Hojen dör mitt under körningen...

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Hej,
Var ute och körde en sväng igår med min gpz, när den helt plötsligt "dog" under körningen. Detta hände sedan ytterliggare två gånger. Var kanske ute ett par timmar, och det hände inte särskilt tätt efter varandra.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Prova byta tändstift?

Mvh/Lina

Swenis

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Hoj
Honda 250, aprilia, ktm
Hej
låter som det kan vara cdi boxen hade så på min hoj då jag kunde vara uta och köra och sedan så dog den bara men det var mitt fel enligt en mekaniker. köpte en ny och har aldrig mer haft något problem :D lycka till med gpz´n!!
mvh

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
KTM530
Hade samma problem på min gamla hoj.
Då var det kontakten i stödet som glappade så det trodde att stödet åkt ner.
Många hojar stänger av sig om stödet åker ner och växeln är i. Vet inte om din har denna funktion men ett tips i alla fall.

Lycka till

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Kan ju vara en miljon olika saker. (och då har jag inte räknat in aliens :) )

Jag skulle dock misstänka nån form av glappkontakt. Nån form av glapp i dödarknappen kanske? Låt hojen gå på tomgång och så drar/petar du i/på alla kablar. Börja med tändkablarna. Dör hojer så har du hittat problemet. :tummenupp

Det där med att kolla stödet låter klokt.

Att byta en CDI-box är ganska dyrt (handla på Ebay, inte på de skamlösa svenska skrotarna) så jag skulle lägga ner lite krut på att leta andra felkällor innan jag inhandlade en ny.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Att byta CDI är sista utvägen om det är tändningsrelaterat....

Försök att beskriva hur/när cykeln dör. På tomgång/avslag/full gas? Varm/kall? Går den bra för övrigt?

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Du kan ju också kolla upp att inte luftningen till tanken är tät. Öppna tanklocket när motorn stannat. Om du hör att de sugs in luft är luftningen tät. Motorn startar inte förrän tanklockets öppnats.

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Tack för alla svaren!
Första gången det hände så hade jag ändå kört i minst en halvtimme,så hojen var ju varm. Det enda mönstret jag ser sen är att det hände samtliga gånger på raksträckor när jag låg i kanske 90-110.
Jag har haft lite problem med den där kontakten till stödet. Ibland får man truga den lite just när man stått still och haft stödet nere. Har dock aldrig hänt mitt under körningen, men någon gång är alltid den första!
Jag är inte i garaget förräns till helgen, men då ska jag prova om det kan vara det som är problemet.
Tack igen!
Mvh/Lina

Berka_

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
R1 moppe
Som sagt cdi-boxen brukar kunna jävlas ,men då oftast att den pajjar totalt. Gör som tidigare skribenter föreslagit... Börja med de enklaste, kolla stödkontakt,dödarknapp,tänningslåskontakter,luftningen till tanken, kolla även batterikontakterna för om det glappar där så dör bränslepumpen och hojen stannar...
Lycka till !

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hej
Hade nästan samma problem men min tvär dog inte utan hackande mest men på alla cylindrar samtidigt!

Enkel avhjälp genom att spraya elspray i kontakten mellan impulsgivaren och CDI boxen, sprayade även givarna för säkerhets skull...

Annars låter det som stödet skaffa ett universalinstrument på biltema och kontroll mät å skaka på stödet så ser du om det är glappt eller koppla förbi brytaren och kör utan stoppet för stödet funkar det då är det bara att skaffa en ny brytare eller om det nu går ploka isär och göra rent den som sitter där.

Med ett universalinstrument kan du ohm mäta både spolar och givare mao bra ha grej! Kolla allt innan CDI Boxen den är DYRRRRR

Går den på en cylinder innan den stannar kan det ju vara ett stift eller en dålig tändkabel (byt till silikon med koppar ledning oslagbara!)

Startar den bums den stannat?
Om inte: Tips ta med ett stift i fickan ryck av tändhatten och testa när den stannar ingen gnista = garanterat el fel och inget soppa problem :tummenupp

Lycka till - Gladast är man på hojen å den funkar :)

Får du igång den - kom på våran kräftskiva å fira!:cpparty Järfälla MCE 22/8!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0