hojen startar inte

CBR900RR

Guest
Ang tändstiften så é det inte svårt, möjligen trångt.

Bort med sidokåporna, sedan lossar du försiktigt tändkablarna från tändstiften. Torka rent ordentligt så att inget skräp faller ner i cylindrarna när du väl fått ur stiften. Ta sedan lämplig tändstiftsnyckel (honda originalet som följer med hojjen är bra) och skruva ur dom.
 

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Aprilia Falco -00 , tidigare GSX-R 750, därför GIXXER
ska jag ta bort filtren.

ska jag ta bort filtren. de ser ungefär så här ut
 

Bifogat

  • rc1824.gif
    rc1824.gif
    43.5 KB · Visningar: 150

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
hmm när du skrev så sa du bara att du bytat tändstift men inget om att där fanns gnista men det antar jag där var.. eller :rolleyes:
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Gammal bensin!

Det som köper på macken nuförtiden innehåller inget av det som ursprungligen gjorde att man kallade för bensin.....numera består det vi häller i tanken mest av tillsatser.
Skämt åsido......Efter c:a tre månaders lagring i tanken på din mc, har de mesta av de "lättflyktiga aromaterna" dunstat, det betyder att skiten inte längre fungerar!

Klipper in ett svar på en fråga som fannas på "Classic Honda sidan":


Svar från Svenska Shell: Vinterförvaring av bensin [10/4]
Hej

Bensin åldras på flera olika sätt -det du nämner är ett nämligen att bränsle ger utfällningar. Vad gäller vinteravställning av motorcyklar brukar det vanligaste bränslerelaterade problemet var startproblem då Mc:n tas i bruk efter avställningen. Detta beror på de lättflyktiga delarna av bensinen i förgasarens (förgasarnas) flåttörhus dunstat bort under avställningen. Det enklaste sättet att undvika detta är att i samband med avställningen tömma flottörhusen på bensin. Vid starten fylls följaktligen förgasarna med färsk bensin och starten blir säker. Risken för utfällningar kan inträffa vid längre tids avställning. I sådana fall är det bäst att dessutom tömma tanken och förbruka bensinen på annat sätt alternativ fylla den på ett trycktätt kärl, t.ex. jeepdunk.

Hälsningar
Börje Kronström
Team leader QHSSE & Technical Support
AB Svenska Shell

Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.

Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell


Som ni ser så är det här också en anledning till "ryckig gång" vid körning på jämn gas.....lågfartsmunstyckena har "beckat igen".
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Problem med tändstiften!

När man håller på och försöker starta sin hoj på våren.....och speciellt med gammal bensin....så fylls stiften och det uppstår överslag mellan elektroderna längst upp i stiftet. Dessa överslag gör att motorn i nte kan antänd bränslet, och motorn blir "sur".
Dessa små moderna stift är inte så lätta att rengöra, utan oftast så måste du byta dom, det finns en chans att rädda stiften.....lägg dom i ungnen på c:a 150grader i en timme....och blås sedan ren dom med tryckluft....montera i dom, ladda med "färsk" bensin, och du ska se att problemet är ur världen.

Någonting man absolut inte ska göra är att starta upp hojen "nån gång då och då" under vintern.....eftersom den inte får arbeta under riktig belastning, och bli ordentligt varm, så finns det hela tiden ett bränsleöverskott i motorn som gör att man kommer närmare och närmare den punkt när man får överslag i stiften.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
LaFleur skrev:
Har laddat batteriet i 7timmar nu och har försökt igen.. den går nästan igång. men ibland så SMÄLLER DET TILL SOM FAN och kommer en ¨BLÅGUL låga ifrån avgasröret. och sen så fortsätter startmotorn att mala och trötta ut batteriet!

Vad är det för fel? Har inte kollat stiften, sitter de under tanken under luftburken?

nä de sitter inte under tanken, motor är lutad lite framåt , direkt under tanken kommer du att hitta luftfiltret.
Men ta av sadeln.. 2 skruvar i bakkant om du lyfter lite på stoppningen så ser du dom.
Där under hittar du sen skruven till tanken, skruva även loss de 2 skruvarna på ovansidan, som kåpglasfästena sitter under.
sen av med slangarna under tanken, de som går till soppakranen osv... ta de lite easy när du lyfter av tanken sen för soppakranspåslagningen går genom ramen lite.. så du får vinkla den snett när du lyfter.. ja du ser vart de tar i...
Smoker.gif
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
ambulans skrev:
nä de sitter inte under tanken, motor är lutad lite framåt , direkt under tanken kommer du att hitta luftfiltret.
Men ta av sadeln.. 2 skruvar i bakkant om du lyfter lite på stoppningen så ser du dom.
Där under hittar du sen skruven till tanken, skruva även loss de 2 skruvarna på ovansidan, som kåpglasfästena sitter under.
sen av med slangarna under tanken, de som går till soppakranen osv... ta de lite easy när du lyfter av tanken sen för soppakranspåslagningen går genom ramen lite.. så du får vinkla den snett när du lyfter.. ja du ser vart de tar i...
Smoker.gif

Du om någon borde väl veta att man inte skall röka när man hanterar bensin :p ;) .
 

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Aprilia Falco -00 , tidigare GSX-R 750, därför GIXXER
Ska man ta bort luft filtren & spruta in startgasen där ?? eller--- :confused:
 

Crash

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trelleborg
Hoj
Suzuki Dr 750 BIG
Nä bara spruta på dom o kör på starten... ibland får man köra på starten o spruta på filter samtidigt.... det beror på hur seg den e :)
 

Eagle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
KTM 525EXC -05
Eftersom bensin antänds lättast över 30grader så kan man värma cylinder/topp, genom att blåsa med en hårfläkt i 5-10min, den blir runt 25-30grader då.
Detta funkar bra när motorn har blivit sur efter några startförsök.
OBS! Detta är inget skämt, det funkar bra.

/Henrik
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top