Hojen beter sig konstigt vid inbromsning

King_V

Harley-Davidson och Buell mek
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Suzuki DL1000 -03
Hej. Har precis inhandlat en Suzuki DL1000 -03.
När jag bromsar med frambromsen så börjar hojen att röra sig
upp och ner, men jag kan inte känna att det pulserar i handtaget.
Har även funderat på skev framaxel eller om det är mitt framdäck som
är något ojämt slitet.
Någon som har upplevt samma fel?

Är det möjligtvis någon som har åtdragnings moment för hjulaxlarna?

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
RSV Mille -02
Kolla om bromskivan är vind.
Det kan göra att hojen beter sig konstigt.
Den behöver inte vara mycket vind, et räcker med lite för att det ska kännas otrevligt.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kolla dina styrlager. dåliga/dåligt åtdragna styrlager kan ge skum känsla vid inbromsning

King_V

Harley-Davidson och Buell mek
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Suzuki DL1000 -03
Nej, ingen abs. Tror inte heller att det är styrlagrena som gör det, men skall givetvis kolla. Nu är det ju flytande skivor men bromshandtaget borde väl pulsera lite ändå?
Däcken är ju ganska grovmönstrade landsvägs/grus däck. Men dom börjar bli så där härligt ojämna i mönstret. När man kör fort så känns det mer som att hjulet skulle sitta ocentrerat just i bromsögonblicket. Medans när man kör sakta så känns det som att en skiva skulle vara vind. Ska kontrollera skivorna, någon som vet hur mycket dom får slå enligt boken? Anledningen till att jag funderade på hjulaxeln är att om man drar hjulaxeln på en buell för hårt börjar den skaka och ha sig vid inbromsningar. Dock så känns det som att hjulaxeln på Suzukin är lite grövre än på en bulle.
Finns det någon bra mc skrot där jag med lite tur bör kunna lokalisera bättre begagnade bromsskivor?, vågar man köpa begagnade skivor?

Nå vad tror ni att det är som är fel?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu är det ju flytande skivor men bromshandtaget borde väl pulsera lite ändå?
Nej, även om skivorna har slagit sig har du troligen ingen återkoppling i handtaget såvida det inte är extremt mycket. (såpass att de tar i utan att du bromsar) Det är duktig utväxling på trycket till din fördel...

Det du märket det på kan vara lättare vibrationer i hög fart utan broms, pumpande i den långa gaffeln vid måttlig broms och allmänt ojämn inbromsning.

Kolla lufttrycket i däcket åxå innan du börjar leta skivor. Vet inte vad det sitter för däck på, men hojen är ganska tung och förmodligen känslig om det sitter riktigt grova däck på den istf de allroaddäck som är standard. Är de på upphällning kan de börja bete sig lustigt när du belastar de extra vid bromsning.

Kommer inte ihåg på rak arm vad som är gräns för slag på skivorna, men max några tiondelar skulle jag kunna tänka mig.

När det gäller åtdragning så är de flesta japanska hojar gjorda som så att axeln ska dras ihop ganska hårt då den sitter med distanser som håller måttet. Sen brukar man låsa den med de små skruvarna i botten på gaffeln. Kan inte tänka mig att det härrör från axeln då den inte snurrar... möjligen från lagren som skurit ihop, men då borde det vara ett konstant gungande även speciellt märkbart vid motorbroms...

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...