Hoj känns lite "off" nu.. bara att erkänna!

Det där är som allt annat som man får världens ha-begär av;
Nyhetens behag.

Det är skitroligt med en ny bil i superklassen, eller båt med off-shore prestanda eller .... Men.. Det går över, fortare än man tror.
Sen står man där med en pryl som man helst vill byta bort fort,.
Nyhetens behag, men snart är det en vardag...

Kostar att äga en sportbil i den kalibern. Speciellt Ferrari, Lamborghini, men även Porsche om man väljer en Carrera GT.

Finns en annons på blocket på en vanlig F430 som köptes för ca 3 år sedan för 2000 000 kr. Nu säljs den för ca 1300 000 kr. En värdeminskning på 700 000 kr. Ägaren har kört ca 700 mil på samma tid. En milkostnad på 1000 kr exkl service, underhåll och försäkring. Värdeminskningen är en tung post om man inte köper en äldre bil vars värde stabiliserats.

Det gäller även att ha ekonomi till att sköta om bilen efter inköpet och känna att man kan nyttja den utan att tycka att underhållskostnaderna tar bort glädjen. En keramiska skiva fram på en 430 Scuderia repades av en sten som letat sig mellan och och skiva. Det gick på över 100 tkr. Man byter dem nämligen parvis. Ett par bromsbelägg runt om kostar ca 25 tkr.

Kopplingen på en Lamborghini Murcielago kostar över 100 tkr att byta. På en Porsche Carrera GT kostar den kreamiska kopplingen 300 tkr att byta. Samtidigt vet jag att vanliga personbilar kan kosta en hel de. Ett kopplingsbyte på en fyrhjulsdriven Passat V6 gick på 26 000 kr.

Oavsett vilken bil man köper bör man nog gå in med öppna ögon. Det där med att frågar man så har man inte råd är nog bland det dummaste påståendet jag hört.

Jag fick nöjet att lattja med vråltrimmade bilar häromveckan. BMW 750, M3 och Alpina B10 Biturbo. Den senare med drygt 560hk.
Det var så jävla roligt, men inte ens nära kicken jag får på en lagomt pubertal hoj.
Tror man ska inse att det inte är och aldrig kan bli samma sak.
Men när bebben kommer vill jag jättegärna ha en B10. Helst Kombi. :)

Kostar att äga en sportbil i den kalibern. Speciellt Ferrari, Lamborghini, men även Porsche om man väljer en Carrera GT.

Finns en annons på blocket på en vanlig F430 som köptes för ca 3 år sedan för 2000 000 kr. Nu säljs den för ca 1300 000 kr. En värdeminskning på 700 000 kr. Ägaren har kört ca 700 mil på samma tid. En milkostnad på 1000 kr exkl service, underhåll och försäkring. Värdeminskningen är en tung post om man inte köper en äldre bil vars värde stabiliserats.

Det gäller även att ha ekonomi till att sköta om bilen efter inköpet och känna att man kan nyttja den utan att tycka att underhållskostnaderna tar bort glädjen. En keramiska skiva fram på en 430 Scuderia repades av en sten som letat sig mellan och och skiva. Det gick på över 100 tkr. Man byter dem nämligen parvis. Ett par bromsbelägg runt om kostar ca 25 tkr.

Kopplingen på en Lamborghini Murcielago kostar över 100 tkr att byta. På en Porsche Carrera GT kostar den kreamiska kopplingen 300 tkr att byta. Samtidigt vet jag att vanliga personbilar kan kosta en hel de. Ett kopplingsbyte på en fyrhjulsdriven Passat V6 gick på 26 000 kr.

Oavsett vilken bil man köper bör man nog gå in med öppna ögon. Det där med att frågar man så har man inte råd är nog bland det dummaste påståendet jag hört.

Man har inte en sådan bil om man inte har råd att serva den :död, då bör man nog se sig om något annat...

Det är ju det som är grejjen, en bil som på något sätt blir jämförbar i körglädje kontra potent hoj kostar. Visst finns det fina bilar men inte ens dom som har råd med dom har till 99% inte råd att använda dom för det dom är byggda för, blir mer glädje ur en MX5'a.

Själv tycker jag 997 turbo är förjäkla trevliga, skottar på satan men lika lättkörda som vilken svenssonwagon som helst.

Jag åkte camaro ss -10 igår :D

Åh, jag fick nöjet att provåka en sådan för några veckor sedan (var och är utan körkort just nu, så blev inget körande) - jädrar vilken bil :)

Jag har aldrig riktigt varit något för amerikanska bilar, dom har visserligen ofta riktigt gött motorljud, men ingen prestanda eller känsla för design. Men den jädra bilen ändrade min uppfattning ganska rejält - t.o.m. inredningen i den var utav bra design, material och kvalité, inte långt ifrån en Porsche.

Att kunna köpa och äga en hoj är förjävla roligt, men det är inte svårt - en utmaning i mitt liv är att kunna köpa och äga en Porsche av någorlunda modern årsmodell, Cayman S t.ex. eller en GT3 RS om det går riktigt bra här i livet :)

(Något jag är förvånad över inom Porsche-klubben är hur folket allt som oftast har minst två porschar, en segelbåt, spelar mycket golf osv... med så många och dyra intressen, när, var och hur har dom råd att jobba ihop pengarna? hehe)

Man har inte en sådan bil om man inte har råd att serva den :död, då bör man nog se sig om något annat...

Helt rätt

Det där är som allt annat som man får världens ha-begär av;
Nyhetens behag.

Det är skitroligt med en ny bil i superklassen, eller båt med off-shore prestanda eller .... Men.. Det går över, fortare än man tror.
Sen står man där med en pryl som man helst vill byta bort fort,.
Nyhetens behag, men snart är det en vardag...

Tror inte RIKTIGT att det mattas av lika snabbt som t.ex en "vanlig" bil, köpte en BMW 530 i mars, och det var kul i en kvart, sen njuter man av komforten.
Men detta LJUD som var i denna med titansystem, det är svårt att ledsna på tror jag, dessutom så är den ju, i likhet, med en hoj något man har på sommaren, har hela vintern på sig att längta ut igen.

Nä...

Man köper en superbil bara för att man inte klarade att ta hojkort.
Eller för att man har råd, haha

Last edited:
Båda har väl sin charm. Jag tycker att köra sportbilar kan påminna om att köra sportmotorcyklar, marschhastigheten bara blir högre av farten (no pun intended). Jag tycker att sporthoj är roligare på flera sätt, men det betyder ju inte att det är tråkigt att köra sportbil. Som Markus är inne på, bara för att man gillar att äta gott betyder det väl inte att det är ett mindre värde i att dricka gott.

Dock tror jag också att nyhetens behag, precis som FettSnok är inne på, spelar ganska stor roll. Som när du får en ny, starkare hoj. Man vänjer sig.

Avslutningsvis skulle jag knappast kalla sporthoj fattigmansracer. Framförallt borde inte någon som har offrat prestanda, vikt och aerodynamik för att köpa en bil utan tak diskutera race överhuvudtaget. Genom sitt köp har vederbörande redan visat att han är mer intresserad av yta än substans. Cab är för posörer. :fakta

Visst är det skoj med bilar som har lite mos. Men man vänjer sig sjukt fort.
Först är man nöjd med 400hk, sen tröttnar man och vill ha lite mer och trimmar till kanske 500hk, sen tröttnar man igen och vill ha mer osv osv osv.

Har själv haft en halvpotent bil, visst var det roligt som f-n, men som sagt man tröttnade rätt fort och började plöja ner på tok för mycket pengar...

Servicekostnaderna blir rätt höga oavsett bil om man har lite mos under huven. Många gnäller på försäkringen på sporthoj, men att ha en rolig bil med rätt ok försäkring och höga servicekostnader blir ungefär samma kostnad i slutändan.

Tycker inte att prestandamotorcykel och prestandabil konkurrerar med varandra oavsett inköpspris. Det är två vitt skilda upplevelser som båda har sin tjusning. Den största behållningen med att köra motorcykel är att den är svårare att behärska. Det är fler saker som måste klaffa för att det ska kännas perfekt. Att köra bil är inte alls lika krävande för föraren.

Tycker inte att prestandamotorcykel och prestandabil konkurrerar med varandra oavsett inköpspris. Det är två vitt skilda upplevelser som båda har sin tjusning. Den största behållningen med att köra motorcykel är att den är svårare att behärska. Det är fler saker som måste klaffa för att det ska kännas perfekt. Att köra bil är inte alls lika krävande för föraren.

Håller med till fullo, hojen har jag kul på än ( körkort sen 01)och lär mig varje dag,
Bil lär man sig snabbare, helt klart! Däremot känslan att ratta en supersportbil, feels lika a million bucks!

Jorå, om slantarna fanns där så... Men det skulle nog inte bli en Ferrari - det finns andra med goda vägegenskaper och bra knuff i rovan som har mer charm (skulle kunna tänka mig att försöka regga en gammal grupp B-bil :) ). Nu får man hålla sig med lite mer sansad budget att gå runt på.

Nej, privat konvertering:)
Det förklarar saken.

Jag har aldrig riktigt varit något för amerikanska bilar, dom har visserligen ofta riktigt gött motorljud, men ingen prestanda eller känsla för design. Men den jädra bilen ändrade min uppfattning ganska rejält - t.o.m. inredningen i den var utav bra design, material och kvalité, inte långt ifrån en Porsche.
:lol

Du glömde säga att den går på 0,6 liter per mil.

Last edited:
visst, koenigsegg, Ferrari, lambo m.fl. superbilar i all äro, men hade jag varit snuskigt rik. haft en av var... så tror jag ändå att flest mil hade lagts på hojen. ser så konstigt ut att öppna dörren på en lambo & försöka sig på knäskrap :D

men absolut, jag skulle vilja ha en superbil OCKSÅ, inte i stället för :fakta

Nu kostar det ju dock inte bara 900 000 kr med en sån där bil... Vet du vad försäkring, service, däck och bensin till en sån där kostar?

Man ska nog ha ett ganska välbetalt jobb för att ha råd att äga eländet, även om man rent potentiellt kan spara ihop de där 900 000 över lång tid... Måste man över huvud taget fundera på vad hela kalaset kostar, inklusive alla extrautgifter, då har man nog inte råd tror jag...:D

Men visst är det feta bilar:yoparty Jag har visserligen bara kört Porsche Carrera 4s turbo, men den flyttade på sig rätt ok den med... Nog för att smilet skulle gå från öra till öra i alla fall:D Men jag har fan inte råd att äga en, även om jag plötsligt skulle få ihop 900 000 på nåt sätt:(

Alla sportbilar är inte tokdyra så länge det inte är är värsting modellerna. Jag köpte en Porsche 997 i våras och servicen på den gick på 6900:- på porschecenter och då är det 3000mil till nästa. Inte värre än på en v70 typ. Nya bakdäck gick på 6500:-(dock inte samma ställe/tillfälle) vilket inte heller är hutlöst.

Ferrari 360 Modena F1 är inte heller så dyr, var i kontakt med en Ferrari verkstad i sthlm förra året ang att synka kopplingen och det kostade 3500:-(kommer inte ihåg om det var ink moms, kan ha varit ex).

Men som sagt går man upp några snäpp till på skalan vad gäller bilarna så är det ju en annan historia...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick