Hojen dör när jag ska iväg (inte stödkontakten...)

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Skumt...
När jag skulle från jobbet kom jag inte iväg. Den startar, varvar bra både med och utan koppling i neutral men med växel i tvärdör den när jag släpper upp kopplingen. Inte som i "varvar för lite och den stryps" utan som i "slocknar totalt". Startar igen utan problem, samma när jag ska iväg igen. Stödkontakten verkar funka som den ska. Häromnatten vred några puckon sönder gashandtaget men det är fixat och den gick som vanligt bra imorse...
Elknas?
Jelp :confused:..?
Det rör sig om en FZR600 -92
Nu står den på jobbet och ska besiktas på torsdag morgon...:(

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
På många Kawasaki bland annat så dör inte motorn om man har stödet nere och lägger i växel, det är först när man släpper upp kopplingen som den dör.

Jag vet inte hur det är på din hoj, men är du säker på att du inte har en kontakt på kopplingen som fungerar tillsammans med stödet?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
Den dör direkt när jag lägger i växeln med stödet nere. Ska kolla om det finns nå't extrasystem i kopplingen, tror inte det dock...

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Jag kan ha missförstått texten nu, men.. Går det att starta motorn om du har ettan i och kopplingen intryckt?
Även om den dör efter ett tag så bör det ju inte vara ev. stödkontakt om den nu går att starta en snabbis?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
Nej, den går inte att starta med växel i... Come to think of it, det gick förra året. Dog den vid ett rödljus gick det att bara dra in kopplingen och trycka på startknappen. Det har inte gått i år, neutralen måste i. Hmmm.....

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
På många Kawasaki bland annat så dör inte motorn om man har stödet nere och lägger i växel, det är först när man släpper upp kopplingen som den dör.

Jag vet inte hur det är på din hoj, men är du säker på att du inte har en kontakt på kopplingen som fungerar tillsammans med stödet?
Tack! Enligt Hayne's finns det en switch på kopplingen. Får åka och tjuvkoppla den.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
...fast ändå inte. Funkar bara om jag varvar rätt mycket. Annars dör den ändå:(. Så nu är den hemkörd och ska felsökas bättre imorrn. Andra glada förslag..? Besiktning torsdag morgon:gnissla.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
Det visade sig att.
1. Kontakten i kopplingshandtaget var körd. Permanent förbikopplad. Problemet kvarstod
2. De förb... jäv...skitsk... grrr... som var på mitt gashandtag hade försökt tjuvkoppla men bara lyckats klippa nästan igenom en kabel från tändningslåset så den glappade när jag vred på styret.

Djävla idioter! Får jag tag i dem kommer jag att berätta att så gör man inte:fakta. Med eftertryck!:mad:

j127

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2013
Hoj
Yamaha YZF250 2002
Jag har ett JÄTTEPROBLEM som jag blir galen av om inte jag får hjälp! Crossen startar inte.
Köpte en [/B]Yamaha yz250z -02[/B] för två dagar sedan och ägaren starta den på första kicken, två gånger. Jag fick även provköra och den gick galant.

Jag har tidigare aldrig kört en 4t förut och ägaren sa att det är svårt att starta om man inte kan tekniken. Men nu är det så att jag dom senaste 2dagarna försökt kicka igång den med hjälp av videos som ägaren skickat på hur man gör, kollat om det är något fel på tändstiftet (inga som helst) och fyllt på med ny bensin.

Förstår inte varför det inte går, skulle verkligen uppskatta all hjälp!

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag har ett JÄTTEPROBLEM som jag blir galen av om inte jag får hjälp! Crossen startar inte.
Köpte en [/B]Yamaha yz250z -02[/B] för två dagar sedan och ägaren starta den på första kicken, två gånger. Jag fick även provköra och den gick galant.

Jag har tidigare aldrig kört en 4t förut och ägaren sa att det är svårt att starta om man inte kan tekniken. Men nu är det så att jag dom senaste 2dagarna försökt kicka igång den med hjälp av videos som ägaren skickat på hur man gör, kollat om det är något fel på tändstiftet (inga som helst) och fyllt på med ny bensin.

Förstår inte varför det inte går, skulle verkligen uppskatta all hjälp!

Dödarknappen kanske har hängt sig? Annars kan tändstiftet blivit blött eller gått sönder. Brukar sitta accpump på 4t-crossar och om man då gasar så pumpar man in bensin i förbränningsrummet som sedan surar ned hojen. Alltså ska man inte gasa när hojen är avstängd.

På mina 4t-crossar brukade jag kallstarta på detta sätt; full choke, ca två snärt på gasen för att pumpa in lite bensin och sedan kicka utan att röra gasen. Vid varmstart bara kicka, ibland med varmstartsreglaget men oftast inte.

j127

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2013
Hoj
Yamaha YZF250 2002
Dödarknappen kanske har hängt sig? Annars kan tändstiftet blivit blött eller gått sönder. Brukar sitta accpump på 4t-crossar och om man då gasar så pumpar man in bensin i förbränningsrummet som sedan surar ned hojen. Alltså ska man inte gasa när hojen är avstängd.

På mina 4t-crossar brukade jag kallstarta på detta sätt; full choke, ca två snärt på gasen för att pumpa in lite bensin och sedan kicka utan att röra gasen. Vid varmstart bara kicka, ibland med varmstartsreglaget men oftast inte.

Vad är dödarknappen och vad kan man göra åt det isåfall? Tändstifet har jag kollat och det var så gott som nytt, varken blött eller gått sönder (men kanske kan det vara fel på det ändå?). Jag har provat på den metoden du beskriver 3-4 gånger men även lagt ner hojen för att låta all bensin rinna ur förgasarsystemet (därefter kollat om stiftet var surt, vilket det inte var).

Det är inte lite bensin i eller något sådant. Fortfarande så startar den inte, behöver verkligen hjälp!!!!:(

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Vad är dödarknappen och vad kan man göra åt det isåfall? Tändstifet har jag kollat och det var så gott som nytt, varken blött eller gått sönder (men kanske kan det vara fel på det ändå?). Jag har provat på den metoden du beskriver 3-4 gånger men även lagt ner hojen för att låta all bensin rinna ur förgasarsystemet (därefter kollat om stiftet var surt, vilket det inte var).

Det är inte lite bensin i eller något sådant. Fortfarande så startar den inte, behöver verkligen hjälp!!!!:(

Dödarknappen är den ofta röda knapp som sitter på styret som används att stänga av hojen med. Kan hända att den knappen hänger sig eller att sladdarna till den kortsluts och då startar inte hojen. Kolla om du har en blå och fin gnista genom att hålla stiftet mot motorn och kicka, tändhatten ska vara på. Eller så sprutar du in startgas i luftbuken eller direkt i tändstifthålet och provar att starta. Startar den på startgas kan du utesluta tändningen, utan då är det troligtvis förgasaren som inte förser motorn med bensin

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...