Hojjen spottade och dog

AcidwizZ

"Det är fult att inte ha hoj"
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Suzuki RF600R
Hallå

Min RF fick spel idag och slutade funka. Vi tar det från början.

Var ute och åkte på förmiddagen ca 30 min och det gick hur bra som helst. Kl 17 tar jag ut hojjen igen och åker ca 5 min, stänger av den 10 min för att hämta en tröja.
När jag ska starta igen händer ingenting när jag trycker in startknappen. Så jag får lov att springa igång den, detta funkar och jag åker iväg. Efter ca 10 min körning börjar den att gå riktigt dåligt beter sig som om man gasar ,släpper på gasen ,gasar släpper på gasen osv fast jag har konstant gas. 10 sek senare börjar det att bli rejäla avgas smällar och 10 sekunder senare så dör den......

När jag ska starta händer ingenting, min första tanke ,ingen ström. Försöker springa igång den. Går icke. Lyfter på sadeln och fipplar med säkringar batteripoler och sånt. Då går den att springa igång. Men så fort man sätter på lyset eller körriktningsvisaren så börjar den gå dåligt och "smälla" igen.

Tar mig iaf hem.....

Vad har hänt? Någon som vet?

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
AcidwizZ skrev:
Hallå

Min RF fick spel idag och slutade funka. Vi tar det från början.

Var ute och åkte på förmiddagen ca 30 min och det gick hur bra som helst. Kl 17 tar jag ut hojjen igen och åker ca 5 min, stänger av den 10 min för att hämta en tröja.
När jag ska starta igen händer ingenting när jag trycker in startknappen. Så jag får lov att springa igång den, detta funkar och jag åker iväg. Efter ca 10 min körning börjar den att gå riktigt dåligt beter sig som om man gasar ,släpper på gasen ,gasar släpper på gasen osv fast jag har konstant gas. 10 sek senare börjar det att bli rejäla avgas smällar och 10 sekunder senare så dör den......

När jag ska starta händer ingenting, min första tanke ,ingen ström. Försöker springa igång den. Går icke. Lyfter på sadeln och fipplar med säkringar batteripoler och sånt. Då går den att springa igång. Men så fort man sätter på lyset eller körriktningsvisaren så börjar den gå dåligt och "smälla" igen.

Tar mig iaf hem.....

Vad har hänt? Någon som vet?
Generatorn ger ingen ström,då orkar inte tändningen ge nån gnista.

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Kan det vara anslutningarna mot batteriet som glappar, oxxiderat motsvarande? Är spänningen låg i batteriet? Är laddspänningen ok (typ över 14V när man varvar)?

Utan att veta mer skulle ja satsa mina pengar på batterianslutningarna.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Du har ingen kräm i batteriet och därför går hojen dåligt. Ladda upp det fullt eller byt batteri. Kan även vara anslutningarna som någon skrev men jag sätter mitt tips på själva batteriet.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
hp skrev:
Du har ingen kräm i batteriet och därför går hojen dåligt. Ladda upp det fullt eller byt batteri. Kan även vara anslutningarna som någon skrev men jag sätter mitt tips på själva batteriet.
Jag tror inte på batteriet då det verkar som att det återhämtar sig när den stått en stund,det brukar bara fräscha batterier göra.Antingen laddningen eller som nån skrev en glappande anslutning.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
låter som min gamla gsx. Så fort man drog på nån lampa orkade den inte tända.

Rätt coola effekter när man satte på blinkersen i en snäv kurva :hihi

Efter en omlindning av generatorn gick den fint, och efter ett nytt batteri startade den alltid.

Så ladda upp batteriet...går hojen bra då så gå på laddningen.

AcidwizZ

Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Suzuki RF600R
Köpte den på firma för 1 månad sedan, skulle vara nytt batteri sa dem. Det konstiga är att den gått perfekt de 4 gångerna innan som jag hunnit köra. Ska kolla upp batteriet, tack för alla tips.

AcidwizZ

Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Suzuki RF600R
Det är inte batteriet som är felaktig, har laddad det under natten och det är som nytt. Mätte spänningen på batteripolerna och fick 12,1 volt vid 5000/rpm och den ska ligga på minst 13,5 måste vara något i generatorn........

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
AcidwizZ skrev:
Det är inte batteriet som är felaktig, har laddad det under natten och det är som nytt. Mätte spänningen på batteripolerna och fick 12,1 volt vid 5000/rpm och den ska ligga på minst 13,5 måste vara något i generatorn........

Måste inte vara nåt vid generatorn, inte om du har ett spänningsfall på vägen.

Campar här på forumet hade ett liknande problem härom dagen. I hans fall hade svänghjulet lossnat, därav ingen laddning. Vad vill jag säga med det? Vet inte men ibland kan det ju vara något oväntat.

Fan, jag börjar bli riktigt trött. Dags att sova.

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Om du köpte den för 1 månad sedan så tycker jag du ska gå till handlaren och säga åt dom att fixa det. Du har väl iaf minst 3 månaders garanti.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
AcidwizZ skrev:
Eller laddregulatorn.
Men som sagt, detta måste ju firman du köpte hojen ta tag i och det snarast.
Alternativt får du väl lämna den någon annanstans på deras bekostnad. Eller laga själv och dom för pröjsa dig för det.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
AcidwizZ skrev:
Får ingen tid på verkstad förrän 19 April.......*suck*
vilket erbarmligt skitställe, de borde ju faktiskt kolla upp skiten om de sålt den, det är väl för fan bara att klämma in en kontroll, kanske inte alls är nåt svårt att åtgärda som kräver nån jävla tidsbokning..

AcidwizZ

Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Suzuki RF600R
Problemet är att hojjen är köpt i Jönköping. Jag har inte någon större lust att frakta ner den dit för att få problemet åtgärdat.

AcidwizZ

Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Suzuki RF600R
Nu har jag bytt generator (begagnad) men den laddar forfarande inte. Tips någon??

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Laddningsregulator som föreslagits tidigare i tråden? I och för sig problem på 80 tals suzuki men kanske värt att kolla.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0