Hojen ålar sig vid lätt bromsning o hög hastighet

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Märkte en grej igår när jag körde på flygfältet att när det går i farter i 200km/h o uppåt och man bara bromsar lite lätt skakar fronten o hojen ålar sig men mycket lite. Men om man bromsar hårdare så försvinner detta fenomen, vad kan det vara som orsakar detta.

Vad jag vet är inte skivorna snea hojen har gått 470 mil

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Jag har 2,4 fram och 2,5 bak kan det vara ok? Kan nämnas att bakdäcket är platt i mitten

Dr.Bike

Guest
Precis som Berra säger. Börja kolla däckstryck, sedan mönster/slitage.

Nästa steg är styrlagerglapp och sen svinglagerglapp.

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Lånar tråden lite då den handlar om nästan samma sak..

Om bromsarna pulserar båda vid lätta och hårda bromsningar, beror detta på vinda skivor ? eller är det knas med något lager eller liknande.? tacksam för svar :)

Dr.Bike

Guest
Lånar tråden lite då den handlar om nästan samma sak..

Om bromsarna pulserar båda vid lätta och hårda bromsningar, beror detta på vinda skivor ? eller är det knas med något lager eller liknande.? tacksam för svar :)

Skeva skivor tyvärr....

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Skeva skivor tyvärr....

Okej :/ var kan man köpa nya bra och hållbara skivor och belägg då? är väl lika bra att byta båda på samma gång?

vill inte lägga flera tusen på dom värsta racing skivorna som finns, men vill inte heller köpa billigaste skitskivorna heller.
Tacksam för svar :)

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Okej :/ var kan man köpa nya bra och hållbara skivor och belägg då? är väl lika bra att byta båda på samma gång?

vill inte lägga flera tusen på dom värsta racing skivorna som finns, men vill inte heller köpa billigaste skitskivorna heller.
Tacksam för svar :)

Tyvärr är det så att skivor är dyra. Jag köpte en mc som hade samma symtom som din. Det blev värre och värre så jag klagade hos handlaren så det hela gick på garanti, sk SMR-garanti för begagnad motorcykel. Jag är glad att det blev kostnadfritt för mig, för jag tror att skivorna kostade många sköna tusenlappar. Hojen blev i alla fall botad. Tyvärr vet jag ingenting om Kawasaki så jag kan inte ge dig råd om materialet.

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Tyvärr är det så att skivor är dyra. Jag köpte en mc som hade samma symtom som din. Det blev värre och värre så jag klagade hos handlaren så det hela gick på garanti, sk SMR-garanti för begagnad motorcykel. Jag är glad att det blev kostnadfritt för mig, för jag tror att skivorna kostade många sköna tusenlappar. Hojen blev i alla fall botad. Tyvärr vet jag ingenting om Kawasaki så jag kan inte ge dig råd om materialet.

Okej, tack ska ni ha för hjälpen i alla fall :)

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Raceskivor är oftast billigare än original, jag brukar rek. ISR håller hur länge som helst o du får nästan 2 för 1, bättre bromsar än org. blir det på köpet.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...