hojen startar inte varm!

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
matte_mannen skrev:
Kenta: så du hade haft detta problemet ändå :hihi
Har du kollat din lilla box?
Jag fick uppleva de några gånger ja.
Men de löste sig snabbt och lätt av att bara ha lite gas när man startade så ja ansåg det inte vara något problem. Därför har jag förträngt de.

Inte kollat min box nej. Dock registrerat att den sitter där. Och att den är skitig.

Last edited:

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
CBR600 KXF250
Det var många som haft detta problem och alla har löst det på olika sätt :3freak
Även jag har haft problem med detta på en gammal Yamaha XJ400. Den gick att rulla igång när den var varm men det gick inte att starta med startmotorn. Startmotorn lät dock helt frisk när man körde den. När jag tog isär den visade det sej att den var helt bränd och luktade illa och då drog jag slutsatsen att startmotorn tog all ström och det blev inget kvar till tändningen. Köpte en startmotor på skroten och problemet var ur världen. Nu fick jag ingen klarhet i om du testat rulla igång den så det kanske inte är samma fel.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Testa att rulla igång den i nedförsbacke så vet du ju sen om det har med startmotorn att göra.

Annars är ju Mickes idé om igensatt tanklock inte helt vilse. Visserligen longshot men ändå inte helt åt skogen.
Det testar du enkelt genom att lätta på tanklocket. Vänta sen en liten stund så soppan får rinna nr i fuggarna innan du försöker varmstarta. Går den då igång utan problem så kan det vara det felet. Upprepa gärna det testet några gånger.

Men å andra sidan så bord ett sånt fel också märkas när du kör.
Fungerar hojen som den ska vid längre turer utan uppehåll?
Även i högre hastigheter?
Dessa situationer borde påverkas av igensatt tanklock.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En kompis till mig hade oxo en gixxer 400, som hade mystiska startproblem. Tydligen berodde det på CDI-boxen, som det ganska ofta verkar vara problem med på dessa hojar. Även elektroniken blir ju varm och ändrar sitt beteende. Tyvärr är det ju lite svårt att kolla om det är fel på den. Du skulle ju kunna be någon med en likadan hoj att testa med din CDI, kan kanske vara lite lurigt på andra hållet om du förstår vad jag menar. Du vill ju inte riskera att sabba någon annans box.

Lycka till!

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Robban_C skrev:
Testa att rulla igång den i nedförsbacke så vet du ju sen om det har med startmotorn att göra.

Annars är ju Mickes idé om igensatt tanklock inte helt vilse. Visserligen longshot men ändå inte helt åt skogen.
Det testar du enkelt genom att lätta på tanklocket. Vänta sen en liten stund så soppan får rinna nr i fuggarna innan du försöker varmstarta. Går den då igång utan problem så kan det vara det felet. Upprepa gärna det testet några gånger.

Men å andra sidan så bord ett sånt fel också märkas när du kör.
Fungerar hojen som den ska vid längre turer utan uppehåll?
Även i högre hastigheter?
Dessa situationer borde påverkas av igensatt tanklock.

Hmm, shit... Har haft liknande problem med min ninja 600 ´98 senaste tiden. Vägrar att starta varm när man har kört ordentligt ett tag, varvat på ordentligt en bra stund osv... Det går att springa igång den. Inga problem.

Men en sak jag kom på nu när jag läste denna tråd var att när jag plockade isär o rengjorde hojen en varm dag i Dalarna så tyckte jag att det pyste ur tanken så jag drog åt som satan runt tanklocket....Det är sant. Är jag efterbliven? Kan detta vara problemet?

Mvh från Capi

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...