Hojdäck.se lägger ner

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tja kan bara läggatill att en makita 36 volt batteri kedje såg som kostar 8000 med Peabs rabbat på ahsells kostar 2995 på hornbach utan rabbat.

Samma modell samma utrustning i Sverige.

Varfor???
Ahlsell ?. Firman jag var anställd åt ville handla där. För dom får nån jävla kickback. Allt idag verkar handla om att scamma slutkunden. Samma sak med delar till trädgårdsmaskiner. En rem som till en husqvarna kostar 800kr. Köper jag från min leverantör för typ 150kr med moms. Men åker man till husqvarna dealer så får man betala mycket mer. Jag fattar inte heller varför.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ahlsell ?. Firman jag var anställd åt ville handla där. För dom får nån jävla kickback. Allt idag verkar handla om att scamma slutkunden. Samma sak med delar till trädgårdsmaskiner. En rem som till en husqvarna kostar 800kr. Köper jag från min leverantör för typ 150kr med moms. Men åker man till husqvarna dealer så får man betala mycket mer. Jag fattar inte heller varför.
Jaja mensan ahsell kör bakrabatt.
Du handlar för 1000 spänn får fakturan som kunden ser, sedan efter ca 30 dagar kommer rabatten tillbaka in på kontot på din firma, kanske 800 spänn. Huruvida detta skall tas upp som inkomst o skattas för vet jag inte. Men korrekt är det för att blåsa din kund på så mycket det går.

Så som kund skulle Jag aldrig godkänna Att firman jag anlitar handlar av ahsell utan att jag får se den verkliga kostnaden för material o då betala den summan + diskonto o skäligt pålägg.
Men aldrig i helvete betalar jag dom summorna ahsell vill ha i katalog.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Men aldrig i helvete betalar jag dom summorna ahsell vill ha i katalog.
Den hantverkare som tar GNP plus moms får inga återkommande kunder.

Min uppfattning är att blåställsarbetare är sämre på att ta betalt för kompetens än material.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Den hantverkare som tar GNP plus moms får inga återkommande kunder.

Min uppfattning är att blåställsarbetare är sämre på att ta betalt för kompetens än material.
Nja. Grannen är elektriker, och i våras städade han ur bil och garage, och slängde hur många halvfulla förpackningar som helst, kunden hade ju ändå betalt den. Dvs kunden behöver 50st Sak, dom köper en förpackning med 100st Sak, använder hälften och slänger hälften. När jag föreslog att dom själva skulle ha ett lager av såna saker, och bara sälja exakt dom som behövdes, fast till högre styckpris, så att dom tjänade mer och kunden betalade mindre, tittade han bara med en tom och oförstående blick på mig.

Dessutom är det ju ett enormt resursslöseri, och när det finns stora leveransproblem är det ju ännu dummare att kasta hälften av produktionen.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Intressant vändning denna tråden tog. Min bror är målare. Han betalar ungefär 90% mindre för färg än vad alla vi andra gör på färgaffären.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja. Grannen är elektriker, och i våras städade han ur bil och garage, och slängde hur många halvfulla förpackningar som helst, kunden hade ju ändå betalt den. Dvs kunden behöver 50st Sak, dom köper en förpackning med 100st Sak, använder hälften och slänger hälften. När jag föreslog att dom själva skulle ha ett lager av såna saker, och bara sälja exakt dom som behövdes, fast till högre styckpris, så att dom tjänade mer och kunden betalade mindre, tittade han bara med en tom och oförstående blick på mig.

Dessutom är det ju ett enormt resursslöseri, och när det finns stora leveransproblem är det ju ännu dummare att kasta hälften av produktionen.
Jamen! Ekonomer med fina utbildningar säger ju att lagerhållning är dåligt!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
När det gäller Ahlsell är det inte hela sanningen. Ahlsell lever på att sälja till någon som i sin tur tar betalt av någon annan, dvs man kan ta va fan som helst betalt. Är man inte avtalskund hos Ahlsell blir man dessutom extra pungslagen. Jag jobbar på en liten firma i Sverige, och vi har 80% rabatt på deras priser, det är förmodligen deras lägsta rabatt.

En gammalmodig och värdelös affärsmetod som ska dö, då den är en av alla de delar i affärsledet i Sverige som gör allt extradyrt i landet. Jag är kund hos Ahlsell av nödvändighet, men gör enbart köp där som sista utväg.
Jag har 90% rabatt på ahlsell. Handlat där en gång för några hundralappar. De är noga att ta kreditupplysning på mig varje år.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Hålla på sådär är ju bara korkat. Beroende på vilket materiel vi talar om. Kundunikt som inte är gångbart på nästa jobb är en sak, typ bruten färg för målare, vanlig FQ 1,5 som elektriker installerar en annan.

Körde eget som elektriker förut. Hade schablonpris på kopplings- och fästmateriel, till exempel. Antal meter kabel och kopplingsdosa styrde.

Angående GNP. Med ett högt pris på lista så har man stort spann att ge olika rabatter. Sunes snickeri med låga inköp ska ju inte ha samma pris som NCC.

Det jag menar med att sälja kompetens istället för materiel är att många kunder är prismedvetna på saker men saknar utbildning, kunnande, verktyg och kompetens att installera/montera.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vi lagerhåller en del reservdelar, som ofta blivit betalda en gång. Men inget slängs, och det jag vet är betalt bjuder jag ofta på. Det är ganska kul när en kund blir ofantligt glad för att jag inte fakturerat 200kr för ett kullager i ett miljonprojekt. Det får vi återkommande kunder på! Och vi slösar mindre på resurser och pengar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Då hoppas jag att du är billigast i branschen, annars saknar ju din verksamhet existensberättigande, och borde ersättas av verksamheter från låglöneländer. För priset är väl det enda som spelar roll?
När jag köper vara X är det samma vara från den tyska billiga butiken som den svenska dyra butiken. Ett Cardoheadset är exakt likadant.

I min bransch är jag betydligt billigare än konkurrensen men har trots det betydligt bättre vinstmarginal och nöjdare kunder.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Så trots att du är betydligt billigare än konkurrensen har du nöjdare kunder ;)
Ja. Det är korrekt. Dock är min firma bara jag och jag har en helt annan effektivitet än de stora drakarna. Sen ska det tilläggas att min bransch är i ett extremt behov av mer konkurrens. Finns i stort sett bara ett par stora aktörer och jag. De stora firmorna tar hutlöst betalt men bränner pengarna lika fort. Jag tar nästan hutlöst betald men gör en nästan hutlös vinst.

Även i en mer konkurrensutsatt bransch går det att effektivisera och göra bra vinst så länge som man gör ett bra och effektivt jobb.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC