hojen startar inte

sumpa

kan man röka röd diesel?
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
strypt kawasaki GPX600R -90
Jag har lite problem att få igång min kawa GPX600R (årsmodell 90).. Det är så att startmotorn går, men motorn vill inte tända.. Bytte tändstift imorse, men den vill ändå inte tända.. Vad felas? Batteriet laddade jag upp lite, men det kan väl inte vara felet eftersom startmotorn rullar..?

Vad skulle det kunna tänkas vara? Jag är ganska grön på motorer, så dra gärna lite bakomliggande teori ifall ni har tid över.. :)
Finns det några kända problem på den här hojen som man bör tänka på? Rentav någon här som haft en dylik?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Har den stått länge så får du dra runt den på startmotorn rätt länge innan den tänder, helt normalt. Annars kan det vara för mycket/för lite choke, dåliga stift, för lite kräm i batteriet, en jordning som har oxiderat eller gammal bensin.

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco -00 , tidigare GSX-R 750, därför GIXXER
OLJEKYLD GSXR skrev:
Har den stått länge så får du dra runt den på startmotorn rätt länge innan den tänder, helt normalt. Annars kan det vara för mycket/för lite choke, dåliga stift, för lite kräm i batteriet, en jordning som har oxiderat eller gammal bensin.

Jag har samma problem med min GSX-R 750. Men det konstiga med denna är att när jag skulle starta den i dag. Så gick den i gång på tomgång sedan dog den. Efter det fick jag inte i gång den. Någon som ha något tips. Om det är så att jag har chokat den för mkt . Vad/hur gör man då?????

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Gixxer skrev:
Jag har samma problem med min GSX-R 750. Men det konstiga med denna är att när jag skulle starta den i dag. Så gick den i gång på tomgång sedan dog den. Efter det fick jag inte i gång den. Någon som ha något tips. Om det är så att jag har chokat den för mkt . Vad/hur gör man då?????

Kolla hur stiften ser ut och om de är blöta torka av och rengör dem. Hade samma problem förra hösten efter det att hojen stått still ett tag. Hojen startade direkt efter rengöringen av stiften :tummenupp .

Crash

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Dr 750 BIG
Hadé samma problem mad min kawa 900..brukade starta upp den med start gas när den hade stått över vintern.. dom e ju litta sega efter de har stått ett tag tror att det e över lag med förknasare.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
oktantalet i bensin som står länge dunstar... soppabyte på våren är ett måste... töm även förgasarna
Smoker.gif

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
ambulans skrev:
oktantalet i bensin som står länge dunstar... soppabyte på våren är ett måste... töm även förgasarna
Smoker.gif

Var hur använder man startgas. Är novis på detta.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Gixxer skrev:
Var hur använder man startgas. Är novis på detta.

öppna luftfilret o spruta in det där.. de ska ju in förgasarna, lättast är att komma åt där....
men byt bensin först om den har stått sen i höstas.

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
ambulans skrev:
öppna luftfilret o spruta in det där.. de ska ju in förgasarna, lättast är att komma åt där....
men byt bensin först om den har stått sen i höstas.

Jag har någon typ av effekt förgasare tror att märket börjar på M med 2st ii. (Flummigt låter det , jag vet) vad öppnar man filtret??

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Gixxer skrev:
Jag har någon typ av effekt förgasare tror att märket börjar på M med 2st ii. (Flummigt låter det , jag vet) vad öppnar man filtret??

Mikuni förgasare antagligen... du kanske har individuella luftfilter på dom..? kolla i den änden som inte sitter fast på motorn.. de är där du ska ha i startgasen..
va ska du i med startgas för ?? behöver du de så är ju nåt fel.. den ska gå ändå..

LaFleur

Snart en glidare! ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hoj lös studentråtta
Jag har problem med min blade -94, det stardade imorse... sen så dog den, var självklart kall.. sen så fick jag igång den inge, men dog när jag skulle springa ifrån och stänga garageporten..
Efter det så får jag inte igång den..

LaFleur

Snart en glidare! ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hoj lös studentråtta
Har laddat batteriet i 7timmar nu och har försökt igen.. den går nästan igång. men ibland så SMÄLLER DET TILL SOM FAN och kommer en ¨BLÅGUL låga ifrån avgasröret. och sen så fortsätter startmotorn att mala och trötta ut batteriet!

Vad är det för fel? Har inte kollat stiften, sitter de under tanken under luftburken?

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
ambulans skrev:
Mikuni förgasare antagligen... du kanske har individuella luftfilter på dom..? kolla i den änden som inte sitter fast på motorn.. de är där du ska ha i startgasen..
va ska du i med startgas för ?? behöver du de så är ju nåt fel.. den ska gå ändå..

De låter som om det skulle vara Mikuni. Jag har indviduella filter till dom. Jag tänkte testa med startgas eftersom jag tror att den är sur. Ska testa med att byta soppa oxå.Ska jag ta bort alla 4 filtrena & spruta in startgas i varje??

Last edited:

LaFleur

Snart en glidare! ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hoj lös studentråtta
svara gärna på mitt inlägg med :p JAg vill fortsätta att mecka, och behöver vägvisning

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
LaFleur skrev:
Har laddat batteriet i 7timmar nu och har försökt igen.. den går nästan igång. men ibland så SMÄLLER DET TILL SOM FAN och kommer en ¨BLÅGUL låga ifrån avgasröret. och sen så fortsätter startmotorn att mala och trötta ut batteriet!

Vad är det för fel? Har inte kollat stiften, sitter de under tanken under luftburken?

Av smällarna att döma så kommer iaf. bränslet fram. Då är det antagligen något med tändningen och då framförallt tändstiften.

Har du hållit på länge kan stiften ha "beckat" igen av allt oförbrända bränsle.

Försök att kolla stiften om det inte är för mycket besvär.

LaFleur

Snart en glidare! ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hoj lös studentråtta
ok, tack. då vet jag. men hur tar jag mig till tändstiften, det r äju en jäkla massa skruvar här och där man måste släppa på :p

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
LaFleur skrev:
ok, tack. då vet jag. men hur tar jag mig till tändstiften, det r äju en jäkla massa skruvar här och där man måste släppa på :p

Ja du har ju en sån där modern hoj :hej , det är ju lite lättare på gammelgixxrarna --------> bort med tanken och så är det klart.

Har du ingen servicemanual eller liknande handbok? Blir mycket lättare att mecka då.

Det finns säkert någon som vet hur man gör på en "fajjerbläjjd" och som svarar snart.

Lycka till :tummenupp .

Tjingen

Höjda trottlar!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawazaki GPZ900R
Polaren höll på och strulade länge med en grinig motor. Den startade snällt och gick ett tag men dog sedan. Sen kunde han inte få igång den igen trots startgas och allt möjligt. Jag kom till garaget när han hade hållit på ett tag och frågade då om han hade vridit om bensinkranen?? :tummenupp

Den stod på AV naturligtvis... hihi :D

Så kan det gå... så om den inte startar... Börja med det elementära..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln