Hojen "rycker" när jag varvar ut på 2:an

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Holá!

Jag har nyligen upptäckt en mysko grej på min hoj (RF900). När jag varvar ut hårt på 2:an så är det som om hojen "rycker" flera gånger under belastningen. Det känns ungefär som om bakhjulet släpper men så är inte fallet. Då skulle det ju hända samma sak på andra växlar med, och definitivt på 1:an, men så icke.

I morse försökte jag analysera vad det kunde vara och det känns nästan som om motorn misständer några gånger när jag drar på 2:an och det ger nästan en känsla av att hjulet släpper.

Vad 17 kan det vara? :va

Om något är tjall i rovan borde ju det ge utslag på alla växlar och inte bara på 2:an.

Är det någon som har en aning om vad jag menar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det händer förr eller senare på alla hojar, dvs att tvåans drevpar får slitna ingreppsklackar. Du måste ur med motorn och vända den upp-och-ned och skruva bort underdelen för att komma åt växellådan. Du kan antingen låta renovera dreven hos t.ex. Motospeed eller köpa nytt drevpar från MC-Shopen i Karlstad - som är störst/billigast i Sverige på delar från KGK.

Räkna med att det tar 4 timmar att få ur motorn ur ramen och ta bort underdelen och att det tar 12 timmar att få ihop motorn igen - om det är första gången. Du behöver bara en momentnyckel som "specialverktyg", resten av vertygen borde finnas i en hyffsat välsorterad verktygslåda redan.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
andersbrink skrev:
Det händer förr eller senare på alla hojar, dvs att tvåans drevpar får slitna ingreppsklackar. Du måste ur med motorn och vända den upp-och-ned och skruva bort underdelen för att komma åt växellådan. Du kan antingen låta renovera dreven hos t.ex. Motospeed eller köpa nytt drevpar från MC-Shopen i Karlstad - som är störst/billigast i Sverige på delar från KGK.

Räkna med att det tar 4 timmar att få ur motorn ur ramen och ta bort underdelen och att det tar 12 timmar att få ihop motorn igen - om det är första gången. Du behöver bara en momentnyckel som "specialverktyg", resten av vertygen borde finnas i en hyffsat välsorterad verktygslåda redan.

Doh! Jag var rädd för det svaret. Nu blir inte frugan glad, mera pengar till hojen. Kommer att sluta med :näsblod

Tack för info iaf! :tummenupp
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
OK. Lyfter denna tråd lite.

Pratade nyss med en verkstad om detta och det skulle gå på runt 10 lakan :näsblod

Känns inte som om jag har lust att lägga ut dessa pengar :mad:

Finns det då någon i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig med detta, givetsvis mot ersättning, eftersom jag varken har kunskap eller lämpligt ställe att göra detta arbete på?

Pleease :pannkyss
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
mankan skrev:
OK. Lyfter denna tråd lite.

Pratade nyss med en verkstad om detta och det skulle gå på runt 10 lakan :näsblod

Känns inte som om jag har lust att lägga ut dessa pengar :mad:

Finns det då någon i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig med detta, givetsvis mot ersättning, eftersom jag varken har kunskap eller lämpligt ställe att göra detta arbete på?

Pleease :pannkyss
klart de inte går på 10k!!!.. slå dom från mig :fatta!
Gör allt jobb själv så behöver du bara köpa nya drev.. det är 2 drev vi snackar om.. metalhjul med kuggar på.. de kostar INTE 10k.. och om de gör de så kan du ju alltid lämna dem på lagning.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
philsson skrev:
klart de inte går på 10k!!!.. slå dom från mig :fatta!
Gör allt jobb själv så behöver du bara köpa nya drev.. det är 2 drev vi snackar om.. metalhjul med kuggar på.. de kostar INTE 10k.. och om de gör de så kan du ju alltid lämna dem på lagning.

Jag gör gärna jobbet själv, inte 17 lägger jag 10 lax på det :brinnerup , men det är just det som min frågeställning handlade om. Jag behöver någon som kan hjälpa mig eftersom jag inte ens har varit i närheten av att ta ur en motor, än mindre riva växellådan.

Jag kan typ byta olja och stift själv (och montera av kåporna) :tungan
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
mankan skrev:
Jag gör gärna jobbet själv, inte 17 lägger jag 10 lax på det :brinnerup , men det är just det som min frågeställning handlade om. Jag behöver någon som kan hjälpa mig eftersom jag inte ens har varit i närheten av att ta ur en motor, än mindre riva växellådan.

Jag kan typ byta olja och stift själv (och montera av kåporna) :tungan
var bara noga med att anteckna allt du skruvar isär så ska du se att du får ihop det utan problem. Rev själv en motor för första ggn förra året utan att skriva ner hur de satt.. men efter mycket om och men så förstår du endå. Allt är mer eller mindre logiskt. Detta grejar du.. :tummenupp du behöver inte göra så jättemycket för att komma åt växellådan.. bara du spräcker blocket så behöver du inte ta isär något mer. Av med cylindrarna bara innan du spräcker blocket.
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
ett tips är att fota alt med många bilder från olika vinklar. Sen kan du kolla på korten när du ska sätta ihop alt igen
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
OK. Jag har nu kollat igenom servicemaualen till hojen, och jag säger bara: glöm att jag fixar det själv! Det är ju för tusan bövlar hur mycket som helst att hålla reda på. Förstår inte hur ni kan säga att det enkelt :va

Finns det verkligen ingen som kan tänka sig att hjälpa mig?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Kolla med Peter på FLR Racing 0736-140727.
Han håller till i Vallentuna (nära å bra för dig).
Han river å sätter ihop R1 motorer med förbundna ögon iallfall.

Han lär inte svara i telefon idag, försök imorgon eller på måndag !
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Triggerhappy skrev:
Kolla med Peter på FLR Racing 0736-140727.
Han håller till i Vallentuna (nära å bra för dig).
Han river å sätter ihop R1 motorer med förbundna ögon iallfall.

Han lär inte svara i telefon idag, försök imorgon eller på måndag !

Tack för tipset! :tummenupp
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
mankan skrev:
Tack för tipset! :tummenupp

Det är faktiskt ganska så enkelt bara man är nogrann och märker upp delarna. 1:a gången jag rev en motor så hade jag 3 bagarlådor. En för vänstersida, en för höger sida en för "mitten". La alla skruvar som hörde ihop med en del i en påse med förslutning och skrev vad dom var till. Tidskrävande, men det lönade sig. Eftersom motorn låg isärplockad i 5 månader, och utan det systemet så hade jag nog fått stå åtskilliga timmar och funderat på vart enskilda detaljer och skruvar skulle sitta. Men har man inte tillgång till en vettig plats att skruva på så är det svårt.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
OK. Det blir nog så att jag river eländet nästa helg och gör det själv. Måste ju lära mig någon gång. "Friskt kopplat, hälften brunnet" som elektrikern sa :tungan

Måste bara fråga lite till;
När drev blir renoverade, vad är det exakt som sker då? Tillför man metall på de kugg som är slitna eller vad?
Går det även att renovera växelgafflarna (eller vad det nu heter) eller måste man köpa nytt?
Hur lång tid kan det tänkas att ta för att renovera dreven (kanske omöjligt att svara på eftersom det beror på hur mycket tid en verkstad har, men baserat på egna erfarenheter). Får man räkna med att vara utan hoj en månad eller ett par veckor?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
mankan skrev:
OK. Det blir nog så att jag river eländet nästa helg och gör det själv. Måste ju lära mig någon gång. "Friskt kopplat, hälften brunnet" som elektrikern sa :tungan

Måste bara fråga lite till;
När drev blir renoverade, vad är det exakt som sker då? Tillför man metall på de kugg som är slitna eller vad?
Går det även att renovera växelgafflarna (eller vad det nu heter) eller måste man köpa nytt?
Hur lång tid kan det tänkas att ta för att renovera dreven (kanske omöjligt att svara på eftersom det beror på hur mycket tid en verkstad har, men baserat på egna erfarenheter). Får man räkna med att vara utan hoj en månad eller ett par veckor?
om du ska ha nytt så beror de ju på leverantören och det kan vi inte veta.. brukar ju ligga mellan 1-2 veckor.. men ska de fixa grejorna kan du få den samma vecka under förutsättning att de har tid. Vem vet de kanske inte har tid på 1 månad.. ne men själva jobbet med dreven ska nog inte ta så lång tid.. handlar om ett par timmar.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
philsson skrev:
om du ska ha nytt så beror de ju på leverantören och det kan vi inte veta.. brukar ju ligga mellan 1-2 veckor.. men ska de fixa grejorna kan du få den samma vecka under förutsättning att de har tid. Vem vet de kanske inte har tid på 1 månad.. ne men själva jobbet med dreven ska nog inte ta så lång tid.. handlar om ett par timmar.

Tjenis!

Nya drev har jag fått uppgift på 3 dagar från MC-Shopen i Karlstad så det är coolt.

Tänkte mest att det var lite intressant att veta ungefär hur lång tid det tar att renovera, men inser att det är en dum fråga som ingen, förutom den verkstad som gör jobbet, kan svara på.

Dock så lär jag väl bli tvungen att riva ur motorn först och konstatera vad som är fel innan jag ev. beställer delar.

Hur ser man förresten vad som är fel? Är det typ "jack" eller "runda kanter" på dreven?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Med servicemanual i knät så kan du inte göra fel.

Drevens ingreppsklackar fräses och får en ny vinkelrät (eller undercut) ingreppsyta. Dreven är sinterpressade och hårda rakt igenom.

Om växelgafflarna är slitna eller inte vet du inte förrän du är inne och kan mäta på dem. Man renoverar inte växelgafflar eftersom de är specialhärdade och kostnaden för att renovera och härda vida överstiger kostnaden för nya växelgafflar.

Nya växellådsdrev kostar ca 1200 styck. Räkna med runt 2400 för det drevpar ,2'an/5'ans drevpar från MC-Shopen i Karlstad, som behöver bytas om du tycker att väntetiden hos Motospeed är för lång.

mankan skrev:
OK. Det blir nog så att jag river eländet nästa helg och gör det själv. Måste ju lära mig någon gång. "Friskt kopplat, hälften brunnet" som elektrikern sa :tungan

Måste bara fråga lite till;
När drev blir renoverade, vad är det exakt som sker då? Tillför man metall på de kugg som är slitna eller vad?
Går det även att renovera växelgafflarna (eller vad det nu heter) eller måste man köpa nytt?
Hur lång tid kan det tänkas att ta för att renovera dreven (kanske omöjligt att svara på eftersom det beror på hur mycket tid en verkstad har, men baserat på egna erfarenheter). Får man räkna med att vara utan hoj en månad eller ett par veckor?
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
andersbrink skrev:
Med servicemanual i knät så kan du inte göra fel.

Drevens ingreppsklackar fräses och får en ny vinkelrät (eller undercut) ingreppsyta. Dreven är sinterpressade och hårda rakt igenom.

Om växelgafflarna är slitna eller inte vet du inte förrän du är inne och kan mäta på dem. Man renoverar inte växelgafflar eftersom de är specialhärdade och kostnaden för att renovera och härda vida överstiger kostnaden för nya växelgafflar.

Nya växellådsdrev kostar ca 1200 styck. Räkna med runt 2400 för det drevpar ,2'an/5'ans drevpar från MC-Shopen i Karlstad, som behöver bytas om du tycker att väntetiden hos Motospeed är för lång.

Tack för all information och glada tillrop :tummenupp
Jag börjar nästan tro själv att detta kommer att gå bra :)

Fick prisuppgift på ovan nämnda drev + växelgaffel från MC-Shopen i Karlstad och det skulle tillsammans gå på knappt 4000:- med moms inräknat.
Det kanske är läge att beställa nytt direkt för att spara tid, men å andra sidan har jag förstått att det är betydligt billigare att renovera drev än att köpa nytt, så det kanske lönar sig att vänta.

Dock så innebär väntetid kollektivtrafik för mig, och DET mina vänner, suger hårt :4skrika

Jaja, får fundera lite på hur jag ska göra.
 

Blueman

Kan man fästa babyskydd med "bläckfisk"?
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
RF900R
mankan skrev:
Tack för all information och glada tillrop :tummenupp
Jag börjar nästan tro själv att detta kommer att gå bra :)

Fick prisuppgift på ovan nämnda drev + växelgaffel från MC-Shopen i Karlstad och det skulle tillsammans gå på knappt 4000:- med moms inräknat.
Det kanske är läge att beställa nytt direkt för att spara tid, men å andra sidan har jag förstått att det är betydligt billigare att renovera drev än att köpa nytt, så det kanske lönar sig att vänta.

Dock så innebär väntetid kollektivtrafik för mig, och DET mina vänner, suger hårt :4skrika

Jaja, får fundera lite på hur jag ska göra.


Hur har det gått? Som RF-ägare blir man lite nyfiken på hur det fungerar att som "glad amatör" ge sig på en RF-motor!

När detta äger rum i närheten av en själv så känner jag att jag bara måste erbjuda mig att hjälpa till! Om du inte lyft ur grejorna ännu så kan du få en glad och entusiatisk åskådare som "hjälper till", bara du hör av dig när du skall börja greja och jag inte är borta från stan!!

Är inte jordens mest mekunniga (även om jag faktiskt äger en momentnyckel), men jag är väldigt nyfiken på hur saker ser ut inuti... Som sagt, PM:a eller maila om du vill ha meksupport av en glad amatör!! :banana
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Blueman skrev:
Hur har det gått? Som RF-ägare blir man lite nyfiken på hur det fungerar att som "glad amatör" ge sig på en RF-motor!

När detta äger rum i närheten av en själv så känner jag att jag bara måste erbjuda mig att hjälpa till! Om du inte lyft ur grejorna ännu så kan du få en glad och entusiatisk åskådare som "hjälper till", bara du hör av dig när du skall börja greja och jag inte är borta från stan!!

Är inte jordens mest mekunniga (även om jag faktiskt äger en momentnyckel), men jag är väldigt nyfiken på hur saker ser ut inuti... Som sagt, PM:a eller maila om du vill ha meksupport av en glad amatör!! :banana

Halloj!

Jag tänkte riva ur motorn nu på söndag, men dessvärre fegar jag nog ur på isärtagning av lådan :död

Detta mest beroende på den simpla anledningen att jag inte har plats i garaget att lägga upp pryttlarna systematiskt. Garaget är nämligen embarkerat av alla grejer vi hade i källaren (har bytt avloppsstammar i villan, och det tar en stund innan allt kan lyftas tillbaka igen).

Har hittat en kille som hjälper mig med den biten mot en för mig rimlig ersättnig (ca: 3 lax). Känns iofs. som om man blir rövknullad så fort man måste lämna bort saker man inte grejar själv, men jag förstår ju att ingen vill jobba gratis. Du får dock gärna komma över och hjälpa till med motorurtagningen om du har lust. Alltid kul att träffa nya hojåkare :)

PM:a mig i så fall för adressen.
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
mankan skrev:
Halloj!

Jag tänkte riva ur motorn nu på söndag, men dessvärre fegar jag nog ur på isärtagning av lådan :död

Detta mest beroende på den simpla anledningen att jag inte har plats i garaget att lägga upp pryttlarna systematiskt. Garaget är nämligen embarkerat av alla grejer vi hade i källaren (har bytt avloppsstammar i villan, och det tar en stund innan allt kan lyftas tillbaka igen).

Har hittat en kille som hjälper mig med den biten mot en för mig rimlig ersättnig (ca: 3 lax). Känns iofs. som om man blir rövknullad så fort man måste lämna bort saker man inte grejar själv, men jag förstår ju att ingen vill jobba gratis. Du får dock gärna komma över och hjälpa till med motorurtagningen om du har lust. Alltid kul att träffa nya hojåkare :)

PM:a mig i så fall för adressen.

Lycka till, men om du nu redan är uppe i 4000 för dreven och 3000 för "en kille som kommer och hjälper till med den biten för 3000" så är du uppe i 7000.........

Nackdelen med detta upplägg är att du inte har någonsom helst garanti för att jobbet blir rätt gjort, en MC-verkstad kan du alltid komma tillbaka till, en kille som tar 3000 svart för jobbet är det svårt att ställa garantikrav på........

Vet Du att han kan fixa problemet så sparar Du 3000 men om han misslyckas........Lycka till, hoppas att man ser Dig på vägarna snart

J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top