David Jones
Ny medlem
Jag vill ogärna starta ett nytt ämne bara för ett problem med min motorcykel men det är en sista utväg. Hela våren har jag försökt felsöka problemet med ena åtgärden efter den andra.
Inledning:
Problemet är alltså att min mc rycker vid låga/mellanhöga varv vid jämn ickeaccelererande gas. Ju lägre växel desto tydligare blir det. Kör man genom byn där det är 30km/h känner man hur hojen "studsar" fram och tillbaka. Problemet visar sig runt 3000-4500 rpm, och kör man på 1:an med jämn gas under denna varvhastighet är problemet nästan skrämmande tydligt. När hojen studsar/rycker så ser man även på varvräknaren att nålen svajar uppochned (väldigt lite, men man ser att den svajar lite, ± 50 rpm kanske?), trots helt jämn gas. Ibland har jag även märkt att hojen helt plötsligt börjar accelerera efter lite ryckningar trots orörd gas, men jag låter det vara lite osagt, kan ha rört gashanden, svårt att hålla den helt stilla när det svajar. Rycken märks inte då man kör på 4-5-6ans växlar på 3000-4500 rpm. Det är absolut inte ryck som uppkommer för att man kör på för låg växel när hojen "tuggar", problemet är som sagt störst på lägsta växel och trappas därefter av. Motorn låter heller inte konstigt när den rycker, visst man hör att varvtalet ändras mycket lite, men inga misständningar, smattrande eller rassel hörs.
Hojen har under våren genomgått en rad olika servicekontroller, alla enligt haynes handbok som jag följt noggrant. Motorn ifråga från 2006, är en parallelltwin på 500cc med förgasare, den har gått runt 2400 mil. Rödmarkeringen är vid 10.000 varv.
Lite snabb info som kan vara bra att veta:
- Ventilerna är ställda.
- Alla vätskor är bytta, bensinen är färsk.
- Förgasarna synkroniserade med hemgjord synkroniserare av planka + 5m slang med olja, ni förstår nog vilken jag menar.
- Luftfiltret är rent
- Nya tändstift
- Alla kontakter/säkringar isärplockade och ärgförebyggda.
- Bromsarna ligger inte "på"
- Alla lager rullar fint
- Nytt batteri
- Drivpaketet är helt och fint och kedjespelet är som det ska.
- Svajjar oavsett om motorn är kall/varm
- Sitter ett slipon på
- Ej trimmad motor
- Inga synliga skador på tändkablar
Så, jag har verkligen försökt lösa detta enormt irriterande studdsande i motorgången men nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till, jag behöver hjälp. Hojen i sig går bortsett från svajjningarna väldigt bra, startar lätt, accelererar rent, tomgången är ren och stabil. Den smäller dock och smattrar som en tok vid avslag på gas, alltså motorbroms. Hörs bara med sliponet på och vid gasavslag och jag vet inte om det behöver vara något som är fel, men skriver det ifall det är till nån hjälp att lösa problemet.
En annan tanke jag har är om det på något vis går att synkronisera förgasarna på angivna varvtal? Saken är den att enligt handbok ska man synka motorns förgasare på 1400 rpm och synkningen vart helt perfekt men om jag sakta gasade lite under synkroniseringen så vart förgasarna helt osynkde, ena förgasaren sög "flera dm olja-i-slang" mer än den andra förgasaren. Vid tomgångsvarv stod förgasarna återigen bra. Jag vet inte om det är normalt men det låter inte rätt i mina öron. En annan sak som kan vara värt att nämna är att det i friläge och stillastående är väldigt svårt att långsamt öka varvtalet. Det jag menar är om jag drar rullen mot mig så ökar varvtalet 1500-2000-2500-3000-voooooooooooom 5000 varv. Går inte att enkelt hålla motorn stadigt på säg 4500 varv. Vet inte heller om det är något som borde gå, men lite mer gas borde ju resultera i lite fler varvtal längs en rak kurva? Cykeln är ju inte byggd för att stå och frilägesgasa så bortse gärna från mina teorier om dem verkar dumma.
Snälla hjälp, varför "svajjar/studsar/rycker" gasen för mig, har ni någon ide?
Inledning:
Problemet är alltså att min mc rycker vid låga/mellanhöga varv vid jämn ickeaccelererande gas. Ju lägre växel desto tydligare blir det. Kör man genom byn där det är 30km/h känner man hur hojen "studsar" fram och tillbaka. Problemet visar sig runt 3000-4500 rpm, och kör man på 1:an med jämn gas under denna varvhastighet är problemet nästan skrämmande tydligt. När hojen studsar/rycker så ser man även på varvräknaren att nålen svajar uppochned (väldigt lite, men man ser att den svajar lite, ± 50 rpm kanske?), trots helt jämn gas. Ibland har jag även märkt att hojen helt plötsligt börjar accelerera efter lite ryckningar trots orörd gas, men jag låter det vara lite osagt, kan ha rört gashanden, svårt att hålla den helt stilla när det svajar. Rycken märks inte då man kör på 4-5-6ans växlar på 3000-4500 rpm. Det är absolut inte ryck som uppkommer för att man kör på för låg växel när hojen "tuggar", problemet är som sagt störst på lägsta växel och trappas därefter av. Motorn låter heller inte konstigt när den rycker, visst man hör att varvtalet ändras mycket lite, men inga misständningar, smattrande eller rassel hörs.
Hojen har under våren genomgått en rad olika servicekontroller, alla enligt haynes handbok som jag följt noggrant. Motorn ifråga från 2006, är en parallelltwin på 500cc med förgasare, den har gått runt 2400 mil. Rödmarkeringen är vid 10.000 varv.
Lite snabb info som kan vara bra att veta:
- Ventilerna är ställda.
- Alla vätskor är bytta, bensinen är färsk.
- Förgasarna synkroniserade med hemgjord synkroniserare av planka + 5m slang med olja, ni förstår nog vilken jag menar.
- Luftfiltret är rent
- Nya tändstift
- Alla kontakter/säkringar isärplockade och ärgförebyggda.
- Bromsarna ligger inte "på"
- Alla lager rullar fint
- Nytt batteri
- Drivpaketet är helt och fint och kedjespelet är som det ska.
- Svajjar oavsett om motorn är kall/varm
- Sitter ett slipon på
- Ej trimmad motor
- Inga synliga skador på tändkablar
Så, jag har verkligen försökt lösa detta enormt irriterande studdsande i motorgången men nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till, jag behöver hjälp. Hojen i sig går bortsett från svajjningarna väldigt bra, startar lätt, accelererar rent, tomgången är ren och stabil. Den smäller dock och smattrar som en tok vid avslag på gas, alltså motorbroms. Hörs bara med sliponet på och vid gasavslag och jag vet inte om det behöver vara något som är fel, men skriver det ifall det är till nån hjälp att lösa problemet.
En annan tanke jag har är om det på något vis går att synkronisera förgasarna på angivna varvtal? Saken är den att enligt handbok ska man synka motorns förgasare på 1400 rpm och synkningen vart helt perfekt men om jag sakta gasade lite under synkroniseringen så vart förgasarna helt osynkde, ena förgasaren sög "flera dm olja-i-slang" mer än den andra förgasaren. Vid tomgångsvarv stod förgasarna återigen bra. Jag vet inte om det är normalt men det låter inte rätt i mina öron. En annan sak som kan vara värt att nämna är att det i friläge och stillastående är väldigt svårt att långsamt öka varvtalet. Det jag menar är om jag drar rullen mot mig så ökar varvtalet 1500-2000-2500-3000-voooooooooooom 5000 varv. Går inte att enkelt hålla motorn stadigt på säg 4500 varv. Vet inte heller om det är något som borde gå, men lite mer gas borde ju resultera i lite fler varvtal längs en rak kurva? Cykeln är ju inte byggd för att stå och frilägesgasa så bortse gärna från mina teorier om dem verkar dumma.
Snälla hjälp, varför "svajjar/studsar/rycker" gasen för mig, har ni någon ide?