Hoj startar inte efter tvätt

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Tjenaare, jo det är så att min suzuki 650 sv -03 imte vill starta nu efter jag tvätta den.. Första gången jag försökte så lät det lite om den och den försökte få gnista. Displayen funka fint men efter att jag försökt starta den några gånger så vill inte displayen fungera o endast neutrallampan lyser svagt och när jag försöker starta den så blir den svagare. Låter lite som att den försöker få gnista ibland annars så händer det inget. Någon som vet vad felet kan va? Anar att det e nåt som e blött. Jag tvätta den skonsamt utan högteyck osv :/ mvh

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Kolla batteriet.
Kan det vara urladdat?
Sen att det kommer efter en tvätt tror jag är en tillfällighet.

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Hur kollar jag lättast detta o äre bara ett nytt battreri som åtgärdar problemet? Jag d sån amötör på sånt här som nybliven hojfantast:p mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inget konstigt med att den inte startar efter "tvätt".
Du har lyckats dränka in viktiga delar med vatten.
Bara torka torrt. Överallt.
Och ladda batteriet. Med högst 1A. = MC-laddare.
För du har förståss kört slut på batteriet under startförsöken.
(Har själv varit med om samma sak på min SV650S.
I mitt fall 8 timmars körning i regn och följt av 16 timmar i regn på parkering.
Efter jag kört slut på batteriet under startförsöken så blev det ett kapell och en batteriladdare från biltema. Tog in batteriet och laddade under natten.
Och under natten så stod den under kapellet.
Och på morgonen kom solen. Och hjälpte till torka upp hojen.
I med det nyladdade batteriet i den nu torra hojen.
Och min SV650S startade.)

Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ladda batteriet är dagens tips. Lite tryckluft runt tändstiften och dra loss tändstiftshatten och vifta lite med trycklyften där med så ska du se att den kommer igång fint.

Du tvättade inte ljuddämparn invändigt hoppas jag?

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Om du inte kollat det uppenbara? Kolla "dödar" knappen.
Du kan ju ha kommit åt den när du tvättade hojen.
Det gjorde jag :huvet

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Tack för alla hjälpsamma svar:) jag låter den stå över natten så får jag se imornkväll. Annars får jag ladda batteriet osv.. Nån som kan förklara lite enkelt vart tändstift o sånt sitter? Är det lätttillgängligt? Antar att batteriet sitter under sadeln men vet inte riktigt hir jag får bort den. Shit låter helt vilse vilket jag är men aldrig hållt på med sånt här förut, men ska bli kul o lära sig:) mvh

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Tack för alla hjälpsamma svar:) jag låter den stå över natten så får jag se imornkväll. Annars får jag ladda batteriet osv.. Nån som kan förklara lite enkelt vart tändstift o sånt sitter? Är det lätttillgängligt? Antar att batteriet sitter under sadeln men vet inte riktigt hir jag får bort den. Shit låter helt vilse vilket jag är men aldrig hållt på med sånt här förut, men ska bli kul o lära sig:) mvh

Tändstiften och hattarna/spolarna sitter mitt ovanför var cylinder på toppen.
Du får antagligen skruva av tanken och sen kommer du nog åt.
Batteriet lär sitta under någon av sadlarna, Ta av passagerarsadeln sen sitter det nog en skruv som håller fast förarens sadel, det gjorde det på de två kawasaki jag har haft.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Startkablar!
Det funkar om det bara är batteriet.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Kommer inte hjälpa att låta den torka.
Enligt din beskrivning ovan där du skriver om neutrallampan så skulle jag bli mycket. Förvånad om den startar utan att du laddar batteriet.

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Troligtvis är det bara batteriet som spökar. Hojjarna brukar tåla enorma mängder vatten utan att strula.

Enklast är att du skaffar dig en bra batteriladdare, gärna en C-tek eller motsvarande. (kostar 500-1000kr typ) Du kommer ändå behöva ha en till vintern för att kunna underhållsladda batteriet då. Dessa batteriladdare brukar dessutom ha en finurlig snabbkontakt som du kan montera på ditt batteri för att enkelt kunna ladda batteriet utan att plocka bort sadel osv.

Om du vill provstarta med startkablar från till exempel en bil, se till att bilens motor är avstängd under tiden den är kopplad till hojjen. Detta för att undvika att elektronik i hojjen går sönder.

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Låt hojen stå och torka ett tag bar för säkerhets skull, samt kolla efter vatten runt tändstiftsbrunnarna. Om du inte har batteriladdare så be en kompis om hjälp och försök spring igång den, om ni får igång den så stäng inte av (om du stänger av och försöker igen så kanske den startar men kommer inte göra det dagen efter) kör runt en ordentlig sväng så batteriet hinner laddas upp under turen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Komma åt batteriet:
Lossa två plastpanelerna nedanför sadeln. På vänster respektive höger sida.
Hålls med en eller två insexskruvar/plastpanel.
Efter du tagit bort plastpanelerna, lossa sadeln som hålls med två lite större insexskruvar.
Sedan kan du böja undan plasten över batteriet och ansluta en batteriladdare.
Eller
lossa polskruvarna och ta loss batteriet och ta in batteriet för laddning.

Last edited:

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Fötsökte springa igång hojjen igår.. Va lite svårare än va jag trodde, fick igång den en gång av många försök:p blir o inhandla laddare idag istället:) mvh

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
har haft hojar o mopar som blir konstiga av regn, speciellt när dom har några år på nacken kablar är gamla o spruckna,"vatten tränger in" o börjar leda ström när dom är fuktiga.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Känt sv-problem med vatten i instrumentet, kortar tändspolen som matar varvräknaren. Öppna och kolla om det är blött.

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Yes, åker o inhandlar en ctekladdare nu :) ska ge mig på et försök o skruva upp sadeln o fixat själv, ska jag nog reda ut:)

tänkte på en grejj, försökte som sagt springa igång den ett tag, är det något som kan vara dåligt för den? gjorde det massor med mopen o det va ju lugnt men kanske inte e samma sak.. mvh _:)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024