Hojen fryser!

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
skicket borde väl avgöra om det är ett bra köp eller inte? Det är köparens ansvar att kontrollera det och att avgöra om hojjen är värd pengarna säljaren begär. Varna kan man väl göra om det är stulet eller gravt missvisande fakta i annonsen? Det är iaf min åsikt.

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Saken är väl den att om den stått ute minst 2 vintrar osv så kan det ju finnas dolda fel som man kanske inte ser på plats. Som rost osv som man inte kommer åt att se så lätt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
En hoj dör ju inte bara för att den står ute på vintern... beror ju helt på hur den är hanterad vid undanställningen samt när man drar igång den på våren.

Tänk bara på hur det är med båtar... ;)

*PUNISHER*

”Om Du vill fred rusta Dig för krig”
Gick med
10 Mar 2010
Hoj
Hojlös för tillfället.
En hoj dör ju inte bara för att den står ute på vintern... beror ju helt på hur den är hanterad vid undanställningen samt när man drar igång den på våren.

Tänk bara på hur det är med båtar... ;)

Ok, bra tips att veta när jag själv köper en:tummenupp

Mm med båtar finns väl saker o ting du helst ska göra.
Dra upp den och täcka med kapell?
Utombordare tar man väl med sig hem?
Motor inbyggd i båten är väl skyddad?
Bara en tanke.:va

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
Amen snälla....

Hade min hoj utomhus under kapell utan några problem.
Snart börjar väl folk varna för att dom har sett hojjen köra över 50km i timmen i stan och den är sönderkörd pga detta. :confused: Har folk för mkt tid eller?...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Utombordare tar man väl med sig hem?
Är väl mest pga stöldrisken, dessutom mest för mindre motorer. En 200++ kg V6 eller ännu tyngre V8or är inget man bara plocka bort sådär och öser in i lägenheten.

Konserverar min sin utombordare torde det inte vara några problem att ha den ute över vintern.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hojar som stått ute under guds fria himmel brukar ju bära spår av detta rätt fort. Aluminium som oxiderar osv. Ruttnade elsystem, oxiderade kontakter, kärvande tändlås, genomblöt sadelstoppning, rostande sadelbotten, osv

En båtmotor ser rätt skabbig ut in- och utvändigt om man inte konserverar den. Har det varit säg -5C ngt dygn och sedan blir +5C plus så är motorn först vit av frost som fälls ut på ytan, sedan smälter det blocket och badar i vatten. Nästa gång samma sak. Pga konvektion sker samma sak på invändiga ytor om inte angasrör/insug är pluggat. Ska en båtmotor vara fin även utvändigt så är det bra att spraya blocka med en blandning av fotogen/motorolja eller WD40 på hösten.

Ska hoj eller bil stå länge ute under kappel men ej under tak så stiger ofta markfukten upp under kapellet och fångas där, blir ofta värre miljö mtp rost och mögel under kapellet på tex bilar med än utan kappel. Även om kapeller förstås skyddar från UV-strålning.
Hojkapell borde ha insydda ventilationshuvar i ovankant.

Last edited:

*PUNISHER*

”Om Du vill fred rusta Dig för krig”
Gick med
10 Mar 2010
Hoj
Hojlös för tillfället.
Hade min hoj utomhus under kapell utan några problem.
Snart börjar väl folk varna för att dom har sett hojjen köra över 50km i timmen i stan och den är sönderkörd pga detta. :confused: Har folk för mkt tid eller?...

Om folk.. vill varna för mc som kör fortare än 50 så får dom öppna egen tråd..
Min tanke var mer hur hjälpsamma ni är mot varandra på SH om sådan inf.
Min andra tanke var om det är en piss grej att den stått utomhus året runt. Då jag inte är insatt i ämnet.
Om det var en vän till mig som var intresserad av hojen så hade jag sagt till, nu är vi inte vänner men vi kanske blir:krama

Om jag är helt ute och reser så kan man ju se det som en snälldum fråga.
Jag har avsatt en hel del tid till allt som rör mc, därför passade jag på att ställa dessa frågor:rolleyes:
Hojen har inte haft kapell på sig en enda gång då jag sett den.
Tänkte på att du sa att din hade det.
Såg ut som en vacker snöhoj i vintras:D

Är det någon som planerar att köpa en Honda cbr 1000F i Malmö och känner att det spelar någon roll för er, så skicka ett pm till mig.
Då var det löst.
Tack för inf ang båtarna.
Vi här hemma har planer på att skaffa en gammal segelbåt längre fram.
Ha en bra dag/P

Last edited:

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
95 kawasaki ninja
fryser

Om folk.. vill varna för mc som kör fortare än 50 så får dom öppna egen tråd..
Min tanke var mer hur hjälpsamma ni är mot varandra på SH om sådan inf.
Min andra tanke var om det är en piss grej att den stått utomhus året runt. Då jag inte är insatt i ämnet.
Om det var en vän till mig som var intresserad av hojen så hade jag sagt till, nu är vi inte vänner men vi kanske blir:krama

Om jag är helt ute och reser så kan man ju se det som en snälldum fråga.
Jag har avsatt en hel del tid till allt som rör mc, därför passade jag på att ställa dessa frågor:rolleyes:
Hojen har inte haft kapell på sig en enda gång då jag sett den.
Tänkte på att du sa att din hade det.
Såg ut som en vacker snöhoj i vintras:D

Är det någon som planerar att köpa en Honda cbr 1000F i Malmö och känner att det spelar någon roll för er, så skicka ett pm till mig.
Då var det löst.
Tack för inf ang båtarna.
Vi här hemma har planer på att skaffa en gammal segelbåt längre fram.
Ha en bra dag/P

man kan köpa kvalitets kapell på BILTEMA:banana:D

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har haft båda mina tidigare hojar stående utomhus under kapell på vintern. Har inte varit/blivit något problem alls med dom av det...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...