Hojen kvittrar!

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Jo visst gör de det, va tänker du på?
De är ingen annan 625a som kvittrar sådär så de borde inte vara den som jävlas, däremot att nån packning vid avgasröret kan va dålig låter rimligare, vart sitter den packningen isåfall, mellan toppen och dom 2 påskruvade "mynningarna"?

det kanske inte tätar som den skall, då kan jag tänka mig att det kvittrar sådär typ !

när den inte tätat blir det ju "hål" ut ur cylindern, kompression läcker ut helt enkelt.....

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kört på en fågel????:D

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
du känner ingen med likadan hoj ?

som du kan låna komplett framhjul av, försvinner det så är är det antingen bromsskiva, däck eller lager
efter det kan man flytta över klossar, kommer det då så var det ju dem...
Ska ju snart byta belägg, visar sig då :)

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Jag har också en er6:a som kvittrar. Började för två år sedan. Blev jäkligt skraj och stannade och sökte var ifrån det kom. Kunde inte hitta det. Åkte till en mc-mek. Han lyckades lokalisera det. Det kommer från ljuddämparen.
Lite smyglekage inne i dämparen.
Fortsatte köra med det. Låter lite illa dock, men inte så farligt.

Vilken årsmodell har du? Har för mig att det var någon liten förändring i konstruktionen av dämparen 08 eller 09. (antar att kawa upptäckte att de hade slarvat för mycket på de tidigare modellerna...;)

När du har bytt klossarna och det fortfarande kvittrar så skulle jag rekommendera att titta närmare på avgasröret....

Dock kan jag berätta att jag kan INGET om meka och felsöka....

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
du har satt på framfälgen i fel riktning.

vet inte vad du gjort om du bytt däck eller nåt annat men framfälgen på kawasaki kan vara sjukt svår att se riktningsmarkeringen på.

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
du har satt på framfälgen i fel riktning.

vet inte vad du gjort om du bytt däck eller nåt annat men framfälgen på kawasaki kan vara sjukt svår att se riktningsmarkeringen på.
Hur ser man vilken riktning det ska vara? Firman som bytte däcket på fälgen borde ha koll på detta kan man ju tycka.. :) Men detta skulle i så fall alltså kunna frambringa detta kvitterljud? Men varför uppkom det då helt plötsligt när däcket rullat ca 70-80 mil, varför skulle då inte ljudet vara där direkt?

Har i alla fall bytt belägg fram nu - och hojen kvittrar fortfarande. Är dock inte längre helt hundra på att ljudet kommer från fronten på hojen... ska prova att lossa beläggen bak också efter helgen och ta bort eventuell smuts, är rätt irriterad på detta ljud...

Bakdäcket var ca 20 mil gammalt när kvittrandet uppstod, hm...

För att helt utesluta att det är motorn som låter så stängde jag av motorn medan hojen fortfarande rullade, och kvittrandet fortsatte.

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Inget Pilot Road 3 som du tog som framdäck? Hört att vissa tycker dom låter mer än andra däck... om de kan stämma? ..

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Du jag vet inte...
Min bara brölar.

Jag är faktiskt svårt avis på dig! Önskar min hoj också kunde kvittra för mig när jag är ute och far.
Inte klaga nu, bara vara nöjd och njut! :)

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Nej alvarligt, förlåt för förra, jag vill gärna hjälpa mina hojbröder & systrar.
Det här känns ju som en riktig utmaning! :) Det gillar jag.

Åk du ner från Järfälla till mig i Tyresö på söndag så ska vi kolla på det.
Jag kommer ändå vara hemma och fixa med en massa hoj-saker osv.
Är du snäll så bjuder jag på fika oxå. :)

Välkommen.

PM:a så får du tele & adress.

Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Du jag vet inte...
Min bara brölar.

Jag är faktiskt svårt avis på dig! Önskar min hoj också kunde kvittra för mig när jag är ute och far.
Inte klaga nu, bara vara nöjd och njut! :)
Jag njuter, skulle dock njuta ännu mer utan kvittrandet :tungan

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Nej alvarligt, förlåt för förra, jag vill gärna hjälpa mina hojbröder & systrar.
Det här känns ju som en riktig utmaning! :) Det gillar jag.

Åk du ner från Järfälla till mig i Tyresö på söndag så ska vi kolla på det.
Jag kommer ändå vara hemma och fixa med en massa hoj-saker osv.
Är du snäll så bjuder jag på fika oxå. :)

Välkommen.

PM:a så får du tele & adress.
Superschysst, är "dessvärre" bortrest under helgen, men ska ha det i åtanke framöver om inte kvittrandet försvinner efter att jag provat lite mer saker :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag njuter, skulle dock njuta ännu mer utan kvittrandet :tungan

Kolla skivorna efter märken/avtryck/kant från beläggen. Kommer ljudet oavsett hastighet? Beroende på material i belägg och skiva kan du få "utfällningar" om cykeln stått länge eller efter bara regn/tvätt. Vissa preparat, t ex avfettning kan också vara upphov till att beläggen fäller ut. Är skivorna raka? Inga incidenter med skivbromslås? Är det lite krokigt och belägget touchar vid varje varv, vilket kan ge upphov till ljud. Om ljudet (om än inte riktigt likadant) uppstår oavsett hastighet kan du kanske hitta en avvikelse även när du snurrar för hand, kan vara ett litet, litet skrap eller susande ljud. Spökar bromsarna blir det ofta mer påtagligt efter en stunds körning när tempen stiger.

Kedjan kan också vara boven. Nu har du rengjort och smort men om det kryper rost ur någon/några rullar har du en eller flera skurna länkar, högst obra. Hissa upp, snurra och känn efter minsta avvikelse.

Inget med abs-en. Kolla "kuggkransen".

Lycka till, bra att du får hjälp!

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Kedjan kan också vara boven. Nu har du rengjort och smort men om det kryper rost ur någon/några rullar har du en eller flera skurna länkar, högst obra. Hissa upp, snurra och känn efter minsta avvikelse.
Lycka till, bra att du får hjälp!
Börjar misstänka att det är kedjan, ljudet försvinner ju under gaspådrag. Hade ljudet kommit från bromarna (skivorna/belägg) så borde det ju rimligtvis låta konstant (även under acceleration). Deras position sinsemellan (skivorna/belägg) är ju det samma oavsett acceleration/avslag...

Får göra som du tipsar om och hissa upp och snurra och se om kedjan börjar kvittra (om jag får tillräckligt med snurr på däcket...).

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Färdigkvittrat

Hejsan hopp, tack för alla gissningar till kvitteriet, nu är dock gåtan löst. :tummenupp

Hade framdäcket avmonterat idag och tyckte att framhjulsaxeln var lite "torr" så passade på att smörja in den med hjullagerfett, och voila, nu är jag kvitt kvittret.

Hade även tagit i rätt rejält sist jag skruvade på framhjulet (ska införskaffa mig momentnyckel för ändamålet...) så det var väl kanske en kombination av dessa faktorer som orsakade kvittrandet... :rolleyes:

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring