Hojen som fungerar till allt - finns den?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Fattar inte hur man orkar ha fler än en hoj. Lika ologiskt som att man skulle orka ha mer än en tjej. Fy fan vilket jobb. Multistradan är för övrigt uttagen för dina ändamål. Dock ful.

2007-Ducati-Multistrada1100Sc.jpg

Jag har i perioder haft flera hojar och flera tjejer samtidigt. Konceptet i sig är fint, men problemen är likartade; kostnaderna, tvånget att anpassa körstil och handhavande till den aktuella modellen, problemen med förvaring, samt att hålla reda på nycklar/underhållsbehov/förbrukning.

Ontopic: jag tror på uppdelningen lätt hoj med allround/gruskapacitet, sportig hoj med köregenskaper, samt custombygge för att ha nånstans att sätta alla malteserkors.:)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ja, 800:an här ovan är en allt i allo. Vill även slå ett slag för BMWs 1200GS.
Det är BMWs absoluta storsäljare, och det finns en anledning till det.

Den passar säkert många som sagt men för min del vill jag inte betala 50' till för sämre terrängmöjlighet då jag inte heter PG Lundmark. :D

Man ska inte kompromissa! Hela livet och universum är fullt av kompromisser. Din bil, din fru/tjej och säkert ditt boende. Hojåkning ska vara en zon fri från velande och osäkerhet, det ska bara vara glädje.

Sant, jag har också flera hojar men man kan ju bara ta en på samma resa och det begränsar ofta resan. Men utgår man alltid från hemmet varje dag så är det förstås sant.
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jag skulle vilja rekomendera KTM 690 Enduro med en extra uppsättning motardhjul, men eftersom du vill kunna åka på längre turer får det bli 950 superenduro, som nämts tidigare i tråden. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Den passar säkert många som sagt men för min del vill jag inte betala 50' till för sämre terrängmöjlighet då jag inte heter PG Lundmark. :D

Nä, men vi snackar kompromisser här va? Det du får är mer pulver och bättre komfort, speciellt om man skulle få för sig att skjutsa emellanåt.
Vill du ha en renodlad grus/skogsmaskin ska du nog inte kolla på 800:an....
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Jag skulle vilja rekomendera KTM 690 Enduro med en extra uppsättning motardhjul, men eftersom du vill kunna åka på längre turer får det bli 950 superenduro, som nämts tidigare i tråden. :tummenupp

Ähh en 690 går utmärkt att åka långt på, handlar bara om vilja... sen kan man ju modda en 690 efter tycke och smak.

Bilden nedan en 690 kittad med kåpor och extratankar från Rally raid products uk, en riktigt läcker liten äventyrsbåge.

http://www.rally-raidproducts.co.uk/store/KTM-690-Enduro-R-SMC/Adventure-Fairing-Kit

Själv åker jag Superenduro som snart fått "extra allt" i utrustningsväg, och använder den som allt i allo hoj, men det blir lite som att äga en Volvo, rätt bra på mycket men inte bäst på något.

I somras använde jag den som enduro i geggspåret, tourade i Norge, bombade asfaltsvägar, sladdade grus, ja i stort sett allt utom RR bankörning.

ÄR supernöjd med hojen i nuvarande utförande.

Bild på min SE finns i mitt garage.

Nya Triumph Tiger 800 eller 800XC är mitt tips på allt i allo hoj.

69020adventure204.jpg

images
images
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nä, men vi snackar kompromisser här va? Det du får är mer pulver och bättre komfort, speciellt om man skulle få för sig att skjutsa emellanåt.
Vill du ha en renodlad grus/skogsmaskin ska du nog inte kolla på 800:an....

Nej, jag vill inte ha en renodlad grus/skogsmaskin, jag har redan en riktig endurohoj och det är lite därför jag inte skulle få för mig att åka i terrängen med en hoj som väger över dubbelt så mycket. Jag är ute efter en resehoj som jag både kan åka Autobahn och alppass med. Jag inser att den inte är optimal för någondera men jag tror den är rätt mycket mittemellan och det är det jag vill ha.
 

Kielbasa

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Haninge
Hoj
-98 YZF 600R
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Ähh en 690 går utmärkt att åka långt på, handlar bara om vilja... sen kan man ju modda en 690 efter tycke och smak.

Bilden nedan en 690 kittad med kåpor och extratankar från Rally raid products uk, en riktigt läcker liten äventyrsbåge.

http://www.rally-raidproducts.co.uk/

Själv åker jag Superenduro som snart fått "extra allt" i utrustningsväg, och använder den som allt i allo hoj, men det blir lite som att äga en Volvo, rätt bra på mycket men inte bäst på något.

I somras använde jag den som enduro i geggspåret, tourade i Norge, bombade asfaltsvägar, sladdade grus, ja i stort sett allt utom RR bankörning.

ÄR supernöjd med hojen i nuvarande utförande.

Bild på min SE finns i mitt garage.

Nya Triumph Tiger 800 eller 800XC är mitt tips på allt i allo hoj.

Jo självklart skulle det funka men det är nog ingen vidare komfort.
Jag skulle då inte sätta mig på 690n med packning och passagerare och dra iväg på en 50mils resa...
Men jag kanske är känslig :tungan
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej, jag vill inte ha en renodlad grus/skogsmaskin, jag har redan en riktig endurohoj och det är lite därför jag inte skulle få för mig att åka i terrängen med en hoj som väger över dubbelt så mycket. Jag är ute efter en resehoj som jag både kan åka Autobahn och alppass med. Jag inser att den inte är optimal för någondera men jag tror den är rätt mycket mittemellan och det är det jag vill ha.

Om jag var ute efter en kompromiss som går att använda till det mesta hade jag tittat på en Ducati Multistradan eller BMWs motsvarighet. Båda har fått väldigt fina omdömen i motorpressen. Vilken man väljer beror på vilka områden man prioriterar att den ska vara bättre på. På asfalt tror jag mer på Multistradan och i terräng och grus BMWn. Någon personlig erfarenhet av ovan nämnda motorcyklar har jag inte.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om jag var ute efter en kompromiss som går att använda till det mesta hade jag tittat på en Ducati Multistradan eller BMWs motsvarighet. Båda har fått väldigt fina omdömen i motorpressen. Vilken man väljer beror på vilka områden man prioriterar att den ska vara bättre på. På asfalt tror jag mer på Multistradan och i terräng och grus BMWn. Någon personlig erfarenhet av ovan nämnda motorcyklar har jag inte.

Multistradan har jag bara sett på bild men den ser helt fel ut för mig, möjligtvis att man kan köra på en bra grusväg men att man skulle ta ut den på en kostig känns främmande. Jag placerar den i samma klass som Yamaha TDM och Suzuki V-Strom ungefär, upprätt körställning och brett styre men allt under är gathoj.

Vilken BMW menar du?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top