Hojen går bra i 5 min, tappar cylindrar, dör

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Har gjort klart hojen inför besiktning och nu går inte hojen...

Gick bra för en vecka sen så ja körde lite varje dag, nu har den stått i förråd i en vecka utan att ha körts så nu vill den inte gå.

Har stått i kallgarage med halvfull tank och det har regnat en del senaste dagarna.

Kan de bara va vatten i soppan från kondens?

Den går bra i ca5min sen tappar sen 2 burkar och dör tillslut.

Hojen är en cbr 600f 94

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag gissar bränslefel.
Slå på bensinkranen.
Ta loss slangen så man ser att bensin rinner ut.
Kolla tankens avluftning (man kan t.ex lägga något mellan tanken och lockets packning när man stänger locket)
Vattenproblem känns väldigt avlägset.

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Jag hade börjat med det lättaste iom att den stått ett tag.
Ladda upp batteriet ordentligt och byt bensinen till ny och hjälper inte det så byt tändstiften och kolla luftfiltret.

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Batteriet är nytt och bensinen är bytt då jag hade samma problem tidigare i vår men då gick den längre mellan stoppen, kanske 30-40min.

Efter ett tag kan jag starta hojen igen och då hålla lite gas, varvar ur några gånger och sen kommer hojen tillbaka och ja kan åka i 5 min igen..

Hur kan det va ett tändspolefel? Antingen så startar den och går eller så går den inte alls eller hur funkar tändspolen? Kan den bli överhettad eller liknande?

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Eftersom den går bra för att sedan dö känns det rent spontant att tändningen fungerar men att det är något problem i bränsletillförseln?
Gör som raffekawa skrev att prova starta bågen med öppnat tanklock, så det inte är någon avluftning som satt igen

Hudik

Guest
Batteriet är nytt och bensinen är bytt då jag hade samma problem tidigare i vår men då gick den längre mellan stoppen, kanske 30-40min.

Efter ett tag kan jag starta hojen igen och då hålla lite gas, varvar ur några gånger och sen kommer hojen tillbaka och ja kan åka i 5 min igen..

Hur kan det va ett tändspolefel? Antingen så startar den och går eller så går den inte alls eller hur funkar tändspolen? Kan den bli överhettad eller liknande?

Hur gick det, vad var felet??

gsxr-morsan

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
GSXR 1000 K6
Alltihop påminner mig väldigt mycket om ett utdraget dilemma vi hade med vår första hoj (kult Suzuki GSX 750 ES). Var till verkstad inte mindre än 2 gånger utan att det blev någon större förbättring. Skillnaden var att motorn rusade mer och mer (desto mindre soppa som fanns i tanken) innan den dog. Hur som helst - det låg en tygtrasa i tanken! Hade förmodligen ramlat ner i samband med omlackering, så den fick vi med på köpet :) Jag skulle i alla fall dubbelkolla så att det inte ligger nåt skit där och täpper till.

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Jag startade den igår och hade den igång ca 15min utan avbrott och den startade utan problem. Den verkar tydligen vilja gå när den själv känner för det för jag har inte rört hojen sen sist...

Finns inget så som trasor eller liknande i tanken och är för övrigt rätt så ren inuti.

Det enda som känns konstigt är att om den står på sidostödet i några min så dör den sakta men säkert, när jag hör att den är på väg så rätar jag upp den och den går fint igen.

Så kommer det ingen soppa till högra förgasarna då dom står högre än dom andra?

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Kan det vara så att du behöver vrida på reserven på soppakran?

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Nån som vet hur många liter reservtanken är på förresten? Full tank är 16 liter har jag för mig.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Står du med den puttrandes på tomgång i 15 minuter?
Stick ut och kör med den en stund i stället. Sitter det nån skit nånstans efter vintern så brukar det försvinna snabbt.
KÖR!

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Jo jag har kört och varvat ur den såklart men även kollat de där med sidostödet.

Har också kört med den en period då den gick bra efter vintern.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag startade den igår och hade den igång ca 15min utan avbrott och den startade utan problem. Den verkar tydligen vilja gå när den själv känner för det för jag har inte rört hojen sen sist...

Finns inget så som trasor eller liknande i tanken och är för övrigt rätt så ren inuti.

Det enda som känns konstigt är att om den står på sidostödet i några min så dör den sakta men säkert, när jag hör att den är på väg så rätar jag upp den och den går fint igen.

Så kommer det ingen soppa till högra förgasarna då dom står högre än dom andra?

skulle tro att dina flottörer spökar alt flottörnålen som stänger/stryper soppan ner i flottörhuset som jävlades...

Med vänlig hälsning

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...