Hojen viker sig

Status
Ej öppen för fler svar.

Chupacabra

Kubik fixerad
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
GSX1400, Akra helsystem, Power Commander, lätt förare
Hojen viker/faller till vänster, när man släpper styret.

Åtgärd?.......................Förutom att inte släppa styret...


Inställningar på framgaffeln?

Fam/bakhjul inte spårar?


Nå'n som har några tips?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ta bort seglet (eller vad det är) du har på styret. Sitt rakt. Kolla att den spårar. Ramsned?
 

Chupacabra

Kubik fixerad
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
GSX1400, Akra helsystem, Power Commander, lätt förare
Mattias skrev:
Ta bort seglet (eller vad det är) du har på styret. Sitt rakt. Kolla att den spårar. Ramsned?


Den har varit så sen den var ny. D.v.s innan seglet,
sitter rakt gör jag också. :(
 
Last edited:

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Mät vid styrkronan med ett skjutmått, så att bägge gaffelbenen är monterade på samma höjd. Skiljer det nån milimeter så drar hojen snett...
 

Chupacabra

Kubik fixerad
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
GSX1400, Akra helsystem, Power Commander, lätt förare
Mattiaz skrev:
Mät vid styrkronan med ett skjutmått, så att bägge gaffelbenen är monterade på samma höjd. Skiljer det nån milimeter så drar hojen snett...

Fjäderförspänningen var olika på gaffelbenen vid leverans, men det åtgärdades förra sommaren.
Kollade gaffelbenens höjd i kronan också, då såg jag ingen skillnad, (med ögat iaf)

Kan ena bromsen ligga an mot ena skivan?
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Chupacabra skrev:
Fjäderförspänningen var olika på gaffelbenen vid leverans, men det åtgärdades förra sommaren.

Kan ena bromsen ligga an mot ena skivan?

Det jag menade var att du ska mäta med skjutmått hur mycket respektive gaffelben sticker upp genom övre styrkronan, är de inte lika, får du lossa lite och knacka försiktigt med en gummihammare, så de kommer lika.

Jag fick göra så med min förra hoj efter en dikeskörning, för hojen drog snett när jag släppte händerna och åkte rakt... det gjorde den inte innan dikeskörningen.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Gör så här:

Ställ cykeln på centralstödet alternativt ett depåstöd. Palla upp under avgassystemet så framhjulet hänger fritt. Lossa klämskruvarna (som håller gaffelbenen) på gaffelkronorna en aning. Ställ dig framför cykeln, vänd mot den, dåra. Kläm framhjulet mellan knäna och ta tag i styret. Se till att framhjul och gaffelkrona är vinkelräta mot varann. Ungefär som att rikta styret på en trampcykel, alltså. Dra åt alla klämskruvar igen. Provkör.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Passa på att kolla styrlagret när du ändå är där och pallar upp!
 

Chupacabra

Kubik fixerad
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
GSX1400, Akra helsystem, Power Commander, lätt förare
Mattiaz skrev:
Det jag menade var att du ska mäta med skjutmått hur mycket respektive gaffelben sticker upp genom övre styrkronan, är de inte lika, får du lossa lite och knacka försiktigt med en gummihammare, så de kommer lika.

Jag fick göra så med min förra hoj efter en dikeskörning, för hojen drog snett när jag släppte händerna och åkte rakt... det gjorde den inte innan dikeskörningen.

Kollar med skjutmått ASAP
Teoretiskt sett borde alltså höger gaffelben sitta högre i kronan?
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Chupacabra skrev:
Kollar med skjutmått ASAP
Teoretiskt sett borde alltså höger gaffelben sitta högre i kronan?

Ja, som du beskriver läget nu, så verkar de vara olika .... de ska vara LIKA.

Skall finnas graderingar på gaffelbenet.

Kolla även det tipset Mattias skriver om..... :fakta
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Tycker att beskrivningen låter som att något gjort att cykelns tyngdpunkt inte ligger i linjen mellan fram/bakhjulens kontaktpunkt. Om hojen inte varit ute för något hårdhänt, så kanske bakhjulet inte kommit rakt i samband med kedjejustering.

Eller som tidigare nämts vriden/skev/"halt" gaffel.

Lycka till / RoneRider
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
kan det vara så att du har snoppen åt vänster???? :)
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Jag bara MÅSTE inflika med en undran.

Jag köper inte det att gaffelbenens höjd över kronan skulle inverka i denna fråga. Jag menar att när man skruvar åt hjulaxeln så ska denna göra att det sitter ihop som ett paket. Så upp till ett par millimeter kan jag aldrig tänka mig skulle ha nåt med detta att göra. Det finns ju gafflar där fjädern sitter i ena röret och dämpningen i andra - samt i roadracing så vet jag att man ibland sätter in olika hårda fjädrar i benen.

Det enda man råkar ut för ifall gaffelbenen sitter olika högt är att det kan bli svårt att få i hjulaxeln, men när man väl fått dit den så ska den som sagt dra ihop skiten så allt sitter ihop - om nu det inte är nån skräpcykel som allting flexar på... (Men det är ju en suzuki så där e ju felet inte :p )

Det jag kan tänka mig har nåt med saken att göra förklarade Mattias redan (lossa - vrid - skruva åt). Sen skulle jag kolla bakhjulet att det spårar...

/lastu
 

Harko

Retired Minimoto Racer
Gick med
3 May 2003
Ort
Rengsjö
Hoj
Not contracted.
Vet inte om nån har sagt det, men kolla om justeringen på kedjesträckningen är rak. Har den alltid varit så? Sen du köpte den alltså? Om ja, kolla om infästningen för gaffeln är rak, övre och nedre styrkronan kan ha fått sig en jävel om den är vurpad nån gång.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top