Hojen bluddrar / misständer på höga varv.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hojen började bluddra & misständade sist jag var ute och körde. Den har bluddrar nån enstaka gång under sen sommarn men nu går inte hojen att köra på fullgas.

Rivit isär och började med att höja nålarna och sätta i större huvudmunstycken, borde ju gå snålt på hösten tycker man. Ryker lite mer, men bluddrar fortfarande.

Gått igenom förgasare, alla filter. Testat med en annan tank/br-pump & annan Cdi utan framgång. Kollade stiften, alla var normal-sotiga. Kollat tändhattar, rent luftfilter. Testat med startgas på insug o.sv men inget läckage.

Hojen går sämre när den blir varm än när den är ljummen. Börjar fundera på om nån spole kanske är halv kass och inte orkar ge distinkt gnista på högt varv???

Vad f*n kan det vara för fel, blir tokig snart?

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Vad ä de för hoj? Mycket möjligt att det är en spole men börja med att byta stift. Inte alltid man ser nått fel på dom.

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Gjorde precis samma sak, stift luftfilter osv.

visade sig att en av kablarna till batteriet inte satt 100%

Wiesel^

Theres Never To Much Power
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Yamaha Rd 350 YPVS
Jag har samma fel fast på låga varv :va Någon som har ngn aning om vad det kan vara ?

MVH/Danne

3 cl

Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Är det Rd350?
När servade du sist? Stift luftfilter osv? Annars låter det som den är för fet på lågvarv=just förgasare.ev dåliga flaps.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hojen är en Fzr 600 från 90.

Visst kan jag ju testa med nya stift, men verkar så skumt om de bara skulle ge upp mitt sådär. Allting kan självklart hända men det verkar udda.

3 cl

Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Stiften kan vara marodörer. HAr dom tex surat en gång så ä det kört.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Visst kan jag ju testa med nya stift, men verkar så skumt om de bara skulle ge upp mitt sådär. Allting kan självklart hända men det verkar udda.

Nä de e inte uda, jag körde sönder stift stupp i kvarten på en kawa 1000, tålde vist inte högfartsvarvningar, för efter man legat o presat den lite på 1,3an o man körde santa så gick den knas o sen i med ny stift o fungera toppen igen tills man lekt lite på 1-3an, så stift kan bara säja upp sig, men om de e så som e felet på din de vet jag inte.

Har även vart med om att om den får för lite bensin i just fullgasläge o man dragit ut lite en stund så kan den börja rycka o misstända men de löstes genom o matta på lite mera soppa tills den fungera riktigt.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Nä de e inte uda, jag körde sönder stift stupp i kvarten på en kawa 1000, tålde vist inte högfartsvarvningar, för efter man legat o presat den lite på 1,3an o man körde santa så gick den knas o sen i med ny stift o fungera toppen igen tills man lekt lite på 1-3an, så stift kan bara säja upp sig, men om de e så som e felet på din de vet jag inte.

Har även vart med om att om den får för lite bensin i just fullgasläge o man dragit ut lite en stund så kan den börja rycka o misstända men de löstes genom o matta på lite mera soppa tills den fungera riktigt.

När din "skjöt" stift, började den bluddra å spela allan lr dog den på den burken helt?

Min hoj har ju inte surat ner sig nån gång alls med dessa stift i, därför jag är lite skeptisk. Men jag ska testa!!!

Alfonzo

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
YAMAHA FZR1000
Hojen bluddrar

Känns precis som om det skulle kunna vara tändlägesgivaren som sitter på motorns vänstra sida under generatorkåpan. Min FZR 1000 började bluddra vid 4500 - 5000 varv när den var trasig.

3 cl

Gick med
21 Jul 2007
Hoj
undrans om det inte kan va en spole eller en av pickuperna?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Jag ska Ohm mäta spolarna så blir man väl lite klokare iaf.

Tänd pickupen kan jag väl mäta, lr va man tvungen att ha ett osciloskåp till det?

3 cl

Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Kolla mellan signal o jord värm försiktigt me varmlufts pistol eller hårfön. Kolla så det inte slår över.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89

Om du har en slipon eller dylikt på hojen kan du prov att sätta dit orginalljuddämparen,,,,, min hoj går skitdåligt med slipon. Det blir fel bränsleblanding om man byter avgassystem, med andra ord så är det kanske idé att bestycka om,,,,,

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Kolla mellan signal o jord värm försiktigt me varmlufts pistol eller hårfön. Kolla så det inte slår över.

Menar du spolen eller tändlägesgivaren?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
tändlägesgivaren (pickupen) kan du mäta skall vara 135 - 165 ohm

Har mätt både pick-up:en och statorn. Värdena verkar OK. Mät tändspolarna "Primary winding" 2,2 Ohm stämde.

"Secondary winding" hur mäter jag det? Testat att mäta mellan tändkabel och + samt - på spolen men det händer ingenting på någon av spolarna...?

3 cl

Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Mät mellan + och - på tspolarna. Både varm å kallt. Samma me pickupen.Mät den både varm o kall. Skall inte skilja nått nämnvärt på värdena.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
När din "skjöt" stift, började den bluddra å spela allan lr dog den på den burken helt?

Min hoj har ju inte surat ner sig nån gång alls med dessa stift i, därför jag är lite skeptisk. Men jag ska testa!!!

Japp bludrade o spotade o puffade o smälde o i bland kunde den tvär dö o var stört omöjlig i få igång o helt plötsligt kunde den starta, men gick som en potta skit efteråt, gick på alla 4 burkarna hela tiden oftast men ibland så gick den bara på 3, men gick inte få åning på stifterna efter dom pajat, bara bytta dom o vips så fungera den gött igen till toppvarvet vid 11500varv, motorn va kawasaki Z1000J 82a, trimmad till 1200cc med effekt rör.

Denna motorn visade 180grader på tomgång o över 500grader efter en provrunda innan stifterna slocknade.

Min nya motor kawasaki zx1000 89a, visar över 300grader på tomgång 900varv, efter 5min.

Om du har en laservärmemätare, så kan du läsa av om den går varmt okså, då vet du om du behöver matta på med lite mera sopp på högvarvet, eller om den går snålt på lågvarvet.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept