Hojen som fungerar till allt - finns den?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tja,

Sitter här och funderar lite på kommande hojsäsong.
Det är så mycket man vill hinna med - smiska asfalt, ge sig ut och sprätt grus, packa lätt och ta en dit vägarna vill och kanske ta nån caférepa och busåka.

Men frågan är ju, finns det en hoj som klarar allt?
För tillfället åker jag ER6a och den är väl bra på det mesta förutom grus, men som så många gånger förr så antar jag att det finns bättre alternativ?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ni får gärna motivera och ge er synpunkt på de hojar ni pratar om :)

Detta är i förstahand ingen köprådstråd utan mer en tråd skapad av en nyfiken jävel som vill veta om den typen av hoj finns.
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Håller med, R1'an fixar allt förrutom gruset. Eller en KTM 990 SMT om du inte kan skippa gruset.

OT: Grus är ghey.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Nej.

Jag har en 640 Adventure av samma anledning, den fungerar smäckert på is, grus och små landsvägar den fungerar ok i skogen och på motorvägen. Jag kommer köra den på bana till sommaren och där räknar jag med att den kommer funka dåligt, men nån nybörjare med R-hoj och ryggpuckel ska man nog hänga på.

Det du behöver för att få en riktigt universal hoj är nog att skaffa en utifrån det du kommer köra mest, kör du mest bana köp rettan, landsväg så passar SMT, F800GS är duktig på grus. Komplettera sen med ett offroad(finns säkert till rettan också) eller onroad-kit så har du en hoj som kan användas till mycket.

Annars finns det mkt däck till 19/17 tum (Varadero, V-strom, 1200gs), både grus och asfalt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag ska köpa en BMW F800GS, den tycker jag passar in på beskrivningen. :)

F800GS.jpg
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja, 800:an här ovan är en allt i allo. Vill även slå ett slag för BMWs 1200GS.
Det är BMWs absoluta storsäljare, och det finns en anledning till det.

Bra långtourer
Hyfsat vind/väderskydd
Lastar bra om man hänger på väskor
Klarar grus "ok" men är ingen endurohoj
Mycket goda vägegenskaper

Jag har kollat efter en bättre hoj i flera år, men har fortfarande inte hittat någon. Kollade in nya Super Teneren på mässan men var inte impad.

Sen finns ju multistradan också, men det känns väldigt mycket gata. Annars säkert en skitfin hoj.

KTMs hojar vetefan. Jag är inte riktigt säker på hur det är med kvalitén där?
990/950 adv är kalasfina hojar, men törstiga som få och besvärliga att serva.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Man ska inte kompromissa! Hela livet och universum är fullt av kompromisser. Din bil, din fru/tjej och säkert ditt boende. Hojåkning ska vara en zon fri från velande och osäkerhet, det ska bara vara glädje.

Hojar kan man ju faktiskt också ha flera av. Köp hellre två lite äldre som är byggda för det du vill använda den till. Vill du fika? Kör en ball udda klassiker. Ska du köra bana? Köp en vass 600 eller tvåtaktare. Busa? Motard.

Du förstår poängen? Vill du absolut bara ha en hoj så kör på en inriktning per säsong.

Nu vet jag att mina hojar också kan ses som kompromisser men nej det är väl genomtänkt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du har en poäng, men man kanske inte kan/vill/har råd att ha flera hojar.

Dessutom är åtminstone jag väldigt road av att kunna svänga av landsvägen och köra ut i skogen om jag skulle få lust. Då åker man ju knappast hem och byter hoj emellan....

Man ska inte kompromissa! Hela livet och universum är fullt av kompromisser. Din bil, din fru/tjej och säkert ditt boende. Hojåkning ska vara en zon fri från velande och osäkerhet, det ska bara vara glädje.

Hojar kan man ju faktiskt också ha flera av. Köp hellre två lite äldre som är byggda för det du vill använda den till. Vill du fika? Kör en ball udda klassiker. Ska du köra bana? Köp en vass 600 eller tvåtaktare. Busa? Motard.

Du förstår poängen? Vill du absolut bara ha en hoj så kör på en inriktning per säsong.

Nu vet jag att mina hojar också kan ses som kompromisser men nej det är väl genomtänkt.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
690 Enduro.
Sommar som vinter, effekt så det räcker till. Dessutom känns det som en hoj som man kan åka på långturer med också.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fattar inte hur man orkar ha fler än en hoj. Lika ologiskt som att man skulle orka ha mer än en tjej. Fy fan vilket jobb. Multistradan är för övrigt uttagen för dina ändamål. Dock ful.

2007-Ducati-Multistrada1100Sc.jpg
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag har en KTM 950 SuperEnduro, med en extra uppsättning motardhjul är den så nära en alltiallo-hoj jag kan komma.

Grusbus? Som en gud!
Pendla till jobbet? inga problem, jag har 55 km enkel resa.
Långresa? check, bara att se till att man tankar då och då.
Gatbus? Oh, yes, med motardhjulen och redig frambroms är man svårstoppad.
Bana? visst, motardhjulen på bara.

Vad som är lite kinkigt är riktig geggkörning då den är tung och i allmänhet har slitet bakdäck (undrar varför), men till det finns lättare hojar.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag har en KTM 950 SuperEnduro, med en extra uppsättning motardhjul är den så nära en alltiallo-hoj jag kan komma.

Grusbus? Som en gud!
Pendla till jobbet? inga problem, jag har 55 km enkel resa.
Långresa? check, bara att se till att man tankar då och då.
Gatbus? Oh, yes, med motardhjulen och redig frambroms är man svårstoppad.
Bana? visst, motardhjulen på bara.

Vad som är lite kinkigt är riktig geggkörning då den är tung och i allmänhet har slitet bakdäck (undrar varför), men till det finns lättare hojar.
Tant och packfickor??
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tant och packfickor??

Passagerare, inga problem, jag kan säga det för jag har även åkt bakpå, är varken bättre eller sämre än andra hojar, men det är inte guldvingekomfort, det är klart.

Packfickor? Menar du packmöjligheter, det beror bara på hur mycket du vill spendera, finns lika mycket som till BMW-boxermaskinerna.
Bilden är från gårdagens fikatur, liten box räcker. Stor box och surrade "sjösäckar" är modellen för längre turer.


http://shop.touratech.se/SE/Catalog/ktm/950_super_enduro/
 

Bifogat

  • SE vinter.jpg
    SE vinter.jpg
    125.4 KB · Visningar: 242
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top