Sov en natt i Paimpol, litet hotell precis nere vid hamnen. Lång dag därefter med bunkrar, muséer, kyrkogårdar, stränder osv och avslut i Avranches. Invänta resesällskap, valde ett enkelt jazzfik med beg uddamöbler, Louis Armstrong i högtalarna osv där en god smörgås och en öl kostade 4€. En lång färgad kvinna i klänning serverade.
Efter detta, promenad och sondering av nattläger. Resesällskap (farsgubben) är inte tältmänniska så det var en inomhussovartur. Satte mig på ett enkelt konditori och frågade ägaren var man kunde sova två personer. -Jag har ett rum häruppe, sa han. Två personer kan sova, finns toa men ingen dusch. 35€, frukost här nere ingår.
Merci, monsieur, jag tar det!
Man gick in på bakgården, nyckeln till grinden bakom en sten. In genom en dörr, uppför en smal trapp. Litet rum, enkelt men rent. Vi somnade fort men vaknade av visst spring i trappen en gång i timmen samt dämpade ljud från våningen ovanför… den lokala bordellen var således lokaliserad.
Nämnde vid frukosten - croissant, kaffe, yoghurt - att det under natten var lite livat ”un peu de bruit”; innehavaren flinade lite under lugg och sa ungefär att det är ju inte alla som kan arbeta dagtid.
Liten tysk kyrkogård ”memorial” alldeles ute vid kusten. Vårdas av tyska staten. 11.000 tyska soldater låg här, tillsammans med ungefär 3.500 franska barn (med tyska fäder) som dukat under av svält och vanvård 1945-1946 när deras mödrar fick sina huvuden rakade och misshandlades, ibland till döds. Ingen misskund visades ens mot de oskyldigaste.
En schweizisk Mercedes utanför, en man i 70-årsåldern med sin fru står över en registerbok över där begravna. Han gråter hejdlöst med fingret på en rad i boken. Hans far? Vem vet.
Omaha beach. Bunker där 24 tyska soldater uthärdade 48 timmars stenhård beskjutning och bl.a. i stort sett utplånade en kanadensisk bataljon som försökte storma kullen. Många bilder och beskrivningar och när man står där själv fattar man ju mer av bilden. Ingen walk in the park direkt. Utah var annat…
Väldigt bra krigsmuseum i Bayeux förresten, missa inte det. Langustrar på stadshotellet i Brest gick heller inte av för hackor.
Ett bra land att resa i om man undviker Marseille och motorvägarna. Loiredalen och Dijonområdet däremot, om man ni skulle ledsna på kusten.
Vive la France!