Nu har jag byggt om min KTM sm 990 till Superenduro 990
Den funkar otroligt bra för sm fjädringen är tom längre än på ktm se 950 och lagom hård för både enduro och grusväg. Mig veterlig finns ingen stor grushoj med så här lång fjädringsväg 275mm fram och 265mm bak! De är tveklöst den grymmaste roligaste 800cc + hoj jag kört och då har jag även haft en Highland 950 som vägde 164kg.
Men de är rätt mycket jobb tyvärr.
Fälgarna är samma bredd som mindre endurohojar och har suttit på en KTM 750 advenbture. De är alltså smalare än org adventure fälgar 18" bak 21" fram.
Hojen är max lättad till endast 174kg torr vs 191 org!
Jag har tagit bort ett bromsok och bytt bromsskiva till ktm 750 adventure. De skivorna är lite större så jag fick shimsa ut oket 10mm. Jag kan köra med dubbla skivor också men de är onödigt tungt samt att bromsverkan med ett ok duger för att låsa hjulet på alla underlag. Faktum är att man får bättre fästeskänsla på grus med endast en skiva.
Oljetanken måste kapas ur en hel del som synes på bild annars tar hjulet i den. Kylaren måste även tvingas in max mot motorn.
Bak är de mer special.... Bromsskiva från ktm adv 750 och ryckutjämnaren måste bytas till KTM adv 990. Bakhjulet måste ligga absolut längst bak i baksvingens hål annars tar ddäcket i avgasröret till vänster ljuddämpare.
Sidostödet måste även förlängas en hel del som syns på bild.
BOOST III
Den funkar otroligt bra för sm fjädringen är tom längre än på ktm se 950 och lagom hård för både enduro och grusväg. Mig veterlig finns ingen stor grushoj med så här lång fjädringsväg 275mm fram och 265mm bak! De är tveklöst den grymmaste roligaste 800cc + hoj jag kört och då har jag även haft en Highland 950 som vägde 164kg.
Men de är rätt mycket jobb tyvärr.
Fälgarna är samma bredd som mindre endurohojar och har suttit på en KTM 750 advenbture. De är alltså smalare än org adventure fälgar 18" bak 21" fram.
Hojen är max lättad till endast 174kg torr vs 191 org!
Jag har tagit bort ett bromsok och bytt bromsskiva till ktm 750 adventure. De skivorna är lite större så jag fick shimsa ut oket 10mm. Jag kan köra med dubbla skivor också men de är onödigt tungt samt att bromsverkan med ett ok duger för att låsa hjulet på alla underlag. Faktum är att man får bättre fästeskänsla på grus med endast en skiva.
Oljetanken måste kapas ur en hel del som synes på bild annars tar hjulet i den. Kylaren måste även tvingas in max mot motorn.
Bak är de mer special.... Bromsskiva från ktm adv 750 och ryckutjämnaren måste bytas till KTM adv 990. Bakhjulet måste ligga absolut längst bak i baksvingens hål annars tar ddäcket i avgasröret till vänster ljuddämpare.
Sidostödet måste även förlängas en hel del som syns på bild.
BOOST III
Last edited: