effekt som innan service.
När man drar över hela registret på ettans och tvåans växel så passerar man "problemregistret" väldigt snabbt så då märker man inte problemet så mycket men på femmans och sexans växel går det ju lite långsammare och då
är det väldigt störigt.
Värt att notera är att jag hade även ett visst problem innan service också men då på endast ett extremt kort intervall (kanske 6000-6100).
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Tycker ni jag borde återvända till verkstaden och låta dom åtgärda problemet (kostnadsfritt?)
På min förra Fireblade (-98) bytte jag från original ljuddämpare till effekt slipon. Jag gjorde då en förgasarsynkning samt bänkning för att optimera effekten med sliponet. Då nämnde han nämligen för mig att "om man vill ha en högre effekt på toppregistret så får man alltid ge avkall på något annat register". Han menade på att man får alltid en dipp någonstans i registret.
Betyder det med andra ord att jag helt enkelt får leva med mitt "bluddrande"
på 6-7000 varv? Är det helt enkelt förgasarnas eviga förbannelse?
Hoppas på lite tips och råd från bättre vetandes.