Hoj startar ej - bytte luftfilter+tändstift

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Som rubriken säger, första gången jag byter detta... och big surprise när man ska starta så går startmotorn men inget händer :4skrika. Jag tog bort bensintanken och luftburken och bytte till iridiumtändstift (det var normala tändstift innan).

Det som jag kan påminna mig som ett eventuellt fel är vid monteringen av bensintanken, det sticker ut 2 små nipplar av stål (alltså inte där pumpen sitter, utan bredvid) och jag är inte 100% på att jag INTE blandade ihop slangarna. Den ena slangen verkar dräneras under hojen.

Kan nå'n snäll själ säga vad som kan ha blivit fel innan jag skär mig i handleden :gråta

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Problem löst! Provade att gasa medans startmotorn gick och den gick igång efter några minuter:banana Antar att det kommit in mycket luft i slangarna när jag tog bort tanken så att det tog ett tag innan motorn fick bensin.. hursomhelst stoor lättnad.

j127

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2013
Hoj
Yamaha YZF250 2002
Jag har ett JÄTTEPROBLEM som jag blir galen av om inte jag får hjälp! Crossen startar inte.
Köpte en Yamaha yz250z -02 för två dagar sedan och ägaren starta den på första kicken, två gånger. Jag fick även provköra och den gick galant.

Jag har tidigare aldrig kört en 4t förut och ägaren sa att det är svårt att starta om man inte kan tekniken. Men nu är det så att jag dom senaste 2dagarna försökt kicka igång den med hjälp av videos som ägaren skickat på hur man gör, kollat om det är något fel på tändstiftet (inga som helst) och fyllt på med ny bensin.

Förstår inte varför det inte går, skulle verkligen uppskatta all hjälp!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har ett JÄTTEPROBLEM som jag blir galen av om inte jag får hjälp! Crossen startar inte.
Köpte en Yamaha yz250z -02 för två dagar sedan och ägaren starta den på första kicken, två gånger. Jag fick även provköra och den gick galant.

Jag har tidigare aldrig kört en 4t förut och ägaren sa att det är svårt att starta om man inte kan tekniken. Men nu är det så att jag dom senaste 2dagarna försökt kicka igång den med hjälp av videos som ägaren skickat på hur man gör, kollat om det är något fel på tändstiftet (inga som helst) och fyllt på med ny bensin.

Förstår inte varför det inte går, skulle verkligen uppskatta all hjälp!

Det kan verka som att du gör allt rätt, men på vissa måste man riktigt snärta till kicken i slutet för dom ska gå igång. Prova det. För du har väl inte dödaren på? :hihi

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
På en 4 takts cross har du handen på bromsvätskebehållaren när du kickar för annars är risken att du tjuvsurar hojen, eftersom du transporterat hojen så kan de bli tjuriga och all lägga den ner några sec med soppakranen på gör ibland underverk.
Annars trampa tills du känner den kompa, låt den passera öd och lite till och släpp upp kicken och ge den en spark som ni var gifta.
Har du sirat den ordentligt så tycker dina grannar att det är jättekul att försöka putta igång den på 2 an

j127

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2013
Hoj
Yamaha YZF250 2002
Det kan verka som att du gör allt rätt, men på vissa måste man riktigt snärta till kicken i slutet för dom ska gå igång. Prova det. För du har väl inte dödaren på? :hihi

Vilken är dödaren? Menar du engine stop knappen?

j127

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2013
Hoj
Yamaha YZF250 2002
På en 4 takts cross har du handen på bromsvätskebehållaren när du kickar för annars är risken att du tjuvsurar hojen, eftersom du transporterat hojen så kan de bli tjuriga och all lägga den ner några sec med soppakranen på gör ibland underverk.
Annars trampa tills du känner den kompa, låt den passera öd och lite till och släpp upp kicken och ge den en spark som ni var gifta.
Har du sirat den ordentligt så tycker dina grannar att det är jättekul att försöka putta igång den på 2 an

Jag har gjort allting du beskrivit men ingenting fungerar! Dock jag inte provat att knuffa igång den, fungerar det? Fungerar det bara när man har 2an inne blir det här väl ett självmordsuppdrag...

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Sällan trasiga på Yamaha, det handlar om rutin.
Ta med den bort på crossbanan och be en yamahaförare starta den åt dig, de flesta är väldigt schyssta och hjälpsamma där.
Startade en 125 2 t åt en kille på första kicken som kört 4 takt innan och sparkat i en kvart

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Yamaha kan vara lite tjuriga att starta, tro mig, har prövat... När man väl gjorde rätt så startade den direkt.

Du kan ju ha surat den så jävligt så tändstiftet gett upp. Kan ju pröva att byta ut det.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping