Hojen dog på 56an

Jonathankarlsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2023
Hoj
Yamaha XJ6 ABS 2012
Åkte hem från Kungör till Västerås och då började motorlampan och ABS-lampan att lysa. Sen körde jag in till en parkering och stängde av hojen. När jag försökte starta hojen dog displayen och startmotorn surrade. Fick igång hojen med hjälp av en snäll trafikant, men en stund efter på 56an började hojen ge upp. Displayen dog och varv- samt hastighetsmätaren står på 0.

Jag är inte extremt kunnig när det kommer till motorcyklar, men min gissning är att batteri eller generator har gett upp.
Har någon annan haft något sådant problem eller kan misstänka något annat fel eller är min gissning något rimlig?

Gäller en Yamaha xj6 ABS 2012

update: ”Batteriet visade lite över 11 innan jag laddade det. Batteriet visar nu 13 efter laddning, och när jag satte på motorcykeln gick den upp till 14,35 och verkar stanna mellan 14,34 och 14,35. Jag tolkar det som att laddningen fungerar som den ska, eller? Jag slippade också lite på alla kontakter relaterade till batteriet, eftersom det fanns lite smuts på en av polerna. Kan allt detta bero på fukt? Nu har den även varit i ett varmt garage i cirka 24 timmar.”

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Åkte hem från Kungör till Västerås och då började motorlampan och ABS-lampan att lysa. Sen körde jag in till en parkering och stängde av hojen. När jag försökte starta hojen dog displayen och startmotorn surrade. Fick igång hojen med hjälp av en snäll trafikant, men en stund efter på 56an började hojen ge upp. Displayen dog och varv- samt hastighetsmätaren står på 0.

Jag är inte extremt kunnig när det kommer till motorcyklar, men min gissning är att batteri eller generator har gett upp.
Har någon annan haft något sådant problem eller kan misstänka något annat fel eller är min gissning något rimlig?

Vet du vad du har för motorcykel?
Märke? Modell...?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Högst troligt något med laddningen ja, men har du turen på din sida kan det vara så enkelt som att en kabel har lossnat. Gå igenom anslutningarna kring generatorn, till att börja med.

Hade batteriet gett upp så hade hojen gått så länge du inte stängde av den, men slutar laddningen fungera så kan du köra så länge du har kräm i batteriet, men när det också är slut så får du dom symptom du har nu. I den bästa av världar så kan du ladda upp batteriet och köra hem, men då ska du hitta någon som har en laddare också.

Jonathankarlsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2023
Hoj
Yamaha XJ6 ABS 2012
Högst troligt något med laddningen ja, men har du turen på din sida kan det vara så enkelt som att en kabel har lossnat. Gå igenom anslutningarna kring generatorn, till att börja med.

Hade batteriet gett upp så hade hojen gått så länge du inte stängde av den, men slutar laddningen fungera så kan du köra så länge du har kräm i batteriet, men när det också är slut så får du dom symptom du har nu. I den bästa av världar så kan du ladda upp batteriet och köra hem, men då ska du hitta någon som har en laddare också.
Låter rimligt, ska kolla generatorn med en multimeter. Tack för hjälpen ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det typiska symtomet
på dåligt batteri
eller
urladdat batteri
är att man inte kommer iväg för hojen startar inte.

Eftersom hojen startade i Kungsör är det inte batteriet.

Utan det är
laddningen
eller
fukt i elektroniken.

Har du lyckats få hem hojen, mät batterispänningen, är den över 11 Volt kan det nog gå att få nytt liv i batteriet genom att ladda batteriet.
Kolla batterispänningen, Multimeter tex
ställs på VDC 20 för mäta batterispänning.
Eller bara ladda batteriet en sådan här duger #
Sedan gäller det bara få hojen torr.

Jag hade tur, det räckte med att hänga ett nytt kapell över hojen och sol och med batteriet nyladdat med en ny biltema batteriladdare så startade SV650S igen nästa dag.
Allt inhandlat i Sundsvall dit jag kommit i ösregn dagen innan.
Och efter SV650S sedan stått i regn hela natten så gick den inte igång på morgonen.
Jag körde väl slut på batteriet med startförsök.
Men kapell, sol och batteriladdare löste det hela till nästa dag.

# Laddaren verkar inte ha någon underhållsladdningsfunktion. Men den har minne så kopplar man den till ett tidur som bryter strömmen tex en gång / dygn så kommer anslutet ett batteri att underhållsladdas tex en gång / dygn.
Laddprogramm MC laddar med en startström på ca 0,8 A. När spänningen närmar sig 14,3 Volt minskar strömme allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,4 Volt
Laddprogramm * laddar med en startström på ca 0,8 A. När spänningen närmar sig 14,5 Volt minskar strömme allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,6 Volt
Laddprogramm Litium laddar med en startström på ca 1,4 A. När spänningen närmar sig 14,3 Volt minskar strömme allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,4 Volt

Last edited:

Jonathankarlsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2023
Hoj
Yamaha XJ6 ABS 2012
Det typiska symtomet
på dåligt batteri
eller
urladdat batteri

Utan det är
laddningen
eller
fukt i elektroniken.

Har du lyckats få hem hojen, mät batterispänningen, är den över 11 Volt kan det nog gå att få nytt liv i batteriet genom att ladda batteriet.

Jag hade tur, det räckte med att hänga ett nytt kapell över hojen och sol och med batteriet nyladdat med en ny biltema batteriladdare så startade SV650S igen nästa dag.
Och efter sedan stått i regn hela natten så gick den inte igång.

# Laddaren verkar inte ha någon underhållsladdningsfunktion. Men den har minne så kopplar man den till ett tidur som bryter strömmen tex en gång / dygn så kommer anslutet ett batteri att underhållsladdas tex en gång / dygn.
Laddprogramm MC laddar med en startström på ca 0,8 A. När spänningen närmar sig 14,3 Volt minskar strömme allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,4 Volt
Laddprogramm * laddar med en startström på ca 0,8 A. När spänningen närmar sig 14,5 Volt minskar strömme allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,6 Volt
Laddprogramm Litium laddar med en startström på ca 1,4 A. När spänningen närmar sig 14,3 Volt minskar strömme allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,4 Volt
tack för hjälpen, ska testa direkt efter jobbet.

Jonathankarlsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2023
Hoj
Yamaha XJ6 ABS 2012
Det typiska symtomet
på dåligt batteri
eller
urladdat batteri

Utan det är
laddningen
eller
fukt i elektroniken.

Och efter SV650S sedan stått i regn hela natten så gick den inte igång på morgonen.

Batteriet visade lite över 11 innan jag laddade det. Batteriet visar nu 13 efter laddning, och när jag satte på motorcykeln gick den upp till 14,35 och verkar stanna mellan 14,34 och 14,35. Jag tolkar det som att laddningen fungerar som den ska, eller? Jag slippade också lite på alla kontakter relaterade till batteriet, eftersom det fanns lite smuts på en av polerna. Kan allt detta bero på fukt? Nu har den även varit i ett varmt garage i cirka 24 timmar.

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Körde du i regn så är det till 99% jordfel p.g.a fukt. Spraya alla kontakter med 5-56 och låt den stå torrt så är nog felet borta sedan. På min gamla RSV Mille började oljelampan lysa svagt i ihållande regn. Kändes jättebra... Empiriskt kom jag till slut fram att det endast hände i regn och den lös inte fullt så det fick ses som italiensk feature...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Batteriet visade lite över 11 innan jag laddade det. Batteriet visar nu 13 efter laddning, och när jag satte på motorcykeln gick den upp till 14,35 och verkar stanna mellan 14,34 och 14,35. Jag tolkar det som att laddningen fungerar som den ska, eller? Jag slippade också lite på alla kontakter relaterade till batteriet, eftersom det fanns lite smuts på en av polerna. Kan allt detta bero på fukt? Nu har den även varit i ett varmt garage i cirka 24 timmar.
Bra att det inte var under 11 Volt innan du laddade. Startbatterier (det som används för starta MC och Bilar är konstruerade för lämna hög ström under några sekunder och sedan snabbt laddas igen och hållas fullladdade för att inte snabbt åldras (=tappa kapacitet/förmåga starta MCn )
Att blybatteriet efter laddning har spänningen 13 Volt är också normalt, kan variera ett dygn efter laddning mellan 12,7 och 13,2 Volt där högre spänning beror på högre koncentration av svavelsyra., bra för startförmågan(?) sämre för livslängden.
Också 14,34 till 14,35 är helt normalt på moderna motorcyklar. # Spänningen vald för att inte vattnet i blandningen av vatten och svavelsyra ska börja sönderdelas i syrgas och vätgas.
För det går ju inte fylla på batterivatten i de idag vanliga "Underhållsfria" MC-batterierna.
Startar hojen verkar du fått ut fukten, GRATTIS !

# Likadant för moderna "smarta" blybatteriladdare, brukar avbryta laddningen när batterispänningen är ca 14,3 Volt. Av samma skäl vattnet i batteriet ska inte sönderdelas i syrgas och vätgas.

Jag har inga fler råd att ge för SV650S stannade aldrig under färd och efter jag börjat med att lägga över kapell så fort jag stannat verkar kvarvarande motorvärme och skydd mot regn hindrat att den blivit så fuktskadad att den inte startar nästa dag.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ska inte en tämligen ny Yamaha klara att framföras i regn? Vad ska man då ha den till?
11-12 säsonger är väl inte tämligen ny? På den tiden hinner mycket hända med plast, tätningar, kabelhöljen, anslutningar mm. Den kan ju ha gått 2000 mil om året, året runt och levt ett hårt med rikt liv, det vet vi ju inget om.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
11-12 säsonger är väl inte tämligen ny? På den tiden hinner mycket hända med plast, tätningar, kabelhöljen, anslutningar mm. Den kan ju ha gått 2000 mil om året, året runt och levt ett hårt med rikt liv, det vet vi ju inget om.
För en hoj är 12 säsonger inte mycket. De flesta kör bara kanske 1-200mil/år. Kolla alla 80-talare med 3-4000mil på mätaren. Och eftersom milen är på sommaren med hyfsat väder borde slitaget vara lågt.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
För en hoj är 12 säsonger inte mycket. De flesta kör bara kanske 1-200mil/år. Kolla alla 80-talare med 3-4000mil på mätaren. Och eftersom milen är på sommaren med hyfsat väder borde slitaget vara lågt.
Nja, på 70/80 -talet skruvade vi hojåkare till nära på 99% ur hastighetsmätarviren. En hoj var nästan osäljbar med över 1.5K på den tiden, så milen på dessa får man ta med en nypa salt ?

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Nja, på 70/80 -talet skruvade vi hojåkare till nära på 99% ur hastighetsmätarviren. En hoj var nästan osäljbar med över 1.5K på den tiden, så milen på dessa får man ta med en nypa salt ?
Eller backade den med hjälp av borrmaskinen före försäljning!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nu är detta visserligen en Yamaha men när mammas 3 månader gamla Honda Accord började gå dåligt var orsaken en spricka på fördelarhuset. Bara slanta upp.
Ingen garanti på fördelarhus enligt Honda.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka