Hojfotografer, vad skjuter ni med?

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag står i begrepp att köpa ett bättre objektiv till min Canon EOS 400d.

Budget. 5-10k kr.

Objekt. Motorcyklar i rörelse på varierande avstånd. Mestadels på Sviestad motorbana i Linköping.

Vad skall jag köpa? Det är en fxxxing jungel när man kollar recensioner på nätet. :gnissla

Optiken som följde med kameran var : Sigma DC 18-50 3,5-5,6 samt. Sigma DC 55-200 4-5,6.

Tack för tips! :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har ett Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG Macro och ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM. Sigmat är ju klart trevligt när det är lite mörkare, även om man får riktigt kort skärpedjup, så det är svårt att fota hojar snett så att säga. Canon-gluggen vinner på att den är sjukt snabb att zooma med, och fokus är snabb också, tvåstegs IS är inte dumt heller, nackdelen är priset och att den är något tyngre, även om dom är precis lika stora. Nu har jag inte gjort några direkt jämförelser, men jag inbillar mig att Canon ger bättre färger och skärpa, men det kan ju hänga ihop med att jag böt kamera i nästan samma veva också, från 40D till 7D :)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG för mig osså.
Väldigt prisvärt tycker jag. Nog är Canons o Nikons ett strå vassare, men så även deras prislappar.

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Fotar för det mesta med canons 70-200 f4 L USM. Grymt bra och prisvärt objektiv! :tummenupp Finns ingen anledning att ha IS om man fotar rörliga motiv.

Alla bilder tagna av mej i denna tråd använder det objektivet. Vissa även med en extender 1.4x.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=224165
/B)

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Tack för alla svar!

Hur är "canon 70-200 f2.8 L USM" om man jämför med "Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM" om man bortser från prisskillnaden?

Autofocus (hastighet), bildkvalitet?

~12k för en glugg är en del pengar men man lever bara en gång. :rolleyes:

Blir man inte lite ledsen om man köper ett canon 70-200 f4 L och vill fota hojar andra dagar än de tre det är fint väder varje år i sverige? :va

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Canon EF 70-200/4,0L IS USM :tummenupp

Skarpt som tusan

4592974836_9d7317576e.jpg

4,0 räcker gott utomhus i dagsljus, fixar dock inte inomhussport vidare värst bra (självklart beroende på kamerahus).

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tack för alla svar!

Hur är "canon 70-200 f2.8 L USM" om man jämför med "Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM" om man bortser från prisskillnaden?

Blir man inte lite ledsen om man köper ett canon 70-200 f4 L och vill fota hojar andra dagar än de tre det är fint väder varje år i sverige? :va
Den är bättre, helt klart, men sen om den är dubbelt så bra är nog upp betraktaren/märkesfetishisten :rolleyes:

Många säger ju att Canon 70-200 f4L är den mest prisvärda, men som sagt, du tappar ju ett bländarsteg. Men hur ofta man lider av det vette fan egentligen, inte om du mest bara ska stå på Sviestad och fota iaf.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Tack för alla svar!

Autofokusen på sigmat är bra, ingenting att klaga på, bortsett från att det kan behöva justerad för just ditt hus.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Jag har ett Sigma 70-200 2.8 II, skulle jag köpt idag hade jag dock valt canon 70-200 f4 med eller utan is.

Har aldrig varit på sviestad dock, inte alls säkert att 200mm räcker på den banan så det kan jag inte uttala mig om.

Lycka till med valet o motorfotandet iaf! :)

Edit: Ska väl tilläggas att jag var grymt nöjd med sigmat i 6mån...sen brakade det ihop. 2 Servicerundor hittills o en tredje inom kort. När det funkade var det dock grymt skarpt och riktigt trevligt redan på 2.8 bländare.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro2ca
10% rabatt just nu :tummenupp

Själv så har jag ett EF 70-200/2,8 L IS USM. Mycket bra glugg. Som kostar en himla massa pengar. Och väger ganska mycket.

Canons 70-200/4 L är skarpa, välbygda, lättare än 2,8an och iaf ganska billiga.

Oavsett om du väljer ett Sigma 70-200/2,8 eller ett Canon 70-200/4 L så lär du nog inte bli besviken.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Med din budget skulle jag nog välja 70-200 L-gluggen. Canons grejer slår som regel Sigma på fingrarna i allt utom priset.

Själv skjuter jag denna typ av bilder med Canons 70-300 IS USM. L-gluggen är ju såklart bättre, men detta är en mycket bra optik för pengarna.

MrsQ

Hur svårt kan det va
Gick med
2 Aug 2008
Hoj
Honda och Triumph
Men långsamt, plastigt och inte alls skarpt. Ordentlig kromatisk aberation dessutom. Jag köpte ett sånt för några år sen, när jag hade en 350D, och det var ett misstag jag ångrar :(

Messerschmidt...det funkar good-enough för familjebilder och för den som hellre lägger pengarna på körning.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0