Hojen "rycker" när jag varvar ut på 2:an

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
andersbrink skrev:
Det händer förr eller senare på alla hojar, dvs att tvåans drevpar får slitna ingreppsklackar.

Jag har samma fenomen på min GSXR750 '01 med ca 500 mil på mätaren.
Men min rycker på fler växlar. 1:an, 2:an, 3:an och ibland 4:an.
Var först vid runt 9000r/min vid fullt gaspådrag.
Men nu redan vid 5000r/min.

Kan en bensinslang (läs: bensinrör) från bränslepumpen ställa till sådana problem om det är ett litet veck på den.
Dvs inte samma area i röret som hindrar flödet på bensinen.
Jag saknar nämligen ett clips till snabbkopplingen på röret.
Så nu sitter det en vanlig benslinslang (8/14mm)fån en mack där.
Problemet med den är att den måste böjas i en snäv båge för att sitta rätt.
Detta medför att den viker sig lite och kan inte hålla jämn area genom hela slangen.
Kan detta bråka till det?

HojHoj
P


PS.
Vill också tacka Brink för alla seriösa svar på många frågor.
Var och tittade på när Hedesunda gick upp i 3:an i hockey uppe i Järvsö i vintras.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Goose skrev:
Lycka till, men om du nu redan är uppe i 4000 för dreven och 3000 för "en kille som kommer och hjälper till med den biten för 3000" så är du uppe i 7000.........

Nackdelen med detta upplägg är att du inte har någonsom helst garanti för att jobbet blir rätt gjort, en MC-verkstad kan du alltid komma tillbaka till, en kille som tar 3000 svart för jobbet är det svårt att ställa garantikrav på........

Vet Du att han kan fixa problemet så sparar Du 3000 men om han misslyckas........Lycka till, hoppas att man ser Dig på vägarna snart

J

Jo jag är medveten om det, men jag är inte orolig för att killen inte vet vad han gör eftersom han jobbar som MC-mek. Kanske ingen garanti eftersom det görs vid sidan av, men det ökar iaf. min trygghet lite grann.

Det bästa hade naturligtvis varit att lämna motorn på en firma, men det blir så okristligt mycket pengar att lägga på en gammal hoj att det inte är värt det.

Tack för din omtanke i alla fall :pannkyss
 

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Askersund
Hoj
YZF 450 -04
mankan skrev:
Jo jag är medveten om det, men jag är inte orolig för att killen inte vet vad han gör eftersom han jobbar som MC-mek. Kanske ingen garanti eftersom det görs vid sidan av, men det ökar iaf. min trygghet lite grann.

Det bästa hade naturligtvis varit att lämna motorn på en firma, men det blir så okristligt mycket pengar att lägga på en gammal hoj att det inte är värt det.

Tack för din omtanke i alla fall :pannkyss

Ett litet tillägg: om du nu ska lägga 7000:- på växellådan, försök få tag på en motor från nån skrot för runt 5000:- - 7000:- istället. Där har du ju garantier också om det inte funkar skicka tillbax. Bara att skifta motorer och testa att dra ur på tvåan...
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Applo skrev:
Ett litet tillägg: om du nu ska lägga 7000:- på växellådan, försök få tag på en motor från nån skrot för runt 5000:- - 7000:- istället. Där har du ju garantier också om det inte funkar skicka tillbax. Bara att skifta motorer och testa att dra ur på tvåan...

Hej!

Jag har tänkt på det med. Men min motor har bara gått 3000 mil och går så otroligt bra i övrigt att jag helst inte vill byta den.

Tack för tipset i alla fall :tummenupp
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Motorn är urlyft! Vill passa på att återigen rikta ett stort TACK till Blueman för hans insats. Det gick ju riktigt bra (speciellt när vi fick tag på riktiga verktyg). :tummenupp
 

Blueman

Kan man fästa babyskydd med "bläckfisk"?
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
RF900R
mankan skrev:
Motorn är urlyft! Vill passa på att återigen rikta ett stort TACK till Blueman för hans insats. Det gick ju riktigt bra (speciellt när vi fick tag på riktiga verktyg). :tummenupp

Det var ett sant nöje!

Tror du vi får ihop hojen igen :hihi
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
andersbrink skrev:
köpa nytt drevpar från MC-Shopen i Karlstad - som är störst/billigast i Sverige på delar från KGK.

Intressant, hur kan det komma sig att MC-Shopen i Karlstad kan vara billigast på delar från KGK. Trodde att de var samma priser från KGK i mc-affärerna. Jättebra information dock :)
 

kripelinus

Bytte RF900 mot R1 Lite skillnad He He H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Frövi
Hoj
ERETTA
Har en RF med samma problem.

Nyfiken hurgick det ??? :confused:

mankan skrev:
Halloj!

Jag tänkte riva ur motorn nu på söndag, men dessvärre fegar jag nog ur på isärtagning av lådan :död

Detta mest beroende på den simpla anledningen att jag inte har plats i garaget att lägga upp pryttlarna systematiskt. Garaget är nämligen embarkerat av alla grejer vi hade i källaren (har bytt avloppsstammar i villan, och det tar en stund innan allt kan lyftas tillbaka igen).

Har hittat en kille som hjälper mig med den biten mot en för mig rimlig ersättnig (ca: 3 lax). Känns iofs. som om man blir rövknullad så fort man måste lämna bort saker man inte grejar själv, men jag förstår ju att ingen vill jobba gratis. Du får dock gärna komma över och hjälpa till med motorurtagningen om du har lust. Alltid kul att träffa nya hojåkare :)

PM:a mig i så fall för adressen.
 

Dr.Bike

Guest
Mankan: Håll dina hästar på att beställa nya drev. Jag har en kontakt på "undercutting" av ingreppsklackar. Men han är ute och tävlar i Sverige och Europa som bäst, så jag ska se när nästa tillfälle att få detta fixat infinner sig.

Jag har själv inte tid att ta isär lådan åt dig tyvärr.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Dr.Bike skrev:
Mankan: Håll dina hästar på att beställa nya drev. Jag har en kontakt på "undercutting" av ingreppsklackar. Men han är ute och tävlar i Sverige och Europa som bäst, så jag ska se när nästa tillfälle att få detta fixat infinner sig.

Jag har själv inte tid att ta isär lådan åt dig tyvärr.

Heh. Kom på att jag har glömt att uppdatera den här tråden. Hojen är åter rullande sedan ca: 3 veckor och går bättre än en våt dröm :D

Fick hjälp av en MC-mekaniker med att ta isär lådan, som sedan lämnades in på E&D för undercuttning. Tillbaka till mekanikern för hopmontering, och sedan till mig för isättning.

7000:- gick hela kalaset på, vilket jag under rådande omständigheter finner rimligt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top