Hojar för långa?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ut och provkör hojar hos MC handlare.
Jag tycker jag sitter bra på de flesta litermaskinerna. Ju nyare, desto bättre, jag är 195cm

Hur gammal är du? :tungan Välja hoj efter hur du sitter? :glömdet
Går alldeles utmärkt att köra 20mil utan paus(sen måste man tanka) och >50 mil under en dag på en supersport.

Ett par öronproppar bara så. :tummenupp

Jo. Det är sant. Litermaskinerna sitter man relativt hyfsat på även om man är lite längre men jag sitter inte i närheten av lika bra på en literhoj som på min TDM. Benvinkeln blir lite för tvär om man åker längre resor.
Sen är det ju grejen om man åker längre att man behöver lite fart på en sportis för att kunna vila sig lite på luftkudden istället för att sitta och hålla sig upprätt med ryggmusklerna. Jag stannar nästan aldrig för något annat än tankning eller mat och jag får ligga på ganska ordentligt för att vara tvungen att tanka innan 30 mil. Vilket väl är så jag normalt kör. Då grejar jag kanske 35 mil på en tank. Håller jag mig till lätt momsad hastighetsbegränsning så drar den bara 0,4. Då grejar jag närmare 50 mil innan jag måste stanna för tankning. Men då hinner jag å andra sidan bli hungrig istället.

Tack för många alternativ från fler som är i min liga ;)
Det känns lite som att om man har långa ben som jag så blir fotvinkeln obekväm och att det alltså inte är att rekommendera några längre sträckor på en riktig sporthoj. Så jag är nog faktiskt mer inne på en lite sportigare touring typ TDM 850, Hornet eller Z750. Dessa kanske är mer att föredra om man ska ge sig ut på 20 mils turer jämfört med en motard. Annars har jag alternativen KTM 690 eller 950 SM alternativt Duke II. Men hur är det med Duken? Har aldrig provat någon men tycker att den ser liten ut.

Det enda negativa jag kan säga om TDM är att för mig så hamnade ett turbulensskikt mitt i hjälmen så det blev ganska bullrigt och faktiskt skakade hjälmen en del i högre farter med original-kåpglas.
Sträckte jag lite på mig eller kröp ihop så blev det avsevärt bättre. Nu är du lite längre än mig så jag misstänker faktiskt att du klarar dig undan från den.
För min del så köpte jag ett variotouring-kåpglas. Då blev det tyst och skönt så det eliminerade behovet av öronproppar. Nackdelen var att eftersom turbulensen som tidigare gjorde det jobbigt att köra längre sträckor i högre hastigheter försvann så går det mycket fortare nu.
Nu är det lögn i helvete att hålla ner hastigheten så man klarar körkortet då karaktären på hojen inbjuder lite till att skruva på lite extra.

Med det nya kåpglaset är jag totalnöjd med hojen. Motorn har ganska bra drag redan från måttliga varv, bränsleförbrukningen är föredömligt låg, försäkringen relativt billig, Med wingrack och några väskor går det att få med sig avsevärda mängder packning om man vill utan att man behöver sitta med en vindfångande ryggsäck på sig. Den är helt underbar att köra efter kurviga vägar även i ganska rask takt. Fjädringen har ganska bra inställningsmöjligheter med ställbar förspänning, dämpning och retur både fram och bak även om jag faktiskt aldrig gett mig på det. Har funderat på att strama åt den fram lite då jag ibland kan tycka att den är lite väl mjuk där men å andra sidan så går den bekvämt och väldigt stabilt ända tills det börjar vara frågan om hastigheter som med marginal vinkar adjö til körkortet.
 
Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Jo. Det är sant. Litermaskinerna sitter man relativt hyfsat på även om man är lite längre men jag sitter inte i närheten av lika bra på en literhoj som på min TDM. Benvinkeln blir lite för tvär om man åker längre resor.
Sen är det ju grejen om man åker längre att man behöver lite fart på en sportis för att kunna vila sig lite på luftkudden istället för att sitta och hålla sig upprätt med ryggmusklerna. Jag stannar nästan aldrig för något annat än tankning eller mat och jag får ligga på ganska ordentligt för att vara tvungen att tanka innan 30 mil. Vilket väl är så jag normalt kör. Då grejar jag kanske 35 mil på en tank. Håller jag mig till lätt momsad hastighetsbegränsning så drar den bara 0,4. Då grejar jag närmare 50 mil innan jag måste stanna för tankning. Men då hinner jag å andra sidan bli hungrig istället.

TS frågar efter en sporthoj men det är ju individuellt vilka hojar man räknar in i det. Han skriver inte att det ska vara en supersport så kanske något med halvkåpor funkar?

Tycker fortfarande man ska ut och provköra hojar. Vi har olika förhållande ben/överkropp. Man värderar egenskaper hos hojarna olika osv.

vilken hoj är för lång?

Det var så jag tolkade rubriken först också, därför jag klickade. :D
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
TS frågar efter en sporthoj men det är ju individuellt vilka hojar man räknar in i det. Han skriver inte att det ska vara en supersport så kanske något med halvkåpor funkar?

Tycker fortfarande man ska ut och provköra hojar. Vi har olika förhållande ben/överkropp. Man värderar egenskaper hos hojarna olika osv.

Självklart ska man provsitta och helst provköra innan man köper så man har en chans att känna själv. Bara för att jag sitter bra och tycker om hojen så är det ju inte garanterat att någon annan gör det.

Jag uppfattade det som att helkåpa inte var ett krav för TS eftersom några av alternativen som han själv räknat upp inte har någon kåpa alls att tala om.

Och visst. I vissa avseenden är TDM:en totalt underlägsen en supersport. Acc i högre hastigheter exmpelvis. Och den är väl inte riktigt lika lättsvängd heller. Det finns ju en anledning till att man tävlar med gixxrar, rettor och liknande. Vore TDM en ultimat hoj för alla behov så skulle dom ju tävla på den istället.
 

heliasson

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2010
Ort
Båstad
Hoj
SV1000S -04
Jag är 24 så lite obekvämlighet kan jag ta ;P
Det bästa är väl egentligen att besöka nån MC-handlare och prova olika modeller. Sen är det ju så att jag är rookie när det gäller MC-körning också då jag tog mitt kort för 5 år sen i lumpen och inte har kört något alls sen dess. Så då är ju frågan hur pass lämplig en superduke eller liknande 1000 kubikare är som första hojval.
 

supreeme

knäskrapar nästan..
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Nueva el Stockholmo
Hoj
En gammal
Jag kör Sukka SV1000 å är 195cm, borde funka hyffsat för dig också då det inte är jättetrångt för mig. 120hk så det hänger på det mesta och låter trevligt. Går att åka långt också, 50-60 mil på en dag har avverkats med viss träsmak iofs.. Drar lite onödigt mycket soppa men en trevlig och ganska modern hoj tycker jag. Lycka till i jakten
 

heliasson

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2010
Ort
Båstad
Hoj
SV1000S -04
TS frågar efter en sporthoj men det är ju individuellt vilka hojar man räknar in i det. Han skriver inte att det ska vara en supersport så kanske något med halvkåpor funkar?

Tycker fortfarande man ska ut och provköra hojar. Vi har olika förhållande ben/överkropp. Man värderar egenskaper hos hojarna olika osv.



Det var så jag tolkade rubriken först också, därför jag klickade. :D

Det jag undrade om var bara vilka olika hojar som finns där jag som är 2.03 kan köra hyffsat bekvämt och ändå vara roliga att köra. Så sport, motard hel- halvkåpa har inte nån större betydelse.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Det jag undrade om var bara vilka olika hojar som finns där jag som är 2.03 kan köra hyffsat bekvämt och ändå vara roliga att köra. Så sport, motard hel- halvkåpa har inte nån större betydelse.

Kolla försäkringspremierna på lite olika hojar/årsmodeller samtidigt som du dricker något(helst vatten då det inte är så farligt att få i fel strupe :tungan ).
På de hojar där du inte sätter i halsen när du ser/hör försäkringspremien så sätter du en markering i din lista och provkör dem. :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är 24 så lite obekvämlighet kan jag ta ;P
Det bästa är väl egentligen att besöka nån MC-handlare och prova olika modeller. Sen är det ju så att jag är rookie när det gäller MC-körning också då jag tog mitt kort för 5 år sen i lumpen och inte har kört något alls sen dess. Så då är ju frågan hur pass lämplig en superduke eller liknande 1000 kubikare är som första hojval.

Superduken har en ganska snäll motorkaraktär så den ska väl inte vara något problem. Dessutom så är det väl ingen hoj för toksnabb körning i första hand. Sen är det väl inte så att en literhoj är direkt farlig. Däremot är den inte särskilt förlåtande om du gör en missbedömning av hur mycket fart du vågar gå in i kurvan med. Ju mer kraft man har desto fortare går det att komma upp i hastigheter som gör att man inte klarar av att bromsa till lämplig hastighet in i kurvan.
Så en 1000 cc supersport är väl inte det allra lämpligaste valet om man är oerfaren kanske men det finns ju dom som grejar det även om det är bra mycket mer effekt i den än även en relativt erfaren förare kan utnyttja fullt ut.

När det kommer till kritan så har dom flesta hojar som kräver obegränsat A körkort tillräckligt med kraft för att inte hojen ska utgöra begränsningen för hur fort man tar sig fram.

Så det handlar väl mycket om hanterbarhet och att man sitter någorlunda bekvämt så att man står ut med att sitta en stund på den och köra.
Sen gör ju var och en sina prioriteringar. Vissa tycker att nöjet med en supersport är så stort att dom står ut med att sitta ihopkrupna. Vissa tycker att motard är så skoj att dom står ut med en sittdyna som ger våldsam träsmak redan efter bara någon mil bara för körglädjen och hanterbarheten på cykeln.

Kolla försäkringspremierna på lite olika hojar/årsmodeller samtidigt som du dricker något(helst vatten då det inte är så farligt att få i fel strupe :tungan ).
På de hojar där du inte sätter i halsen när du ser/hör försäkringspremien så sätter du en markering i din lista och provkör dem. :tummenupp

Ganska bra förslag faktiskt. I slutänden handlar det ju om att var och en ska hitta en hoj som är tillräckligt rolig för att man ska vara nöjd och inte så dyr att äga och köra att man gråter varje gång räkningarna ska betalas.
 
Last edited:

heliasson

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2010
Ort
Båstad
Hoj
SV1000S -04
Kolla försäkringspremierna på lite olika hojar/årsmodeller samtidigt som du dricker något(helst vatten då det inte är så farligt att få i fel strupe :tungan ).
På de hojar där du inte sätter i halsen när du ser/hör försäkringspremien så sätter du en markering i din lista och provkör dem. :tummenupp

Tack för det, mycket bra tips!
Men försäkringen verkar inte vara någon större kostnad på de hojar som känns mest intressanta för mig. Motarder som tydligen går att försäkra som offroad ligger på ca 2500 och övriga halvkåpor är inte heller så farligt dyra.

Men jag har definitivt fått lite nya tankar, så det blir nog ett besök hos mc-handlare snart :)
 

heliasson

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2010
Ort
Båstad
Hoj
SV1000S -04
Nu är äntligen hojen köpt. Blev ingen av de som ni tipsade om här i tråden utan en Kawasaki ER-6N istället. Var en ren tillfällighet att jag provade den hos en mc-handlare och fastnade direkt. Den är ju inte jättestor direkt men eftersom den är naken så får jag plats med mina ben utan några som helst problem. Kändes dessutom som det var ett lämpligt förstahojsval, riktigt kul att köra och med tillräcklig effekt att hantera. Jag kommer däremot få köpa till en högre sadel och spegelförlängare så det inte blir allt för obekvämt under längre sträckor.

Lite märkligt att de som jag trodde skulle passa bäst var KTM 690 eller 990 inte passade alls, dessa är ju visserligen höga men eftersom man sitter rakt upp så hamnar benen i en rak vinkel vilket medför att mina knän tog emot där tanken buktar ut och att jag därmed inte fick det greppet jag ville ha om hojen. Sen finns det ju säkert ännu fler modeller som är större också men det får bli till nästa gång det är dags att byta upp sig och förhoppningsvis är det ett tag tills dess..
 

heliasson

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2010
Ort
Båstad
Hoj
SV1000S -04
Det finns en sporthojsinstruktör som är 2 meter som kör en FZ1. Nu är det iofs ingen 600-750 cc utan en 1000 cc, men den verkar bekväm och har ca 150 hk och jag tror den är lättkörd med.

http://www.blocket.se/stockholm?q=fz1&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=11&md=th

Edit... såg att du köpt en hoj redan. Hoppas du kommer trivas med den! :)

Jag tittade lite på en FZ6 också men kawan låg mer i min prisnivå. Förhoppningsvis kommer jag inte tröttna i första taget även om han jag köpte den av hade haft den en säsong och ville byta upp sig nu..
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top