Hojen är stendöd?!?!

vikis

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Hoj
03, suzuki, bandit 1200
Fan vad less jag blir!! :huvet

Hojen har stått i vinterförvar i varmgarage hela vintern, orörd. Nu när jag skall rulla fram den för att få liv i den inför sommaren så går motorn 2 varv sen är det dött. Aja det är väl bara att byta batteri tänker jag (var redan dåligt förra året) så åker iväg och fixar ett nytt.

Två dagar senare när det nya batteriet har laddar klart och jag sätter i det så är allt stendött! Har även testat att ladda det gamla batteriet, samt testa starta med bilbatteri utan resultat

Hojen reagerar inte på någonting, inte ens en liten lampa lyser, (det är som att brytaren är avslagen). Alla säkringar och allt är i sin ordning. Så nu är jag helt tom på idéer. Vad det kan vara för fel??

Hojen i fråga är en Suzuki bandit 1200, 03a som alltid har varit hur lättstartad som helst tidigare

Vad tror ni?? Tipps och idéer??

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Låter som batteriet inte har ström .
Har du mätt batteriet , kanske är laddaren som är trasig ?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Sätt på kablarna på batteriet vid samband med byte:fakta:D.
Nä men säker att du inte missat huvudsäkringen? Ingen aning om vart den sitter på din hoj men brukar sitta i samband med starträlet, följ +kapeln annars så hittar man den. Altenativt om +/- kablarna från batteriet lossnat i andra änden

Red_Line

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Suzuki TL1000R -00
gå igenom alla kontakter med lite el spray, jag har bekymmer med att det ärgar på min TL

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Huvudsäkringen är väl troligast men du sa att alla säkringar var ok?
Isf sätter jag en slant på dålig kontakt mellan batteri och jord eller fel i tändningslåset. Hur som helst är det bara att ta fram multimeten.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har du otur kan ju laddregulatorn har brunnit ihop om det gamla batteriet var kortslutet, men det är mer troligt att huvudsäkringen eller tändningslåset har gjort sitt. Vad händer om du juckar lite med nyckeln i sidled, utåin osv?

vikis

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Hoj
03, suzuki, bandit 1200
Ahhhh Huvudsäkringen har jag totalt glömt bort :dummer Får springa å kika!

måste vara den! har redan laddat batteriet med två olika ctek laddare och jag har inte hittat några konstigheter kring sladdar å tändningslås!

Håller tummarna att det bara är säkringen! hatar elfel! :död

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Lättare än man kan tro att glömma; Dödaren?

vikis

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Hoj
03, suzuki, bandit 1200
Nu har jag fått fart på fanskapet :banana och tro å häpna det var huvudsäkringen!! nu kan man äntligen ta sig till jobbet på måndag.

Tusen tack för hjälpen :) nu ska jag ut och gasa :yoparty

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mest sannolikt har säkringen bränt när spänningen sjönk under belastning. Spänningen sjunker, strömmen ökar, säkring går. Dåliga batteri kan orsaka allsköns intressanta saker som kabelbrand, säkringsknas och instrumenthaveri...

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Daytona 675
kapar tråden lite, körde iväg till träningen och när jag var klar startar inte hojen, bara klick i startreläet. har haft lite problem med dåligt batteri tidigare så jag får hjälp o startar me kablar. Hojen startar och jag kör ca 10min, sen dör hojen medans jag kör. Min fråga: Kan hojen dö när man kör pga dåligt batteri? ska inte generatorn förse hojen me ström när den väl är igång? fick hjälp igen med kablar och hade dom på¨kopplade ett tag, lyckades ta mig hem, hojen dog precis utanför huset. Tips?

Tommy.exe

Guest
kapar tråden lite, körde iväg till träningen och när jag var klar startar inte hojen, bara klick i startreläet. har haft lite problem med dåligt batteri tidigare så jag får hjälp o startar me kablar. Hojen startar och jag kör ca 10min, sen dör hojen medans jag kör. Min fråga: Kan hojen dö när man kör pga dåligt batteri? ska inte generatorn förse hojen me ström när den väl är igång? fick hjälp igen med kablar och hade dom på¨kopplade ett tag, lyckades ta mig hem, hojen dog precis utanför huset. Tips?

Som Fettsnok sa, spänningen sjunker, strömmen ökar. Laddningsregulatorn kan ha brunnit upp.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolla batteripolskorna, samt även batterikablarnas anslutning i andra änden.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min fråga: Kan hojen dö när man kör pga dåligt batteri? ska inte generatorn förse hojen me ström när den väl är igång?

Det kan hända men troligen är laddningsregulatorn kass. Jag har fått kortis i batteriet en gång vilket gjorde att hojen dog omedelbart.

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Hade liknande problem men en gammal cykel, batteriet kunde du starta med kablar men det tog inte emot laddning, inget på cykeln va fel bara batteriet som inte ville laddas upp.

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Daytona 675
så om jag mäter 14V på batteriet med hojen igång är regulatorn OK? låter konstigt med kortis på en så ny hoj (08) sitter ju säkringar överallt som borde ta smällarna, o de är hela.

batteriet är aldrig bytt.

Skall fixa en multimeter så jag kan testmäta lite.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept