Om växellåda / koppling / motor INTE håller emot, varför lägger man ens i en växel istället för friläge…? Räknar man med att det håller emot lite grann, så att man inte behöver trampa så hårt på bakbromsen, eller så att man bara behöver en tunn planka genom bakhjulet, eller en ohärdad kinaskruvmejsel mellan kedja och bakdrev…?
Jag är långt ifrån säker på att kuggkontakter och lagringar mår bra av höga moment och mutterknack. Mutterknackaren är ju snarare att betrakta som djävulens eget verktyg. Jag minns någon glad kamrat från 90-talets snöskoter dragracing som lyckades vrida vevaxelns presspassning med lite olämpligt användande av mutterknackare på en svänghjulsmutter. En presspassning som normalt krävde hydraulpress modell stor för att ens rubbas...
Varför ens riskera något när det går lika bra med bakbroms på hojen…?
Jag är långt ifrån säker på att kuggkontakter och lagringar mår bra av höga moment och mutterknack. Mutterknackaren är ju snarare att betrakta som djävulens eget verktyg. Jag minns någon glad kamrat från 90-talets snöskoter dragracing som lyckades vrida vevaxelns presspassning med lite olämpligt användande av mutterknackare på en svänghjulsmutter. En presspassning som normalt krävde hydraulpress modell stor för att ens rubbas...
Varför ens riskera något när det går lika bra med bakbroms på hojen…?
Last edited: