Hojförslag

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Halloj. Jag funderar lite fram och tillbaka, kanske byta hoj. Har ni förslag?

Köpte en ny Ducati Hypermotard förra året, kul hoj lättkörd mm men jag tycker den är för hög för mig, trodde jag skulle vänja mig, får står på tårna hela tiden när jag står still eller ska förflytta mig utan motorassistans. Jag har läst och tittat lite på två ganska olika hojar.

KTM super 1290 r, läser att motorn är bland det bästa man kan köra på en streethoj, men fjädringskomponenterna har varit dåligt avstämd i jämförelse med andra hojar i samma segment. Har också hört att fjädringen skulle uppgraderas till 2018. Bekräfta.

Ducati Supersport S har fått bra omdöme när det gäller köregenskaper, men är den inte lite motorsvag för att vara en kåphoj med namnet supersport.

Jag vill ha en lätt hoj som är sportig gärna med kåpor men inget krav, kroppen klarar inte av en ren sporthoj som annars vore det bästa alternativet.

Vill också kunna fästa några väskor på den utifall det blir någon Alpsemester. Det gick inget vidare på HYM:en-

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Behåll Hypern:) Åk och köp väskor från Hyperstradan så får du en mångsidig hoj som faktiskt är bland det roligare som finns på marknaden.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Själv är jag sugen på en HM 939 SP, provsatt en idag och jag tycker den är lite väl hög faktiskt, sugen på godiset som följer med på SP:n, men klarar jag mig med en vanlig kanske?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Behåll Hypern:) Åk och köp väskor från Hyperstradan så får du en mångsidig hoj som faktiskt är bland det roligare som finns på marknaden.

Provsitt de hojar du är intresserad av och fixa en provkörning om det känns bra!

Fjädring går alltid att fixa det handlar bara om hur mycket tid och pengar man tycker det är värt...

Kan du tänka dig att sänka den hoj du har?

http://soupysperformance.com/ducati/hypermotard-1100-1100s-1100-evo-1100-evo-sp.html

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
1290 R givet val här! Motorn ÄR det roligaste man kan köpa för pengar! Lättkörd och fantastisk :) .... om du inte har barn och en sambo som är orolig för dej när du e ute för då hamnar du på HD :va Dämparna är ju WP Premium dämpare med full justering både fram och bak så ser inte problemet där? Den kanske inte är perfekt avstämd för just dej när den kommer i lådan men för en vanlig åkare behövs de inte mycket för att den ska kännas kanon. Kräver man lite mer är de väll bara börja köra, justera, köra, justera tills man e nöjd :)

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
1290 R givet val här! Motorn ÄR det roligaste man kan köpa för pengar! Lättkörd och fantastisk :) .... om du inte har barn och en sambo som är orolig för dej när du e ute för då hamnar du på HD :va Dämparna är ju WP Premium dämpare med full justering både fram och bak så ser inte problemet där? Den kanske inte är perfekt avstämd för just dej när den kommer i lådan men för en vanlig åkare behövs de inte mycket för att den ska kännas kanon. Kräver man lite mer är de väll bara börja köra, justera, köra, justera tills man e nöjd :)

Men försäkringspremien är bra svettig... 1290 gt dock är lite vettigare.

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Tack för förslag men sänkningssats finns inte till min 939:a.
Hojen är som sagt riktigt rolig men lite knepigt med höjden.
Väskorna från Hyperstrada verkar vara ett bra val om man ska toura, jag kanske får acceptera sadelhöjden. Superduken och supersporten kanske testas i vår så får man se vad som händer efter det.
Inga andra förslag på hojar?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Väskorna från Hyperstrada verkar vara ett bra val om man ska toura, jag kanske får acceptera sadelhöjden. Superduken och supersporten kanske testas i vår så får man se vad som händer efter det.

Eller bara byta till en Hyperstrada. Lägre sadelhöjd, lägre försäkring och 2 eluttag.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Att det inte finns en sänkningssats där betyder inte att det inte går! Nu vet jag inte hur det ser ut på din hoj men du har hela vintern på dig att hitta en lösning. Det brukar inte vara svårt att ändra längden på "hundbenet" eller fixa en vantskruv så du kan sänka bakdelen. Fram borde det bara vara att flytta upp gaffeln i kronorna.
Sänka sadeln borde också kunna gå för att få några centimeter...

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Kunde inte få pris på 1290 R (dvs tokdyr) men 1290 GT för mig 37, 3 mil utanför Stockholm landar på 8700 kr vilket känns riktigt rimligt.

Ring och prata med dom. Jag fick inte heller fram pris online. Fördelen med att ringa är att man kan förhandla. Min skulle kosta runt 13 från början men efter lite tjöt och vänlighet fick jag ner den till 9500..

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Jag får slå ett slag för den ovanliga Buell 1125cr. 149hp på 169kg samt ett sjukt jävla vrid och ruskigt billig försäkring.

På en tight bana med mycket kurvor är jag snabbare på bullen än min overkill mv agusta f4r.

Bullen är brutal i kurvor och powerwheelar på 1,2 och 3an.

Tänk den som en lite klenare Duke.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...