hoja till italien?

Swizz

Rookie
Gick med
3 Sep 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Honda Fireblade -08
Tjena, någon som har testat hoja till italien på en sporthoj?

Hur skulle den resan bli, obekväm eller...?

Vill gärna ha era synpunkter.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har åkt bil till Italien och det skulle jag aldrig göra med MC. Sedan finns säkert najs vägar men då tror jag det tar för lång tid.
Att köra sporthoj i Alperna lär dock vara det brutalaste man kan göra så jag vill inte sabba din plan. Det dräller av sporthojar i Alperna och det var kul att se.
Många vanliga cyklister också, lika störande som här hemma förstås. :fakta
Jag skulle försöka få hojen på ett tåg till Bayern typ och sen åka över till Italien, möjligen köpa hoj på vägen ner och kombinera ett mc-köp med mc-semester för att kuska R1 på Autobahn är som att åka Sthlm - Gbg i kvadrat, i tråkighet alltså.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
...för att kuska R1 på Autobahn är som att åka Sthlm - Gbg i kvadrat, i tråkighet alltså.

Finns Autozug för att göra resan mer smidig och angenäm, hör med han 'Santo' här på forumet, han skrev ju om sin tripp ner till Rom...
Och att döma av hans berättelse så lät det mer som en lång njutning snarare än tristess.
Men, men, vi har ju alla olika inställningar till livet. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kolla in Autozug. Så slipper du motorvägstristess, regn och annat otyg. Kostar å andra sidan från kanske 4-5000kr och uppåt, men då slipper man två hotellnätter också.


Edit: dunder var snabbare
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Skulle säga att det beror lite på hur du vill lägga upp resan och med vilken hoj. Allt i ett svep med sporthoj? Kan bli lite obekvämt. Men väljer du att dela upp resan under några dagar och lite utflyktsmål på vägen så borde det vara rätt lugnt.
Körde runt Island förra sommaren, ruskigt trevlig resa med 35 mil per dag som mest. Men sedan så körde vi väl kanske de minst touringanpassade hojarna någonsin (KTM LC4) men ändå.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Tåg? Har bukefalos eller kärringarna från familjeliv.se tagit över SH?

Det går utmärkt att åka (sport)hoj hela vägen till alperna, för jag antar att det är dit du skall.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tåg? Har bukefalos eller kärringarna från familjeliv.se tagit över SH?

Det går utmärkt att åka (sport)hoj hela vägen till alperna, för jag antar att det är dit du skall.

Japp d gör d, jag har kört Sporthoj till Italien, Ungern, Skottland och massa andra länder, dock hatar jag att tälta, det är bekvämare med zimmer frei & BB, det kostar inte så mycket att kvarta på billiga pang.

Man behöver inte boka någonting, det är bara att flukta efter boende runt 4-5 tiden på em så hittar man alltid något som är ok, väntar man till kvällen kan det dock vara rätt fullt.

Boende i Italien löser man på plats hos turistbyrån eller resebyrå.

Vill man boka via nätet kan man hitta billiga pang här http://www.hostelbookers.com/hostelworld-price-comparison/?gclid=CIisrKrjsaUCFYJE3godf2WpZQ
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag åkte Sthlm-Hamburg (med en övernattning hos vänner utanför Köpenhamn) för att sedan ta tåget till München. Riktigt smidigt! 2 veckor med motorcyckling, vandring i bergen och sommarskidåkning för att sedan åka tåget (München-Hamburg) tillbaka igen.

Do it!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tåg? Har bukefalos eller kärringarna från familjeliv.se tagit över SH?

Det går utmärkt att åka (sport)hoj hela vägen till alperna, för jag antar att det är dit du skall.

Klart det går, men frågan var om resan blir obekväm och det är jag ganska säker på att den blir. Uppsala - italienska gränsen, är det 200 mil lite styvt? Jag var nere i Maggiore och vände i somras med en rad omvägar och det blev 600 mil.

Japp d gör d, jag har kört Sporthoj till Italien, Ungern, Skottland och massa andra länder, dock hatar jag att tälta, det är bekvämare med zimmer frei & BB, det kostar inte så mycket att kvarta på billiga pang.

Man behöver inte boka någonting, det är bara att flukta efter boende runt 4-5 tiden på em så hittar man alltid något som är ok, väntar man till kvällen kan det dock vara rätt fullt.

Boende i Italien löser man på plats hos turistbyrån eller resebyrå.

Vill man boka via nätet kan man hitta billiga pang här http://www.hostelbookers.com/hostelworld-price-comparison/?gclid=CIisrKrjsaUCFYJE3godf2WpZQ

Boende fixar man genom att ringa till hotellen som finns på tilltänkt destination och de finns i alla GPS:er med Europakarta.
Din modell fungerar förstås också, men då med osäkerheten, letandet och tidsaspekten. Inkl Italien! :mattias

:2010
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min jobbarkompis åkte Umeå-Gibraltar nu i höst, IOFS på en TDM 850, men han är ÅAS lite äldre än dig, han är 60 år....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Enda chansen att åka motorcykel ner till Italien är om man gör själva resan ner och hem till ett äventyr. Sporthoj kanske inte är lämpligaste motorcykeln för uppgiften men många har gjort bedriften tidigare. Man får ta det i etapper och undvika enformig körning längst Autobahn.

Att stressa genom Tyskland på sporthoj är det sista jag skulle göra. Är målsättningen att köra runt i Italien skulle jag ta snabbast och bekvämast väg ner med Autozug från Hamburg till Alessandria, Verona eller Trieste beroende på vilket vädersträck i Italien du vill börja ditt äventyr. Antingen det eller transportera motorcykeln på släp med bil eller skåpbil, men det innebär ytterligare fordon att hålla reda på och parkera någonstans. Enligt min erfarenhet är det inte helt gratis att parkera där nere och de transporterar mer än gärna undan din bil till någon uppställningsplats om du skiter i att betala p-avgifter. Krångligt och dyrt att lösa ut bilen igen.

Jag har hört att Sardinien har riktigt fina vägar för motorcykel.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Har gjort en sådan resa.

Vi var 2 man, en bankörd sv650 och en z1000 modell lik.

Vi toppade 40mil / dag. Jag hade ont efter 10. Räkna med att resan tar 10 dagar om du vill se något och beblanda dig med de lokala förmågorna. Mycket intressanta vägar och ställen är inte med i turistinfo samt att man där kan slippa tjocka barnfamiljer även om man åker under högsäsong. Åkte östra Tyskland ner mot Polen och Tjeckien. Väl värt att åka igenom, vi försökte dock ta Autobahn genom Berlin men det resulterade i 2timmars kö (och sedermera böter). Så rekomenderar småvägar hela resan om man inte vill riskera sitt psykiska välstånd när det gäller att transportera sig genom Tyskland. Väl uppe i Alperna kan temperaturen vara några få plusgrader på skuggsidan mot 30sträcket nere i dalarna så bra goretex är skönt i längden.

Lite slumpade resefoto:
http://mkgallery.citynetv.net/main.php/v/semester/europa2010/

Körde främst Tyskland, Österike, Italien, Schweiz sedermera hem genom Luxemburg och Holland. Inget planerat utan körde till intressanta punkter i GPS. ( Tills den gick i backen någonstans i Holland )

Belgien var ett skitland.
Boende är lite säsongsberoende men åker man utanför högsäsong så är vandrarhem oslagbart. Vi åkte i början av Juni.

Detta ställe hade vi själva för ca 800:- förutom personal och några lokala kvällsbesökare i puben. Slutet av Juni och vidare till Augusti var det intill fullbokat.
main.php


main.php

Ca 400mil.

Varav runt 100mil.
main.php
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Klart du skall köra ner till Italien, det är ju jättefint där nere.

Hur jobbigt det blir beror ju på yttre omständigheter, väder, trafik, vikt och längd på föraren, fysisk kondition, sällskap osv.

Skadar inte att "träna" innan resan, se till att köra några heldagsturer för att få en uppfattning om hur länge man kan köra på en dag(observera: hur länge, inte hur långt).
Spelar ingen större roll om man kör kurviga vägar eller motorväg, det är antalet timmar i sadeln som ger träsmaken.

Motorväg i tyskland kan vara svårt tråkigt men jag föredrar detta då man kan man avverka många mil på kort tid = snabbt nere vid destinationen och snabbt hemma igen.
Då bör man hålla ett friskt tempo, köra så långt som möjligt mellan tankstoppen och inte söla vid tankstoppen. Kör man genom gamla össtyskland skall man undvika allt som inte är motorväg även om vägen ser stor och rak ut på kartan. -Går ofta genom byar och städer + mailjoner lastbilar som korkar igen vägen.

Landsbygsåkning i Tyskland kan vara trevligt men som transport kan det bli frustrerande då man ofta åker igenom alla byar/städer i snigelfart. Å andra sidan kan det ju vara trevligt om man ser nerresan som en del av semestern. Tyvärr är norra tyskland platt och tråkigt. Har man varit nere i alperna med serpentinvägar blir hemresan i långsamt tempo mördande trist om man kör småvägar.

Slutligen lite tips: Sätt på sporttouringdäck (hårda i mitten, mjuka på sidorna), mjuka suddgummidäck slits ner otroligt fort på en europaresa.
Regnkläder inklusive handskar och stövelöverdrag är bra att ta med sig, räkna med att åka åtminstone någon dag i regn.
 
Last edited:

Swizz

Rookie
Gick med
3 Sep 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Honda Fireblade -08
Tack för alla tips och råd! Blir nog en MC resa sommaren 2011 med en polare ner till italien, saken är att man vill ju cruisa och njuta av vägen samt utsikten.

Till användaren Pebl : Jag är 185cm lång, väger 85kg. Tränar på ett gym 5 dagar i veckan, kondition och styrka. Tror du jag klarar av resan :p
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Till användaren Pebl : Jag är 185cm lång, väger 85kg. Tränar på ett gym 5 dagar i veckan, kondition och styrka. :p

Äsch. Det har du ju ingen användning utav. Sätt dig på en endurohoj och kör några varv i skogarna i vinter istället:yoparty
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Spelar ingen större roll om man kör kurviga vägar eller motorväg, det är antalet timmar i sadeln som ger träsmaken.

Håller inte med dig, motorväg är att sitta statiskt, en helt annan belastning.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top