hojjarna låter sjukt i motoGP

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Går det att få fram samma ljud ur en vanlig 1000cc hoj som de som går motoGP?
Specielt ducatihojjarna, det låter som monster.

Rossis å deras hojjar vid uppstart är ju något helt sinnessjukt, hur får man detdär ljudet (vet att det inte är lagligt,. men herregud=))=
 

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
just nu ingen, snyft
Har du testat att köra din hoj utan ljuddämpare... troligtviss inte i närheten men det brötar rätt mycket å låter sjukt coolt!

Körde min ninja 900 ett par mig (ofriviligt) utan ljuddämpare... fan va häftigt det lät när man gav lite varv!!! :yoparty
 

Hanzzon

Den långe Den snygge Å Den vackre
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
R1 03, sådär Blå/Svart
vbg_snake skrev:
2349809 Går det att få fram samma ljud ur en vanlig 1000cc hoj som de som går motoGP?
Specielt ducatihojjarna, det låter som monster.

Rossis å deras hojjar vid uppstart är ju något helt sinnessjukt, hur får man detdär ljudet (vet att det inte är lagligt,. men herregud=))=


Jodå köp bara en sån motor och avgassystem så ska det låta lika, behövs inte alls en sån flashig motor startare för att det ska låta lika... :tomten
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
vbg_snake skrev:
2349809 Går det att få fram samma ljud ur en vanlig 1000cc hoj som de som går motoGP?
Specielt ducatihojjarna, det låter som monster.

Rossis å deras hojjar vid uppstart är ju något helt sinnessjukt, hur får man detdär ljudet (vet att det inte är lagligt,. men herregud=))=
Big Bang-konfiguration och raka rör. Går att fixa.
 

Peter_K

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
ZX-6R-98, R6-00
Det närmaste du kan komma är nog genom att plocka bort ljuddämparen, har själv prövat och det låter ganska grymt faktiskt, lite högt bara.
 

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
???
Har för mig att att de hade en 120-124 db. kan ha fel men e ganska säker på att ja läste de för de va bara nåra db under jet plan:va :yoparty
 

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati
Får säga att det är jävligt fränt när det vibrerar i byxorna när Duccarna brötar förbi..:tuttar
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Deras max på ljudnivån är 130db så det ligger väl strax under...
Fasen de kan inte vara bekvämt att köra med det ljudet.
fasen 3 dubbla öronproppar..
 

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
???
Hehe nä de lär kännas i öronen, jetplan ligger på 125 db, och db kurvan går rakt upp efter 120, så det är en jäkla skillnad på 125 och 130 =):näsblod
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Aviation skrev:
2350641 Hehe nä de lär kännas i öronen, jetplan ligger på 125 db, och db kurvan går rakt upp efter 120, så det är en jäkla skillnad på 125 och 130 =):näsblod

varje db är väl typ än ökning gånger 10? eller hur funkar det...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tabac skrev:
2350662 Det är väl en förbubbling tror jag.

Ni är inne på rätt spår båda två. En ökning på 10dB är en fördubbling av ljudvolymen... Så ökar man från 120dB till 130dB så har man alltså dubblat ljudet.

Edit1:
Eller vaffan... nu när jag tänkte leta upp en länk hittade jag en där det stod att dubblingen var vid tio(som jag skrev ovan) medan susning.nu skriver att dubblingen är vid 3dB ökning...
Jag har uppenbarligen kommit ihåg rätt men fel eller nått..:va

Såhär står det iaf på susning.nu:
http://susning.nu/Decibel
"Decibel (dB) är en enhet som används för att mäta ljudvågors intensitet, dvs effekt per area"
"Decibelskalan är logaritmisk, vilket innebär att en ökning med 3 dB är en
faktisk fördubbling av effekten."

130dB = Smärtgräns
120dB = Jetplan
100dB = Gränsvärde för disco
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
korvgubbe skrev:
2350664 Ni är inne på rätt spår båda två. En ökning på 10dB är en fördubbling av ljudvolymen... Så ökar man från 120dB till 130dB så har man alltså dubblat ljudet.

Edit1:
Eller vaffan... nu när jag tänkte leta upp en länk hittade jag en där det stod att dubblingen var vid tio(som jag skrev ovan) medan susning.nu skriver att dubblingen är vid 3dB ökning...
Jag har uppenbarligen kommit ihåg rätt men fel eller nått..:va

Såhär står det iaf på susning.nu:
http://susning.nu/Decibel
"Decibel (dB) är en enhet som används för att mäta ljudvågors intensitet, dvs effekt per area"
"Decibelskalan är logaritmisk, vilket innebär att en ökning med 3 dB är en
faktisk fördubbling av effekten."

130dB = Smärtgräns
120dB = Jetplan
100dB = Gränsvärde för disco


Du har rätt en ökning på 10 db ger en upplevs volymökning på det dubbla!

Men ökar du tex förstärkningen på ljudet med tre db är det en fördubbling av effekten! länge sedan ja gick i skolan så jag minns inte riktigt varför det är så man så är det iaf..
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
ozto skrev:
2350682 Du har rätt en ökning på 10 db ger en upplevs volymökning på det dubbla!

Men ökar du tex förstärkningen på ljudet med tre db är det en fördubbling av effekten! länge sedan ja gick i skolan så jag minns inte riktigt varför det är så man så är det iaf..
Mja, rent fysikaliskt så är +3 dB en ökning av energin i ljudvågorna med det dubbla. Med andra ord så skulle förstärkaren behöva ha 100% verkningsgrad för det. Men skitsamma :pannkyss
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top