Hojjen skjuter olja, what to do?

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Min gsx-r 600 -99 skjuter olja. Jag får olja upp i luftburken (via vevhusventilationen?) som sedan hamnar på ramen, vad ska jag göra(?) och vad kan det bero på? :gnissla (Oljemängden är rätt!)

Har endast hänt på bana och då i samband med besök i varvstopp eller närmast intill det.

Kan det bero på att oljan(castrol gpz 5-40w) inte har tillräckliga egenskaper eller helt enkelt gjort sitt??
är för dålig och därav för hög komp och olje"läckage" eller kan jag utesluta det alternativet? Att tillägga dock är att jag kört ca 500 mil sen sista oljebyte varav ca 100-150 mil av dem på bana.

/Berra
 
Last edited:

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Motorn skjuter olja + missljud = ??

Slitna kolvringar/kolvar/foder är enda orsaken, speciellt om du har 5000 mil eller mer på hojen.

Okej. Hojjen har gått 3600 mil, varav cirka 200 på bana av mej i år.
Oljan kan alltså uteslutas.

Missljud uppkom även vid just detta tillfälle då den skjöt olja, men troligen från kedjan, dock inte bekräftat än. (Kedjan är mycket ojämnt sliten och är väldigt olika spänd beroende på var på varvet man kontrollerar..)

Om missljudet inte kommer från kedjan, vad kommer det ifrån då, finns det något specifikt som verkar troligt om man har metalliskt klonkande missljud och motorn skjuter olja.

Morgondagens uppgift blir att varva stillastående för att kunna utesluta motorn/kedjan.

Vad blir mitt nästa steg? Mäta komp. i cylindrarna?

Inte för att jag vill nu, men rent hypotetiskt, vad skulle hända om jag inte åtgärdade något mer än kedjan om missljudet kommer därifrån? Kan man då förvänta sig att motorn skär inom en snar framtid?

A.Brink; vad skulle du rekomendera i nuläget? Att leta upp en bättre beg. motor (finns för runt 10k) eller fixa den jag har själv (jag har tillgång till lite mekhjälp, en verkstad och servicehandbok men har inte "öppnat" någon motor tidigare) eller låta verkstad gör jobbet, (vill inte men) låta "problemet va kvar"?? ur ett ekonomiskt och praktiskt perspektiv.

/Berra
 

_tobbe_

Bonkypagies
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Svedala
Hoj
sv1000s
tjenna... hur mycke olja rör de sig om?? jag har upptäckt att jag har samma problem men det är bara jätte lite olja som syns på ramen.

blir lite orolig nu.. // tobbe
 

wolf_1

Ät gör man endå dör man.
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Mora
Hoj
Gsxr 750 -96
Intressant tråd :)

Verkar ha liknande problem, jag har sett att jag haft lite olja i luftburken men inga skumma oljud tack o lov.

:corn
 

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ducati 1000ss
Körde gixxer 750 -06 på bana när den kom och fick då ofta olja i luftburken, inga stora mängder men visst fanns det olja.
Är det inga stora mängder är det helt normalt, dock låter moton också illa bör du kanske kolla upp det.
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Körde gixxer 750 -06 på bana när den kom och fick då ofta olja i luftburken, inga stora mängder men visst fanns det olja.
Är det inga stora mängder är det helt normalt, dock låter moton också illa bör du kanske kolla upp det.

Det rör sej om en matsked, högst! Och vid ett tillfälle.

Så om jag kan identifiera och bekräfta missljudet från kedjan är det alltså inga bekymmer, eller?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det rör sej om en matsked, högst! Och vid ett tillfälle.

Så om jag kan identifiera och bekräfta missljudet från kedjan är det alltså inga bekymmer, eller?

Så länge det inte låter som en orkan ur vevhusventen och oljeföbrukningen inte är flera dl under en bandag så behöver du inte bekymmra dig. Byta olja efter 200 banmil är väl dock läge oavsett....
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Så länge det inte låter som en orkan ur vevhusventen och oljeföbrukningen inte är flera dl under en bandag så behöver du inte bekymmra dig. Byta olja efter 200 banmil är väl dock läge oavsett....

Kikade på kedjan nu och det vore inte konstigt om den låter.. så sjukt omjämt sliten.

Så att byta olja + filter och drivpaket, är det ditt tips boris?

Risk att den skär då?:rolleyes:

Hur mkt kan jag dreva ner? Har gått ner en kugg fram, och vill samma, minst! Kan jag ta en kugg till fram (till 14, org 16) utan att lägga till bak?


/Berra
 
Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Tror du kan prova tjockare olja också. Typ 10-40w. 5-40 eller vad du hade tror jag inte Suzuki rekomendera?
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Så här står det i service boken. Men om det har betydelse eller inte kan jag inte svara på.
 

Bifogat

  • 1040.JPG
    1040.JPG
    109.3 KB · Visningar: 101

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oljan jag har i motorn är rekomenderad av auk. suzukihandlare :)

5w40 finns där absolut ingen anledning att åka på såvida man inte sysselsätter sig med kallstarter i -15C. 10w40 med API-SG klassning och JASO märkning dvs en valfri Mc olja efter religiös uppfattning är det du skall köra med. Bor du i närheten av ett biltema så är deras Mc Racing olja mycket prisvärd.

Ett drivpaket som är så dåligt att slacket varierar över varvet skall omedelbart slängas.Nej din motor kommer inte att rasa, viss oljekonsumtion och uttryckande av olja genom vevhusveten är fullt normalt på en lagom sliten japanfyra som går hårt. Håll koll på oljenivån och led ut vevhusventen till en flaska istället för luftburken så slipper du de problem olja i sprutet förr eller senare leder till.
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
5w40 finns där absolut ingen anledning att åka på såvida man inte sysselsätter sig med kallstarter i -15C. 10w40 med API-SG klassning och JASO märkning dvs en valfri Mc olja efter religiös uppfattning är det du skall köra med. Bor du i närheten av ett biltema så är deras Mc Racing olja mycket prisvärd.

Ett drivpaket som är så dåligt att slacket varierar över varvet skall omedelbart slängas.Nej din motor kommer inte att rasa, viss oljekonsumtion och uttryckande av olja genom vevhusveten är fullt normalt på en lagom sliten japanfyra som går hårt. Håll koll på oljenivån och led ut vevhusventen till en flaska istället för luftburken så slipper du de problem olja i sprutet förr eller senare leder till.

Ett jättetack!!! :)

Hmm, nu när ni sågar oljan så är jag rädd att jag angett fel.. får kika på dunken.. :rolleyes:

Ok. Då sk jag göra 3 saker, byta olja till bt:s racing, byta drivpaket och leda om oljan i luftburen, och sen åka som vanligt igen?

Något mer?

Några frågor till dej boris.. HUr mkt kan jag dreva ner, åker nu med 15 drev fram (16 org.) och org bak. Vill ha mer pulver.. (och vill inte byta hoj) och var köper jag drivpaket sen?

/Berra
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ett jättetack!!! :)

Hmm, nu när ni sågar oljan så är jag rädd att jag angett fel.. får kika på dunken.. :rolleyes:

Ok. Då sk jag göra 3 saker, byta olja till bt:s racing, byta drivpaket och leda om oljan i luftburen, och sen åka som vanligt igen?

Något mer?

Några frågor till dej boris.. HUr mkt kan jag dreva ner, åker nu med 15 drev fram (16 org.) och org bak. Vill ha mer pulver.. (och vill inte byta hoj) och var köper jag drivpaket sen?

/Berra

Att gå ned mer i framdrev är inte lämpligt då det leder till ökat slitage, ett kugg fram motsvarar tre bak så 15/org+3 blir väl rätt lagom som drevning. Vanligtvis så räcker kedjan ändå men kolla med din handlare för säkerhets skull.
 

Mr Matrix

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Solna
Hoj
RS250 , GSXR750
Intressant tråd :)

Verkar ha liknande problem, jag har sett att jag haft lite olja i luftburken men inga skumma oljud tack o lov.

:corn

Ditt "Problem" är helt harmlöst.
Eftersom man inte får avleda vevhusventilatien rakt ut på ban/gathoj,
Så har Suzuki valt att återleda den till luftburken för att låta motorn förbränna oljan/ångerna ist.
Varm olja avger ångor som stiger upp i luftburken ,
som på så sätt ger dig ditt lilla kladd där uppe.

Jag brukar torka bort det med jämna mellanrum då jag kikar på filtrets status:tummenupp

Har du däremot större mängder där uppe (Läs massor)
Så är det nått galet , nivån, slitnakolvringar etc
Jag åker på SBK Racing SAE 15-50 ...den har funkat prima för mig :)

/Matrix
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Håll koll på om oljeförbrukningen/utspyandet ändras när oljenivån närmar sig det undre strecket. Kan det vara så att du pytsar i för mycket olja och hojens vevaxel spottar ut det åt dig? Det är inte alls farligt att ligga på det undre strecket. När jag rejsar kör jag med lite mindre olja än undre strecket. Förmodligen bara 2-1/2 liter mot 3.8-4.0 som är rekommenderad maxnivå.
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Håll koll på om oljeförbrukningen/utspyandet ändras när oljenivån närmar sig det undre strecket. Kan det vara så att du pytsar i för mycket olja och hojens vevaxel spottar ut det åt dig? Det är inte alls farligt att ligga på det undre strecket. När jag rejsar kör jag med lite mindre olja än undre strecket. Förmodligen bara 2-1/2 liter mot 3.8-4.0 som är rekommenderad maxnivå.

Ok. Så ingen fara på taket nu då. Startade upp hojjen idag och mycket riktigt, inget missljud vid stillastående, missljudet kan därför sammankopplas med kedjan.

Oljeförbrukningen har de sista 600 milen varit ungefär 0. Den olja som jag fått ut på ramen (1 msk) är allt som gått åt, tror jag. Ska mäta upp hur mkt jag tappar ur när jag byter nästa helg, men mycket kan det inte vara. Nivån skiljer sig inte från för 600 mil sen utifrån det man ser i siktglaset att döma.
 

wolf_1

Ät gör man endå dör man.
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Mora
Hoj
Gsxr 750 -96
Ditt "Problem" är helt harmlöst.
Eftersom man inte får avleda vevhusventilatien rakt ut på ban/gathoj,
Så har Suzuki valt att återleda den till luftburken för att låta motorn förbränna oljan/ångerna ist.
Varm olja avger ångor som stiger upp i luftburken ,
som på så sätt ger dig ditt lilla kladd där uppe.

Jag brukar torka bort det med jämna mellanrum då jag kikar på filtrets status:tummenupp

Har du däremot större mängder där uppe (Läs massor)
Så är det nått galet , nivån, slitnakolvringar etc
Jag åker på SBK Racing SAE 15-50 ...den har funkat prima för mig :)

/Matrix


Tack, det var skönt att få veta och läsa. Nu slipper jag äntligen mitt låtsas problem då :tungan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top