Ut och provkör hojar hos MC handlare.
Jag tycker jag sitter bra på de flesta litermaskinerna. Ju nyare, desto bättre, jag är 195cm
Hur gammal är du? Välja hoj efter hur du sitter?
Går alldeles utmärkt att köra 20mil utan paus(sen måste man tanka) och >50 mil under en dag på en supersport.
Ett par öronproppar bara så.
Jo. Det är sant. Litermaskinerna sitter man relativt hyfsat på även om man är lite längre men jag sitter inte i närheten av lika bra på en literhoj som på min TDM. Benvinkeln blir lite för tvär om man åker längre resor.
Sen är det ju grejen om man åker längre att man behöver lite fart på en sportis för att kunna vila sig lite på luftkudden istället för att sitta och hålla sig upprätt med ryggmusklerna. Jag stannar nästan aldrig för något annat än tankning eller mat och jag får ligga på ganska ordentligt för att vara tvungen att tanka innan 30 mil. Vilket väl är så jag normalt kör. Då grejar jag kanske 35 mil på en tank. Håller jag mig till lätt momsad hastighetsbegränsning så drar den bara 0,4. Då grejar jag närmare 50 mil innan jag måste stanna för tankning. Men då hinner jag å andra sidan bli hungrig istället.
Tack för många alternativ från fler som är i min liga
Det känns lite som att om man har långa ben som jag så blir fotvinkeln obekväm och att det alltså inte är att rekommendera några längre sträckor på en riktig sporthoj. Så jag är nog faktiskt mer inne på en lite sportigare touring typ TDM 850, Hornet eller Z750. Dessa kanske är mer att föredra om man ska ge sig ut på 20 mils turer jämfört med en motard. Annars har jag alternativen KTM 690 eller 950 SM alternativt Duke II. Men hur är det med Duken? Har aldrig provat någon men tycker att den ser liten ut.
Det enda negativa jag kan säga om TDM är att för mig så hamnade ett turbulensskikt mitt i hjälmen så det blev ganska bullrigt och faktiskt skakade hjälmen en del i högre farter med original-kåpglas.
Sträckte jag lite på mig eller kröp ihop så blev det avsevärt bättre. Nu är du lite längre än mig så jag misstänker faktiskt att du klarar dig undan från den.
För min del så köpte jag ett variotouring-kåpglas. Då blev det tyst och skönt så det eliminerade behovet av öronproppar. Nackdelen var att eftersom turbulensen som tidigare gjorde det jobbigt att köra längre sträckor i högre hastigheter försvann så går det mycket fortare nu.
Nu är det lögn i helvete att hålla ner hastigheten så man klarar körkortet då karaktären på hojen inbjuder lite till att skruva på lite extra.
Med det nya kåpglaset är jag totalnöjd med hojen. Motorn har ganska bra drag redan från måttliga varv, bränsleförbrukningen är föredömligt låg, försäkringen relativt billig, Med wingrack och några väskor går det att få med sig avsevärda mängder packning om man vill utan att man behöver sitta med en vindfångande ryggsäck på sig. Den är helt underbar att köra efter kurviga vägar även i ganska rask takt. Fjädringen har ganska bra inställningsmöjligheter med ställbar förspänning, dämpning och retur både fram och bak även om jag faktiskt aldrig gett mig på det. Har funderat på att strama åt den fram lite då jag ibland kan tycka att den är lite väl mjuk där men å andra sidan så går den bekvämt och väldigt stabilt ända tills det börjar vara frågan om hastigheter som med marginal vinkar adjö til körkortet.
Last edited: