Hojen startar inte (gsxr 86:a)

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jag har en gsxr 750 från 86.

Får nu inte igång hojen. Den har gått lite dåligt sedan tidigare när man ger gas från låga varv på en växel. Jag tror att den bluddrar. När den sedan kommit upp i varv drar den som den ska.

Soppa kommer fram till förgasarna och stiften får gnista. Den tänder till med startgas. Stiften ser torra ut.

Jag tog lös förgasarna nu i helgen och försökte rengöra så långt jag vågade (ville inte röra på något som såg ut som en inställningsskruv). Satte tillbaka dem och hojen startade perfekt men efter en halv minut började den tappa lite varv och sedan dö och inte gå att få igång mer.

Som problemen har artat sig känns det som att något är strul i förgasarna som har hand som tomgång/lågfart. Men exakt vad i förgasaren är det som styr det? Det stora huvudmunstycket försökte jag rengöra. Något annat som kan strula?

Tacksam för all hjälp jag kan få... kanonväder och riktigt hojsug från vintern och det enda man gör är att tillbringa tid i garaget... :huvet :4skrika

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
Köp nytt luftfilter,låter kanske konstigt men polarn hadde samma symtom/problem och det visade sig att hans luftfilter var tvärtäppt.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jag fyra små luftfilter direkt på förgasarna och har rengjort dem utan resultat, tyvärr.

När man öppnat underdelen på förgasaren - vart är det man ska rengöra för att komma åt tomgång/lågfarts-grejerna? Bredvid huvudmunstycket stack det upp två rör vad jag kommer ihåg.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Provar putta upp den här tråden.

Varje gång jag tagit ner förgasarna och satt tillbaka dem startar hojen normalt. Det som sedan händer är att den går fint i max en minut och sedan dör för att inte gå att få igång igen. Alternativt går den fint och jag kan åka mil efter mil, men felet återkommer då efter några dagar och hojen går ej att få igång/går igång med för efter 30 sek - en minut.

Kan ni komma på något fel i förgasarna som kan komma och gå sådär? Vad är det som händer när jag tar ner förgasarna och hojen fungerar och varför återkommer felet hela tiden?

Blir knäckt på detta... inte mycket hojåkning den här sommaren.

Annnna

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
Vill ha en KTM Supermotard!!!
Varför lägga ner massa pengar och tid på gammalt skit? Köp en ny fräsch hoj och njut av det underbara vädret ute på vägarna, istället för i garaget... Lycka till! :tummenupp

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Provar putta upp den här tråden.

Varje gång jag tagit ner förgasarna och satt tillbaka dem startar hojen normalt. Det som sedan händer är att den går fint i max en minut och sedan dör för att inte gå att få igång igen. Alternativt går den fint och jag kan åka mil efter mil, men felet återkommer då efter några dagar och hojen går ej att få igång/går igång med för efter 30 sek - en minut.

Kan ni komma på något fel i förgasarna som kan komma och gå sådär? Vad är det som händer när jag tar ner förgasarna och hojen fungerar och varför återkommer felet hela tiden?

Blir knäckt på detta... inte mycket hojåkning den här sommaren.

Det låter som det är skit i tanken.
Har du ett soppafilter? Har du tömt och rengjort tanken?

Lancer

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Kawasaki Z1000-14
Hej

Hade en 85a en gång itiden och då fick jag liknande symtom och då var felet att luftslangen från tanken var täppt=vart vakum i tanken. Kolla alla avluftningar så att slangarna är sjyssta och inga veck på dom. Lycka till

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hej

Hade en 85a en gång itiden och då fick jag liknande symtom och då var felet att luftslangen från tanken var täppt=vart vakum i tanken. Kolla alla avluftningar så att slangarna är sjyssta och inga veck på dom. Lycka till

Ett annat tips kan ju vara veck på soppa slangen. Eller som sagts tidigare, filtret på soppakranen om du har ett sådant. Kanske tom kan vara läge och kolla att soppakranen öppnar som den skall, speciellt om du har en vaccumstyrd.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept