Hoj med insprut svårstartad ibland samt host under körning.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hoj med insprut svårstartad ibland?

Honda CBR600FS 2002, ~3600 mil.

Senaste veckan har hojen varit svårstartad vid tre tillfällen, men oftast går den igång som vanligt. När den väl är igång har jag inte märkt någon skillnad i ljud eller effekt.

När den är svårstartad kan man höra att pumpen bygger tryck och att startmotorn drar runt utan att låta trött, men den startar inte alls. Efter ett antal försök går den plötsligt igång som den ska. Det är inte så att den nästan startar och hostar eller att det hjälper att köra länge med startmotorn. Det verkar som att antingen går den igång direkt eller går den inte igång alls och då får man försöka starta igen en liten stund senare tills det går.

Temperatur verkar inte spela någon roll. Jag har kört hårt och haft stopp på ett par minuter och fått svår start. Jag har kört lugnt och haft flera timmar stopp och fått svår start. Enda ledtråden är att vid ett tillfälle öppnade jag tanken och då gick den igång efteråt, men det kan varit ett sammanträffande. Det hördes inget pys när jag öppnade.

Den har också hostat till vid två tillfällen när jag accelerat. Detta har skett vid cirka 8000-9000 varv. Båda dessa gånger har varit innan den nått full arbetstemperatur, gissningsvis ~65c. Ena gången var efter en svår start andra var efter normal start. Men det har aldrig blivit något mer host under vidare körning, även om jag så kört runt i många timmar.

*Bränsletrycksregulatorn på denna hojen är känd för problem, den är bytt sedan 1300 mil och jag upplever inte de symptom som den förra gav när den var kass.

*Tändstiften har gått 1400 mil och ska normalt bytas efter 2400 mil. De kördes med fet blandning under 100 mil innan bränsletrycksregulatorn byttes, om det skulle kunna förkorta livslängden(?)

*Hojen har en powercommander, men den är inte mappad på låga varv med lågt gaspådrag, så jag tror inte det ska påverka uppstart(?)

*Jag har något hög bränsleförbrukning, ~0.7-0.9, men tror det beror på körstil.

Var börjar jag felsöka?
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Vad har du för batterispänning när startmotorn går?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ventilspelet rättades till för 1400 mil sedan (om man ska lita på handlaren som sålde den) och ska ses över nästa gång om 1000 mil. Skulle ventilspel kunna orsaka svår start både vid varmt och kallt?

Brukar felaktigt ventilspel ge några andra problem jag skulle kunna märka av?

Vad har du för batterispänning när startmotorn går?
Det har jag inte mätt, men startmotorn låter inte trött vid något startförsök och den går ju igång fint efter jag försökt några gånger. Skulle det ändå kunna tyda på kass batteri?

Då felet är intermittent är det svårt att testa spänning när problemet händer, om jag inte ska ta fram multimetern vid varenda startförsök. Fast det kanske kan vara värt att mäta även vid normal fungerande start?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ventilspelet rättades till för 1400 mil sedan (om man ska lita på handlaren som sålde den) och ska ses över nästa gång om 1000 mil. Skulle ventilspel kunna orsaka svår start både vid varmt och kallt?

Brukar felaktigt ventilspel ge några andra problem jag skulle kunna märka av?

Det har jag inte mätt, men startmotorn låter inte trött vid något startförsök och den går ju igång fint efter jag försökt några gånger. Skulle det ändå kunna tyda på kass batteri?

Då felet är intermittent är det svårt att testa spänning när problemet händer, om jag inte ska ta fram multimetern vid varenda startförsök. Fast det kanske kan vara värt att mäta även vid normal fungerande start?

Det kan vara så att batteriet lämnar tillräckligt med kräm för att dra runt startmotorn, men att det blir för dålig gnista. Det har hänt förr. Och batteriet är en vanlig felkälla på MC. Men, mät spänningen först så vet du om det är något knas på den punkten.
Alternativt testa att kabla igång den när den tjurar.
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Då jag jobbat med insprut generellt så är min gissning en temperaturgivare som är på dåligt humör ibland. Det borde sitta en på motorn nånstans.
Hittar man data på den och har ett mätinstrument så går den att kolla upp.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Då jag jobbat med insprut generellt så är min gissning en temperaturgivare som är på dåligt humör ibland. Det borde sitta en på motorn nånstans.
Hittar man data på den och har ett mätinstrument så går den att kolla upp.
Temperaturindikatorn i klustret beter sig precis som vanligt. Vad jag känner till är det enda temperaturgivaren på hojen. Men jag ska titta på det, för jag har kopplat in den temperaturgivaren i powercommandern inför denna säsongen. Kanske skulle det kunna ställa till några dumheter om något hänt där.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Temperaturgivaren hade lossnat ur powercommandern, nu är den på plats igen. så det är inte omöjligt att den stundtals jordat sig mot chassit. O andra sidan har den hojen en mekanisk choke styrd av vax, så är inte helt hundra på hur mycket tempsensorn faktiskt gör, förutom att visa saker i klustret. Det här känns som ett relativt simpelt insprut.

Det kan vara så att batteriet lämnar tillräckligt med kräm för att dra runt startmotorn, men att det blir för dålig gnista. Det har hänt förr. Och batteriet är en vanlig felkälla på MC. Men, mät spänningen först så vet du om det är något knas på den punkten.
Alternativt testa att kabla igång den när den tjurar.
Prövade att göra ett antal starter och stänga av motorn igen för att inte börja ladda batteriet. Det lägsta jag såg multimetern visa medan startmotorn drog runt var 11.2v efter 3-4 starter utan vila. Min multimeter är inte jättesnabb, så en kort dipp kan definitivt vara lägre. Nu startade ju hojen på varje försök, så jag fick aldrig se värdet stabilisera sig innan det sköt upp till 14.5v av att hojen drog igång.

Är 11.2v "normalt" spänningsfall eller kan det vara ett tecken på att mitt batteri börjar ta slut?

Jag har hört att insprutet på denna hojen behöver 10.8v för att starta igång.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Kan även vara powercommandern som strular.
Har haft problem med hoj som hostar till lite då och då. Efter att jag kopplat ur powercommandern så har den slutat hosta...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Jag har hört att insprutet på denna hojen behöver 10.8v för att starta igång.

Nu var det nästan 20 år se'n jag jobbade med fordonselektronik, men som jag minns det; så krävdes det full funktionalitet i intervallet 10,8 -> 15,6 V och nå'n form av liv i lådan (graceful degradation) ner till 9,0 V.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Råkat ut för en svår start igen. Denna gång efter en lugn långkörning när tanken körts halvtom. Försökte starta två gånger utan att något hände.

Hade inte multimeter med mig, så för skojs skull prövade jag att öppnade tanklocket och sedan försöka igen. Då startade den igång på direkten. Detta kan givetvis vara ett rent sammanträffande även andra gången, men skulle det gå att bygga ett sådant undertryck att den går att köra men blir svårstartad?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Efter ännu en långkörning vägrade den starta efter att ha varit avstängd någon minut. Gjorde flera misslyckade startförsök innan jag öppnade tanklocket och då gick den igång på direkten.

Får se över tankventilationen. Eller vad skulle det kunna vara annars? Att det skulle vara sammanträffande börjar kännas långsökt nu.
Batteriet är kollat och nästa ventiljustering är många hundra bort.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top