Hojköp snart :)

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09
hallå alla glada. snart börjar det närma sig för mitt första köp av en "riktig" motorcykel, dvs efter 125cc. har funderat och funderat i över 1år på vilken slags hoj man ska köpa, det jag vet är att det är en sporthoj jag SKA ha, och ekonomin begränsar ju en rätt rejält som sagt, min budget ligger runt 25-30k i juni då jag tänkt köpa.
jag bor oturligt nog i västernorrland, där dem inte säljer många begagnade sporthojar i min prisklass. men det finns ett fåtal åtminstone. dem hojar jag har tänkt mig är cbr 600 (årsklass 93-98) och Zx6r ninja (96-98).
många säger att det är bra nybörjar hojar, medans många andra säger att det är alldeles för mycket kraft i dem för en som bara kört 125cc innan.
fick dock testa en kompis cbr 600F sport -01, för ett par dagar sedan, och visst det fanns mer än tillräckligt med kraft för mig som inte är van vid dem hästkrafterna (den är ostrypt f.ö) men den kändes ändå väldigt lättmanövrerad och lättkörd. är det några märkvärdiga skillnader mellan ninjan o cbr'n?.

vet inte exakt mitt syfte med denna tråd, förutom att jag ville få höra om ni har några åsikter om mitt hojval och några märkvärda skillnader mellan de 2 modellerna.

MVH Sewerin

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Inga problem att börja på en sådan 600 :) Visst har de sånt pulver att det blir stor skillnad mot en 125a, men det är ju inget problem i sig. Beror ju på hur du är som person när du kör :) Om man har huvudet med sig så kan man börja på en flång ny literhoj om det skulle vara så.

Om jag själv skulle köpa en hoj som är gjord runt de årtalen så hade jag valt honda (nu vill jag inte låta som en fanboy av honda), då de har erkänt bra kvalité och du får säkert mycket nöje med den.

Kawan kanske ser lite mer kaxig ut rent estetiskt iofs...

Mja... min magkänsla säger honda iaf.

Känn, kläm och lyssna innan köp så blir det nog bra :tummenupp

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09
Inga problem att börja på en sådan 600 :) Visst har de sånt pulver att det blir stor skillnad mot en 125a, men det är ju inget problem i sig. Beror ju på hur du är som person när du kör :) Om man har huvudet med sig så kan man börja på en flång ny literhoj om det skulle vara så.

Om jag själv skulle köpa en hoj som är gjord runt de årtalen så hade jag valt honda (nu vill jag inte låta som en fanboy av honda), då de har erkänt bra kvalité och du får säkert mycket nöje med den.

Kawan kanske ser lite mer kaxig ut rent estetiskt iofs...

Mja... min magkänsla säger honda iaf.

Känn, kläm och lyssna innan köp så blir det nog bra :tummenupp

tack för svar :), jag är en sån person som är tillräckligt smart för att inte gasa på i 200 första gången jag kör något jag inte är van vid, men ändå den som gärna testar gränserna lite. men tror som sagt med att jag nog kommer kunna behärska dessa hojar.

och val av hoj är som sagt mest begränsat till min budget ^^.. jag har alltid haft cbr'n som favorit och tycker dem är snyggare än ninjan.
t.ex. denna för 25k (fast i sthlm :/..)
2226296248.jpg

ser ju bra mycket bättre ut än denna ninja för 30k
5712756430.jpg

enligt mig i alla fall. problemet är att få hem cbr'n då bara..
ska försöka hålla mina känslor i styr då jag köper hoj för att försöka tänka på alla möjliga fel som kan finnas ^..

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Jag ska försöka ge dig ett vettigt tips, jag satt i samma sits som du med mer eller mindre samma ekonomi av olika anledningar. Jag valde till sist en zx6r -97 istället för en cbr600f -97 på grund av försäkringen. Oavsett vilket bolag jag kollade på så var alltid Hondan markant dyrare, för mig var det 20lök som gällde, samtidigt som jag nu betalar 6700:- genom salusansvar, för min kawwa.

PuttePK

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
Triumph Daytona 675
tack för svar :), jag är en sån person som är tillräckligt smart för att inte gasa på i 200 första gången jag kör något jag inte är van vid, men ändå den som gärna testar gränserna lite. men tror som sagt med att jag nog kommer kunna behärska dessa hojar.

och val av hoj är som sagt mest begränsat till min budget ^^.. jag har alltid haft cbr'n som favorit och tycker dem är snyggare än ninjan.
t.ex. denna för 25k (fast i sthlm :/..)
2226296248.jpg

ser ju bra mycket bättre ut än denna ninja för 30k
5712756430.jpg

enligt mig i alla fall. problemet är att få hem cbr'n då bara..
ska försöka hålla mina känslor i styr då jag köper hoj för att försöka tänka på alla möjliga fel som kan finnas ^..

Köp min 73hk orginal nu 108hk på bakhjulet :tummenupp :banana

Köp min 73hk orginal nu 108hk på bakhjulet

:banana :tuttar :yoparty

Last edited:

isot

Ignorance is bliss
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
sebeärr ärr ärr
Tjacka en CBR , var helnöjd med min som 1:a båge : )

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09
Jag ska försöka ge dig ett vettigt tips, jag satt i samma sits som du med mer eller mindre samma ekonomi av olika anledningar. Jag valde till sist en zx6r -97 istället för en cbr600f -97 på grund av försäkringen. Oavsett vilket bolag jag kollade på så var alltid Hondan markant dyrare, för mig var det 20lök som gällde, samtidigt som jag nu betalar 6700:- genom salusansvar, för min kawwa.

tack för tipset! skönt att höra något bra argument av nån som varit i samma situation som mig. försäkringen kommer inte stå på mig, som tur är. men vet inte hur mycket det skiljer sig mellan cbr'n och ninjan. just nu lutar det åt ninjan för 30k ändå för att den bara är 10mil bort, istället för alla cbr som är ca 50mil bort.. jag trodde dock att ninjan skulle vara dyrare i försäkring, aja. tack för svar.

P.S Putte visst, ger du mig den där för 25-30k så är jag på (y) :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...