Hojjrelaterat examensjobb

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Jag går sista året på min elektronikutbildning och ska göra ett projekt på tio veckor för att slutföra min utbildning. Nu så håller jag på att leta efter något lämpligt projekt och tycket att det skulle vara grymt kul att göra något hojjrelaterat. :yoparty

Har egna funderingar på att göra ett CAN-bussystem för motorcykel. Vet att nya BMW och KTM har detta. Tänkte iaf göra ett eftermarknadssystem för att få bort flertalet av sladdar som går runt på hojjen och endast ha tre ledare som t.ex går till styret. Borde ju gå att spara en hel del vikt... Sen så går det att integrera datalogger GPS, accelerometer osv i huvuddatorn.

Tänkte höra om ni har några ideer på projekt eller företag att kontakta? Om det är någon som funderar på att bygga en pryl men inte har kunskap och tid, så har jag snart tio veckor. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Prata med KTM o fixa en växellägesindikator som syns på orginaldisplayen på RC8. Jag köper. :tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad för elektronikutbildning har du gått, kan vara av viss betydelse.
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Jag har läst till elektronikingenjör inom elektronikkonstruktion och inbyggda system. Så all hårdvarunära elektronik.

Ska kolla med KTM kanske har dom något på gång :)
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Så kallad "elektronisk wheelie-bars" kanske? :)
Att använda för dragracing.
Att kunna accelerera fullt skaft och ha en vinkellägesindikation som i sin tur skall styra funktioner i motorn som göra hojen inte accelererar ännu mera å slår runt...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
El system för självbyggare låter väldigt bra. Chopper, Fighter, Veteran, eller andra hembyggare kan lätt betala några tusenlappar för att få ett enkelt, snyggt och smidigt elsystem.
Självklart ska det vara lätt för användaren att kapa kablarna så att man kan anpassa systemet efter sin egen hoj.

Kanske systemet fungerar lika bra till hemmabyggda bilar också?

Mats
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Tanken är som du säger att det ska vara simpelt uppbyggt och kräva minimalt med sladdar. Vad jag vet så finns det inget sådant system för hemmameckare? Det som jag har tänkt är att huvuddatorn själv ska ta reda på vad det sitter för komponenter i elsystemet och på så vis kunna vara flexibelt och fungera till både bilar och hojjar.

Det finns en massa kul man kan bygga :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En wheelie-regulator. Det har jag haft fundering på att leja en exjobbare till att bygga.

Har även ett motorrelaterat exjobb för någon som kan FPGA.

Bägge är väl eg 20 veckors exjobb.
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
En wheelie-regulator. Det har jag haft fundering på att leja en exjobbare till att bygga.

Har även ett motorrelaterat exjobb för någon som kan FPGA.

Bägge är väl eg 20 veckors exjobb.

Berätta gärna mera! En wheelie regulator låter häftigt! Håller på att bygga en inverterad pendel med en gyro och accelerometer som mäter vinkeln. Så det är väl något liknande.

Jag har pysslat med CPLD kretsar men vad jag förstår så programmeras dom med samma språk (Vhdl)? Vad är det som ska styras?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Berätta gärna mera! En wheelie regulator låter häftigt! Håller på att bygga en inverterad pendel med en gyro och accelerometer som mäter vinkeln. Så det är väl något liknande.

Jag har pysslat med CPLD kretsar men vad jag förstår så programmeras dom med samma språk (Vhdl)? Vad är det som ska styras?

Låter skoj :) wheelie regulator e nog samma ja tänker på med mitt ovan inlägg.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Berätta gärna mera! En wheelie regulator låter häftigt! Håller på att bygga en inverterad pendel med en gyro och accelerometer som mäter vinkeln. Så det är väl något liknande.

Jag har pysslat med CPLD kretsar men vad jag förstår så programmeras dom med samma språk (Vhdl)? Vad är det som ska styras?

Ja, tanken är precis som med en inverterad pendel men med hojen. Man gasar upp hojen som vanligt men i ett visst läge går regulatorn in och styr trotteln så att hojen fortsätter med konstant fart. Har ytterligare lite ideer på finesser. t.ex som fortpelle var inne på så kan den ju istället ställas om för att maximera accelerationen. Det är en privat ide men jag har goda kontakter på LTH, reglerteknik. Syftet är även att den ska kunna produceras till en rimlig kostnad så att man sedan kan sälja regulatorer. Så jag ser helst att man kan klara det med två acceleratorer och utan ett gyro.

Jag har själv väldigt dålig koll på elektronik så jag vågar inte svara på dom frågorna om FPGA och CPLD. Men FPGAn ska användas är för att styra ventiler. Och jag har en kollega som kan elektroniken bättre och som kommer vara handledare. Jag står för mekaniken. Skicka mig din mailadress via PM så skickar jag exjobbsbeskrivningen till dig. Det exjobbet bör starta ganska snart.
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Nä, när den dagen kommer att det finns wheelie-regulator lägger jag ned:) något måste man ju få göra själv!!!
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top