Hoj-skoj i Kenya....

Valentin

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Hoj
Tdm 850
Förmodligen så blir det nog renovering snarast för herrn.Snacka om överlast.Men gasades friskt minsann med sina typ 110cc. Sällan du hittar större i Kenya för den delen.Körde om både det ena och det andra,ibland mitt i en kurva.:hihi SAM_1455.JPG

Valentin

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Hoj
Tdm 850
SAM_1503.JPG

Förvånadsvärt bra vägar i överlag som vindlar upp och ner.Blev drygt 40 mil vindlande asfaltsvägar innan man var framme i Nairobi. Dock har kenyanerna pippi på vägbulor i nästan varje by/mindre stad.Ibland finns det en skylt som varnar,ibland inte,Smäller hårt om du kör för fort. Skulle gärna tänka mig en hojtur,helst då på en stor offroad.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Vad gör du där om jag får fråga?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Det här är också en touringlegend i Kenya. Strax söder om ekvatorn.IMGP2826.jpg

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Min dotter pluggade i Kenya i två år och vi var där och besökte henne ett antal gånger. En av hennes lärare hade kört Victoriasjön runt på en Royal Enfield. Måste säga att jag var ganska avis...

Valentin

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Hoj
Tdm 850
Ojdå!Har nog inga fler bilder med hojar iallafall.Eller kanske?Ska kolla igenom.Har väl typ 1000 bilder fr.de senaste 4 åren. Tjejen bor där och bilderna är fr. i höstas.Sitter och fryser häcken av mig istället just nu..haha. Jag såg iaf någon Africa Twin och ett par sporthojar i Nairobi men hann inte se exakt märke/kubik.
Kines-"moppar"finns det dock gott om.Du hittar dessa i varje gathörn typ. Billig transport...om man törs! ;-) Boda Boda....
Det där med Victoriasjön lät frestande.Skulle nog kunna halka omkring på vadsomhelst.Är säkert en upplevelse.Får uppfinna ien ihopfällbar hoj till nästa gång och stoppa i väskan. ;-)

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Själv skulle jag gärna köra någon lätthanterlig äventyrs-/offroadhoj i Aberdare där man till och med får campa i nationalparken. Eftersom det är så högt över havet är också klimatet relativt behagligt även för oss nordbor. Har nog aldrig varit så nära bufflar och elefanter som där, inte ens i Mara.

Valentin

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Hoj
Tdm 850
SAM_1452.JPG

Här ger Kenya-Rossi järnet i den minst sagt skymda kurvan.No big deal liksom,vad som än väntar bakom kröken flyttar sig säkert...eller? ;-)

Valentin

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Hoj
Tdm 850
Aberdare?Kanske får kolla upp det nästa gång. Men helt rätt,iaf runt Nairobi så är vädret som en bra svensk sommar för det mesta.Faktum är att mina stackars luftrör aldrig känts bättre,trots huvudvärken av dieselavgaserna första dagarna.Tror det har att göra med att värmen är "torrare"än här.

Valentin

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Hoj
Tdm 850
SAM_0827.JPG

På tal om elefanter...Detta var tydligen deras stråk som dom tog på eftermiddagarna för att gå omkring och knapra majs i folks odlingar.Icke poppis men dom hade sina tricks för att skrämma bort dom. Taget ca en mil norr om staden Meru. Ngn minut senare efter denna bild togs kom en slyngel på kineshoj och började vifta med armarna och tutade och hade sig.Så nära döden har nog inte skitungen varit. Folk började jaga honom och elefanterna är inte att leka med när dom är på det humöret...

Valentin

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Hoj
Tdm 850
DSC_0762.jpg

Som gjord för en offroadsväng.Men vi(läs jag!!!)bestämde oss att gå hela vägen till ett ställe som heter Hells Gate. Guiden var jättekul när man kom fram och kläckte ur sig"Welcome to Hell" Definitivt inte lika kul på hemvägen då typ 100-tals bufflar lagt sig längs vägen.Blev en låååång omväg minst sagt. Inte att leka med dom fulingarna...;-)

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Ja, Nairobi och hela Centralprovinsen har riktigt behagligt klimat. Finns en anledning till att kolonisatörerna föredrog det framför den heta och fuktiga kusten eller den heta och torra norra och södra delen. Fantastiskt förövrigt att man kan se så många djur redan i Nairobi nationalpark. Har du förresten varit uppe på helikopterplattan i JKC?

Valentin

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Hoj
Tdm 850
Japp!Varit uppe där. Kanske vi skrämde iväg de stackars djuren för såg inte så jättemkt egentligen där i Nairobi Nationalpark. Hade tur med Mombasa då vi var där.Bara runt 28 grader....;-)Annars kan det dra iväg rätt rejält. Ta tåget fr.Nairobi-Mombasa rekommenderas.Inte för komforten eller tidsaspekten,går extremt sakta och tidtabeller kan man fetglömma.Tåget skulle lämna Nairobi ca 20.00 men kom iväg strax efter midnatt,Men ett äventyr i sig. Även Meru har bra klimat för oss nordbor,men kan bli rätt kallt om kvällar/nätter.Blev idiotförklarad då jag gick omkring i t-shirt. Klädkoden var tjocka jackor vid typ 15 grader... ;-)

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Var i Kenya 8 månader 2009, mest "malplacerade" hojen jag såg var en zzr1400 :)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...