Hojen tänder inte, antagligen kass CDI. Hur går jag till väga?

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Go afton kamrater!

Har en ZX9R från 98 som inte vill tända. Köpte hojen i detta skick och säljaren var nästan säker på att det var CDI-boxen som var sönder. Han hade haft någon polare där som kunde elektronik, som hade mätt och konstaterat detta.

Det är ström på hojen och allt annat funkar. Motorn går runt, men det vill inte komma någon gnista ifrån stiften. Har testat mäta lite här och där, men blir inte så mycket klokare av det. Det verkar iaf som det går ström igenom boxen, då vi mätte upp från jord till ena pluspolen på tändkabel till ca 12v.

Nu har jag iaf en ny CDI-box på g som jag skall testa. Kan det bli något strul om jag kopplar in den nya boxen, typ kortslutning i den? Vad skall jag tänka på? Har jag missat att kolla något? Va händer om jag provar min gamla CDI-box på en annan hoj, kan den ta skada?

Hjälp!

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
kolla i en service handbok, se om du kan få fram nått av felkoderna, om sådant nu finns på Zx9an från 98. Kontroll mät sedan om du har signal i från utgående kabel, antagligen den som går till spolarna "Tror jag"

DanM

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
KTM 525 EXC -03 | Yamaha YZ 125 -00
Testa släng in cdi boxen i ugnen på ca 80 grader i en timme och se om det hjälper. Kan funka om det är fukt i den. Men håll koll på den så den inte ser ut att smälta eller nått :)

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Har du provat o byta t-stift ?? Hade problem med mina. Dålig gnista o ville inte starta. Bytade till nya stift o då tjoade den igång...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har du kollat alla kontakter och alla jordningar? Har du två eller fyra tändspolar? Har du två finns det ju iaf en mikroskopisk risk att båda har brunnit samtidigt.
Vad har du för batterispänning när du kör startmotorn? Den kan ju vara för låg, så att stiften inte orkar gnistra.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Finns det säkerhetskontakter på en sådan maskin?
Det har funnits varianter där nödstopp, neutralgivare, sidostödskontakt (och eventuellt lutningssensor) tillåt startmotorkörning men slagit av tändning.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har testat med en annan cdi-box nu, men fortfarande ingen gnista...

Kolla alla kablar, kontakter o rengör jordpunkter om inget hjälper. skifta över till candiaes triggergivare oxå.
det kan ju vara den.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Tack för hjälp och tips pöjkar!

Nu tror jag dock att jag har en lösning. Först och främst har hojen varit stulen och förövaren hade brutit upp tändingslåset. Dock var detta förbi kopplat när jag köpt hojen, kablarna var ihop tvinnade och allt verkade funka. Nu är det tydligen så att det sitter något slags motstånd i tändningslåset som måste vara inkopplat för att det hela skall funka. Utan den, ingen gnista.

Det var här jag läste om detta:
http://www.kawasakimotorcycle.org/forum/mechanics-corner/43805-2001-zx7-no-spark.html

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Tändningslåset var problemet, det är bytt och hojen starta utan större problem efter det... underbart!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha