Hojen bara dör!!

affromannen

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Östersund
Hoj
er6n
Hej!
Jag har ett problem som jag inte kommer nån vart med! köpte en hoj för några månader sen och nu för 2 veckor sedan kom den första turen och det gick jätte bra, även den andra turen gick lysnade men sen helt plötsligt på den tredje turen så dör den mitt i farten. sen går den ej att starta upp igen.

Jag åker in med den på en verkstad och köper ett nytt batteri för både jag och dom trodde att det va de som var felet. Sen åker jag hem kopplar in det nya och prövar att köra igen...Samma visa igen jag kommer 500 meter från huset sen lägger den av på samma sätt igen!!

Det konstiga är att om man bara laddar batteriet i 5 sek går den att starta igen, man kan köra i 500 meter sen lägger den av.

Det måste väl vara något elektroniskt fel som gör att batteriet laddas ur på något sätt?! Är det någon som haft samma problem eller vet vad som kan vara fel?!

Tacksam för tips och hjälp!
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
Har liknande problem med min Blade!
Det gamla batteriet var lite halvkass sen förra säsongen så jag passade på att köpa nytt batteri nu när våren kom.
Efter laddat det fullt häromdagen körde jag till jobbet (ca 20 min) sen på eftermiddagen när jag skulle starta hojjen gick startmotorn 3varv eller nått, batteriet helt dött =(
Testat laddat det fullt igen (typ 3ggr) och samma sak händer om och om igen..

Det skumma är att jag verkar få laddspänning, ligger på ca 14v vid tomgång och ökar till ca 17v (?) när man gasar...

Nån som vet om det är batteriet som e kass (helt nytt 7ah biltema batt) eller om det kan vara nått fel på laddreg el. liknande??
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
En bekant hade en Dominator som gjorde sådär, då var det CDI-boxen.
En annan hade en Triumph Tiger som gjorde sådär då var det tändspolen.

Kika på de alternativen.

/H
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
varför göra detsvårt för sig?
du har antagligen oxid på batterikontakterna. slipa rent med sandpapper.
dra åt ordentligt.
kolla även jordningen från batteriet...brukar gå från batteriet direkt till motorn men ajg vet inte hur det är på KTM.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Du tobbe 81 om din hoj laddar 17 volt när du varvar hojen så är det nått som är riktigt fel med din generator eller laddregulator, det ska absolut inte ladda mer än max 14,2-3 volt, tror laddregulatorn har gett upp på din hoj, passa så inte batteriet swpricker eller exploderar när du kör med en hoj som laddar 17 volt i ett 12 volts batteri,det är inte att föredra det. Byt laddregulator så blir det bra.
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
Du tobbe 81 om din hoj laddar 17 volt när du varvar hojen så är det nått som är riktigt fel med din generator eller laddregulator, det ska absolut inte ladda mer än max 14,2-3 volt, tror laddregulatorn har gett upp på din hoj, passa så inte batteriet swpricker eller exploderar när du kör med en hoj som laddar 17 volt i ett 12 volts batteri,det är inte att föredra det. Byt laddregulator så blir det bra.

Ja det verkar ju som nått är fel =)
Men kan man på nått nått sätt säkerställa att det är ladd reggen det är fel på? En ny ligger på ca. 1.800:-, känns dumt att köpa en ny och det inte den det är fel på :confused:
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Har liknande problem med min Blade!
Det gamla batteriet var lite halvkass sen förra säsongen så jag passade på att köpa nytt batteri nu när våren kom.
Efter laddat det fullt häromdagen körde jag till jobbet (ca 20 min) sen på eftermiddagen när jag skulle starta hojjen gick startmotorn 3varv eller nått, batteriet helt dött =(
Testat laddat det fullt igen (typ 3ggr) och samma sak händer om och om igen..

Det skumma är att jag verkar få laddspänning, ligger på ca 14v vid tomgång och ökar till ca 17v (?) när man gasar...

Nån som vet om det är batteriet som e kass (helt nytt 7ah biltema batt) eller om det kan vara nått fel på laddreg el. liknande??

när det gäller ditt problem så hade jág samma problem.
problemet sitter i laddningsregulatorn. dom e en förbrukningsvara på blade modellerna .
jag har redan bytt 2 st på denna hojen jag har .se bara till å köp en ny så ska du se att den rullar som vanligt ,glöm inte att lägga på kylpasta,

jag hitta min laddningregulatorn från denna sida.Tog cirka 5 dagar från att jag beställde .och det kostade cirka 1100 kr
http://www.electrexworld.co.uk/erol.html#1X0

Du tobbe 81 om din hoj laddar 17 volt när du varvar hojen så är det nått som är riktigt fel med din generator eller laddregulator, det ska absolut inte ladda mer än max 14,2-3 volt, tror laddregulatorn har gett upp på din hoj, passa så inte batteriet swpricker eller exploderar när du kör med en hoj som laddar 17 volt i ett 12 volts batteri,det är inte att föredra det. Byt laddregulator så blir det bra.


mitt batterie gick åt helvete förra sommarn .
laddningregualtorn laddade 19 volt hahhaahah
ett helt nytt batterie gick åt helvete-
den ska ladda med lamporna på 14,5 vid 5000 varv
 
Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Tack Zajtar :tummenupp

hittade din tråd förrut, skall beställa en ny bums! :yoparty

glöm inte att sätta dit kylpasta gubben .
fast denna laddningregualatorn du beställer har kylflansar .
ha en skön hoj sommar:tummenupp
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
glöm inte att sätta dit kylpasta gubben .
fast denna laddningregualatorn du beställer har kylflansar .
ha en skön hoj sommar:tummenupp

Självklart, har kvar lite av min artic zilver superduper pasta från senaste datorbygget :tummenupp

Det samma, syns på vägarna!:hojsmilie

Edit: Beställt från Electrex nu!
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
kolla luftslangen till tanklocket, så att den inte har tvinnat sig och inte släpper in nån luft. Hade gjort det på min förra 660 , då dog den bara efter ca 500m och starta efter ca 5min kickande och gick då 500m till. Blev vaccum i tanken.:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top