hojköp? kawasaki gpz1000rx -86

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Köpt kawasaki gpz1000rx -86

Jätteglad är man nu när man har köpt sin första hoj ;) *drool* han bara står i garaget och väntar på att få komma ut, det spritter i fingrarna, men det är ju uppkörning kvar :4skrika


hallå alla glada motorcyklister.
efter ha surfat runt och läst många roliga och intressanta diskussioner här på sporthoj tänkte jag skriva min första tråd.
till saken

Jag har nu fått en uppkörningstid (5 juli) 16 mil härifrån. så körskolan jag går på går inte med på att jag använder deras hoj, eftersom det tar för lång tid.

Alltså måste jag skaffa en egen hoj, och efter lite surfande hittade jag en som jag tyckte såg rätt bra, kawasaki gpz1000rx -86 för 20 000. (fanns stor möjlighet för prutning antal lappar)
det jag har fått veta om hojen efter mina frågningar.

däck: framdäck 2-3 mm kvar, bakdäck 3-4 mm kvar.
bromsar: belägg bytt både fram och bak
olja: olja och filter nybytt.
besiktad: nybesiktad
slipon: ja
motor: ventiler och förgasare justerats för ca: 400 mil sedan
miltal: ca 6000 mil,
kosmetiska fel: spricka på en kåpa samt "rutan"

fel.
*vibrerar vid inbromsning, (känns som det kommer från gaffeln? (enligt uppgift))
-själv trodde jag att en bromsskiva var skev, men på frågan om hantaget pulserar vid inbromsning kunde han inte svara på.
*Kopplingen tar ojämnt, ibland fungerar den bra, och ibland sämre, enligt ägaren så påminde det om "luft i systemet" kan det vara så enkelt?
*litet oljeläckage, från närheten av främre drevet, i storleksordningen 5 droppar under en natt.

iockmed det är en -86:a får man billigare försäkring, och för mig som detta ska bli en förstahoj, samt uppkörningshoj tyckte jag det verkar intressant.
nackdelen är väl just att den är så pass tung. (267kg) (krypkörning :va )
någon som har erfarenheter om just denna hoj, och vad man ska tänka på?
är felen jobbiga, iockmed att den är nybesiktad borde den vara i säkert skick och hålla ihop ett par mil iallafall...

vore ytterst tacksam för svar och hjälp, jag vet det finns duktigt folk här :fyllisar
 
Last edited:

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Hej på dig, ägt just en sån fast 87á tror ja det var, den hade samma fenomen med pulserande bromsar, vid mätning visade sig ena skivan sned, köpte 2st ISR för 2500kr och det blev så himla bra.
Det där med kopplingen låter inte riktigt bra be att säljaren fixar det felet före köp i så fall.
Som uppkörningshoj är den direkt dålig , skittung i kryp manövrar
men som lok på motorvägen är den grym med dåtidens mått, går stadigt och jäkligt fort, min gich snabbare än 2 polares gsxr1100 hojar.
 

Bifogat

  • 1000rx.jpg
    1000rx.jpg
    87.8 KB · Visningar: 108
Last edited:

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Cliff Barnes skrev:
2263128 Det där med kopplingen låter inte riktigt bra be att säljaren fixar det felet före köp i så fall.
Som uppkörningshoj är den direkt dålig , skittung i kryp manövrar
men som lok på motorvägen är den grym med dåtidens mått, går stadigt och jäkligt fort, min gich snabbare än 2 polares gsxr1100 hojar.

lite synd bara att killen är tydligen väldigt oteknisk så han vet inte hur man ska göra.

och ja tror den är väldigt dålig, men jag vet inte vad annars jag ska kunna göra. har övningskört med en 1100 bulldogg nu och tycker den är lite knivig... lär ju som sagt inte bli bättre med den.

hur är hojen i kurvorna? och hur skön är den att köra?
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
madman6 skrev:
2263210 lite synd bara att killen är tydligen väldigt oteknisk så han vet inte hur man ska göra.

och ja tror den är väldigt dålig, men jag vet inte vad annars jag ska kunna göra. har övningskört med en 1100 bulldogg nu och tycker den är lite knivig... lär ju som sagt inte bli bättre med den.

hur är hojen i kurvorna? och hur skön är den att köra?


Den är faktiskt riktigt ok i kurvorna stadig och lättsvängd trots vikten, bara den inte går krypfart som sagt, riktigt skön att köra, man sitter bra
den funkar nog vid uppkörning om du tränar mycket och vänjer dig vid vikten.

Sen ska ja kanske inte säga för mycket men...endel säljare låtsas nog vara mer otekniska än dom är, då lämnar man endel ansvar åt köparen
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Cliff Barnes skrev:
2263253 Den är faktiskt riktigt ok i kurvorna stadig och lättsvängd trots vikten, bara den inte går krypfart som sagt, riktigt skön att köra, man sitter bra
den funkar nog vid uppkörning om du tränar mycket och vänjer dig vid vikten.

Sen ska ja kanske inte säga för mycket men...endel säljare låtsas nog vara mer otekniska än dom är, då lämnar man endel ansvar åt köparen

ja, visst finns det falska typer som håller på med sådant.
låter för övrigt bra, har en vecka på mig att öva krypkörning... undra om det är möjligt (kan bli måånga timmar på helgen)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
20k låter spontant som rätt mycket pengar för en så pass gammal hoj med tanke på vad som behöver göras. Kan du meka själv? I annat fall kommer en verkstad att ta ett gäng tusenlappar bara i arbete. Ägaren verkar inte ha mycket koll så det är ju inte omöjöigt att det är fler fel på den som han inte har en susning om. Jag skulle pruta hårt om jag var i dina kläder - eller hitta en annan hoj.

Har ingen erfarenhet av modellen men en granne är Kawafan och har faktiskt haft ett antal zx10 och 1000 rx....maffiga hojar men inga under av tillförlitlighet, han har mekat många timmar i garaget.

Sen låter den som en väl stor hoj att övningsköra med men det kan ju bara du avgöra.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Köp en cbr600f istället..mer hoj för pengarna..de går o går bara..det är väre med hojen från 86
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
hej

Jag övningskör med en GSX-R 750 från 1988. Den e bra att träna med, men inte köra upp med. Väger 220 kg och det är med nöd och näppe jag kommer runt med min svängradie och tyngden. Det går men det är ingenting jag stolt skulle visa upp för någon som ska avgöra om jag ska ha kortet eller ej... Jag kollade på en Kawa och fick info om att det är en mer landsväg cykel, Suzukin är lite lättare att svänga med tydligen... Även fast den är som ett ånglok och bara vill rakt fram...

Lycka till med körkort och hojköp! :tummenupp
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Lam-Kaka skrev:
2263664 Köp en cbr600f istället..mer hoj för pengarna..de går o går bara..det är väre med hojen från 86

hur mycket kostar en cbr600f? i försäkring?.
sen så fick jag ner priset till 17000 och fortfarande prutmån finns.
fast finns det en annan hoj i västernorrland med omnejd så är jag intresserad av den med. :)
behöver som sagt en hoj lite fort här.

och sen är det inte så mycket övningskörning kvar, mest uppkörning... så... verkar vara en hoj som jag kan tänka mig och köra sen efter kortet, lagom stor för "lilla" jag.. (1.96m)
 

Hans Majestät

lokförare
Gick med
12 May 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
GPZ1000RX
Erfarenheter

Jag har en likadan, som jag pyntade 15.000 för i november förra året.
Den hade då gått strax över 6000 mil och behövde nya däck, nytt drivpaket och en rejäl allmän översyn, var något vanskött. Läckte lite olja.

Har väl nu lagt ner kanske 6000:- på den, och nu har motorn
tyvärr gått sönder. Dock är den lättmekad!

Jag håller med personen som skrev att den är olämplig att köra upp
på privat, skulle inte vilja prova "garagevändningen" på den.

Däremot kanske du kan låna nån mer lättkörd hoj av en närbelägen
trafikskola just för uppkörningen, tror att det går.

När du sedan har lappen kommer du att få mycket glädje av hojen,
går som ett spjut efter mina mått. Både stadig, lättsvängd och bekväm
(efter viss "inbrytning" av kroppen, körställningen är framåtlutad).

Jag har inte märkt några vibrationer i bromsarna, dock är de lite snålt
tilltagna med tanke på hojens vikt och fartresurser.

Lycka till med hojen!

mvh Hans, Strängnäs :tummenupp
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Köpt kawasaki gpz1000rx

hej hej, jag köpte hojen, :banana :banana fick den för 17000:-, vilket jag tyckte var helt okey, (hade endå tänkt att lägga ut mer pengar på en motorcykel, men på grund av omständigheterna så blev det billigare ;)
6100 mil har den gått, drivpaketet är fräsht (tycker jag, däcken är okey, fungerar sommaren ut och kanske mer också :)

ja den läcker lite olja också, vars läcker din någonstanns? min läcker ner på avgassystemet, där det är 2 rör något bakom kåpan därunder.

vet, det är omöglish att göra uppkörning med den.. :) men jag har köpt den endå för att köra efter jag har kortet, precis en sådan hoj jag vill ha ;)
och ja (shame on me :huvet jag tog en liten provtur när jag köpte den :fatta! och den gick bra vill jag lova, och endå gasade jag knappt något)

japp, har fått låna en annan hoj för uppkörning, nästan likadan som min gpz 1000 fast det är en 750, ser ut som lillebror, mycket lätt är den :banana
krypkörning here i come ! ;)
har för övrigt uppkörning på onsdag, håll tummarna för mig :7peta



Hans Majestät skrev:
2270123 Jag har en likadan, som jag pyntade 15.000 för i november förra året.
Den hade då gått strax över 6000 mil och behövde nya däck, nytt drivpaket och en rejäl allmän översyn, var något vanskött. Läckte lite olja.

Har väl nu lagt ner kanske 6000:- på den, och nu har motorn
tyvärr gått sönder. Dock är den lättmekad!

Jag håller med personen som skrev att den är olämplig att köra upp
på privat, skulle inte vilja prova "garagevändningen" på den.

Däremot kanske du kan låna nån mer lättkörd hoj av en närbelägen
trafikskola just för uppkörningen, tror att det går.

När du sedan har lappen kommer du att få mycket glädje av hojen,
går som ett spjut efter mina mått. Både stadig, lättsvängd och bekväm
(efter viss "inbrytning" av kroppen, körställningen är framåtlutad).

Jag har inte märkt några vibrationer i bromsarna, dock är de lite snålt
tilltagna med tanke på hojens vikt och fartresurser.

Lycka till med hojen!

mvh Hans, Strängnäs :tummenupp
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Grattis till hojen :)

Hugger tråden för en kvick fråga bara när det ändå handlar om denna hojtypen. 15-17.000, är det normalpris för en sån här hoj?

Tänkte bara då jag såg denna på blocket:
http://www.blocket.se/vi/8645775.htm?ca=11_s
7.500... Kan det verkligen vara rätt... Låter ju som om det vore ett totalt lik. Jag misstänker starkt att det lär gå åt en och annan tusing innan man får igenom den genom besiktingen... Men tid har jag, och verktyg ;)

Nu har jag inte tummen mitt i handen (fd bilmek) men om man skulle kika på den, vad ska man kolla extra noga efter som är i princip omöjligt att fixa själv? Typ om den är klotad eller liknande, kan tänka mig att det är lite svårt med delar till en "veteran".

Tack :)
/Danne
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
DmS skrev:
2277499 Grattis till hojen :)

Hugger tråden för en kvick fråga bara när det ändå handlar om denna hojtypen. 15-17.000, är det normalpris för en sån här hoj?

Tänkte bara då jag såg denna på blocket:
http://www.blocket.se/vi/8645775.htm?ca=11_s
7.500... Kan det verkligen vara rätt... Låter ju som om det vore ett totalt lik. Jag misstänker starkt att det lär gå åt en och annan tusing innan man får igenom den genom besiktingen... Men tid har jag, och verktyg ;)

Nu har jag inte tummen mitt i handen (fd bilmek) men om man skulle kika på den, vad ska man kolla extra noga efter som är i princip omöjligt att fixa själv? Typ om den är klotad eller liknande, kan tänka mig att det är lite svårt med delar till en "veteran".

Tack :)
/Danne
Såg den åxå härom dan... :)

Synd att man redan har så mycke projekt just nu, så hugg den du istället.
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
tackar ödmjukast ;)
15-30.000 om man får gissa lite, beror ju helt på miltal och skick.
min låg ju ute för 20.000 men fick det sänkt något ;)
7500 låter väldigt lite, känns som det är något allvarligt fel :/
eller så vill han bara snabbt bli av med den.

hur pass "high" är du på motorer? koppling?
förgasarjustering kan ju behövas göras också, vet ej hur mycket sådant kan kosta.
ja kolla, hur ramen ser ut generellt, iockmed kåporna är bortplockade kan vara ett tecken på att hojen blivit skadad på någe vis.

lyssna hur motorn låter, går den ojämnt, svårstartad när den är kall?
(känn på motorn när du kommer dit, då vet du om han startat den nyligen)
lagrena kan vara dåliga också, kostar säkert en bit att byta dom,
drivpaket = 1700:-
bromsskivor fram 2st= 1600:-
bromsbackar fram = 500:-
batteri 400:-
däck 2-3000:- ?
ca: priser på vad grejer kostar (så du kan räkna lite vad det kostar att få till hojen)

eh, vad säger jag ;) jag är ju trots allt bara en nybörjare ;) :Bugar



DmS skrev:
2277499 Grattis till hojen :)

Hugger tråden för en kvick fråga bara när det ändå handlar om denna hojtypen. 15-17.000, är det normalpris för en sån här hoj?

Tänkte bara då jag såg denna på blocket:
http://www.blocket.se/vi/8645775.htm?ca=11_s
7.500... Kan det verkligen vara rätt... Låter ju som om det vore ett totalt lik. Jag misstänker starkt att det lär gå åt en och annan tusing innan man får igenom den genom besiktingen... Men tid har jag, och verktyg ;)

Nu har jag inte tummen mitt i handen (fd bilmek) men om man skulle kika på den, vad ska man kolla extra noga efter som är i princip omöjligt att fixa själv? Typ om den är klotad eller liknande, kan tänka mig att det är lite svårt med delar till en "veteran".

Tack :)
/Danne
 

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Katana1100
Grattis till hojen!Den går att köra upp på.En kompis har just gjort det.Träna bara efter reglerna,ta så snävt du bara kan i svängarna,vid uppkörningen får man en lite generösare sväng yta pga sporthojens ovighet.Kompisen lånade bilskolans hoj och kuggade sig men provade igen med sin gpz(lika som din)och då gick det strålande.Han körde upp i Ö-vik.PS.Den tilltagna svängen talade INTE bilskolan eller vägverket om för honom,dom påstod att "det var satta regler som INTE ändrades".Hade han vetat detta från början så hade han kunnat ta sin egna inkörda hoj redan första gången.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
madman6 skrev:
2278805 tackar ödmjukast ;)
15-30.000 om man får gissa lite, beror ju helt på miltal och skick.
min låg ju ute för 20.000 men fick det sänkt något ;)
7500 låter väldigt lite, känns som det är något allvarligt fel :/
eller så vill han bara snabbt bli av med den.

hur pass "high" är du på motorer? koppling?
förgasarjustering kan ju behövas göras också, vet ej hur mycket sådant kan kosta.
ja kolla, hur ramen ser ut generellt, iockmed kåporna är bortplockade kan vara ett tecken på att hojen blivit skadad på någe vis.

lyssna hur motorn låter, går den ojämnt, svårstartad när den är kall?
(känn på motorn när du kommer dit, då vet du om han startat den nyligen)
lagrena kan vara dåliga också, kostar säkert en bit att byta dom,
drivpaket = 1700:-
bromsskivor fram 2st= 1600:-
bromsbackar fram = 500:-
batteri 400:-
däck 2-3000:- ?
ca: priser på vad grejer kostar (så du kan räkna lite vad det kostar att få till hojen)

eh, vad säger jag ;) jag är ju trots allt bara en nybörjare ;) :Bugar

Tackar för input!
"high på motorer?" Jodå, kan jag ta isär dom så kan jag sätta ihop dom :)
Det tog 2 veckor innan jag rev, helrenoverade och trimmade min första bil med lyckat resultat :) så motorn är jag inte orolig för så länge det finns delar att få tag på.

Att lyssna igenom motorn för att hitta dåliga lager, slitna kolvar/pumpar och koppling är inga som helst problem. Bara att ta en lång skruvmejsel och sätta mot valda ställen på cyllar och block, lyssna sen på mejselns handtag så hör man alla missljud, kolla cylinder för cylinder så hör du direkt om det slamrar olika.

Fjädringskomponenter, ram, ventilrenovering och sånt är det värre med dock, sånt behöver jag hjälp med om det skulle behövas (har ingen riktig verkstad och inga maskiner), samma sak med att få förgasare synkade, man kommer bara så långt med att läsa färgen på stiften ;)

Ska fundera lite, billigt i all ära, men min egen tid kostar ju en hel del också, framför allt nu på sommaren och mitt i dom dyrbara semesterveckorna. Sen är jag inte hundra på om det är just den modellen som jag skulle vilja lägga mycket tid på.

Priset lockar mer än modellen om man säger så, men det ligger mycket i att man får vad man pyntar för, spec begagnade prylar, och detta känns lite väl billigt... :)

Vid närmare eftertanke så tittar jag nog vidare, vet nog inte riktigt vad jag vill lägga tid på ännu... Tack för tipsen i alla fall! :)
/Danne
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Last edited:

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Jag har fått låna en gpx 750 för uppkörningen av en kompis.
den är mycket mindre och grymt lättmanuvrerad ;) svänger på en femöring, och väger inte så mycket heller.
(gick bra i manöverbanorna) ;)
ja det låter som du är ljusår före mig i motorkunskap, synd jag inte visste det när jag for och kollade på min hoj.
men what the heck, den håller så länge den håller, den är ju trots allt begangad. :tomten

Ja sök tills du hittar något som du verkligen vill ha ;) jag såg den här och tänkte "den ska jag ha" ;) och vips, så blev det också :banana

få bara se hur bra den duger för mig när man väl är ute på vägarna och gör asfalten osäker. :yoparty

DmS skrev:
2279322 Tackar för input!
"high på motorer?" Jodå, kan jag ta isär dom så kan jag sätta ihop dom :)
Det tog 2 veckor innan jag rev, helrenoverade och trimmade min första bil med lyckat resultat :) så motorn är jag inte orolig för så länge det finns delar att få tag på.

Att lyssna igenom motorn för att hitta dåliga lager, slitna kolvar/pumpar och koppling är inga som helst problem. Bara att ta en lång skruvmejsel och sätta mot valda ställen på cyllar och block, lyssna sen på mejselns handtag så hör man alla missljud, kolla cylinder för cylinder så hör du direkt om det slamrar olika.

Fjädringskomponenter, ram, ventilrenovering och sånt är det värre med dock, sånt behöver jag hjälp med om det skulle behövas (har ingen riktig verkstad och inga maskiner), samma sak med att få förgasare synkade, man kommer bara så långt med att läsa färgen på stiften ;)

Ska fundera lite, billigt i all ära, men min egen tid kostar ju en hel del också, framför allt nu på sommaren och mitt i dom dyrbara semesterveckorna. Sen är jag inte hundra på om det är just den modellen som jag skulle vilja lägga mycket tid på.

Priset lockar mer än modellen om man säger så, men det ligger mycket i att man får vad man pyntar för, spec begagnade prylar, och detta känns lite väl billigt... :)

Vid närmare eftertanke så tittar jag nog vidare, vet nog inte riktigt vad jag vill lägga tid på ännu... Tack för tipsen i alla fall! :)
/Danne
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top