Hojresor 2025?

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
Jomenvisst. Det var det här med kartor va. Nu sitter man här och studerar kartan inför sommaren. Men, vänta nu, vilken karta! Jag hade ju ingen. Jodå, så då skaffade jag först en GPS till hojen (titta), men inte nog med det. Är ju alltid trevligt med en riktig karta att titta på också, samt som backup då såklart.

Hade egentligen span på en kartbok i A5-format. Men så dök detta lakan upp. Hela norden utvikt. Trodde först det var Sverige bara eftersom den heter "Sverige" på andra sidan (framsidan). Men det är alltså hela norden!! Det var ju fantastiskt bra när man bor här på framsidan och har nära till både Carlsberg och Brunost.

20250131_151457.jpg

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jomenvisst. Det var det här med kartor va. Nu sitter man här och studerar kartan inför sommaren. Men, vänta nu, vilken karta! Jag hade ju ingen. Jodå, så då skaffade jag först en GPS till hojen (titta), men inte nog med det. Är ju alltid trevligt med en riktig karta att titta på också, samt som backup då såklart.

Hade egentligen span på en kartbok i A5-format. Men så dök detta lakan upp. Hela norden utvikt. Trodde först det var Sverige bara eftersom den heter "Sverige" på andra sidan (framsidan). Men det är alltså hela norden!! Det var ju fantastiskt bra när man bor här på framsidan och har nära till både Carlsberg och Brunost.

View attachment 510014
Off topic
Jo, men det mesta där är ju Sverige. Eller åtminstone provinser som vi haft men som borde tillbaka till Moderlandet. Exempel:

Finska Lappland och Österbotten, som en del av den östra rikshalvan
Nordtyskland, som till stora delar var svenskt i runt 150 år (avrundat)
Danmark, som vi i stort sett behärskade 1659.
Norge, som vi varit i union med flera gånger, senast under 1800-talet (men glöm inte bort åren 1397-1521).
(Fast säg det inte högt till danskar och norrmän - de gillar inte sådant snack.)

Saknar dock en del. Resten av Finland? Karelska näset? Estland, Ingermanland, Livland? För att inte tala om Nyen och Nyenskans som ryssarna fräckt och oförskämt numera kallar Sankt Petersburg. Moskva, där det stod svensk trupp 1610 (varför retirerade man?).

Det finns mera, men detta för räcka får nu. Så, det är en karta över Sverige! :) :)

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Off topic
Jo, men det mesta där är ju Sverige. Eller åtminstone provinser som vi haft men som borde tillbaka till Moderlandet. Exempel:

Finska Lappland och Österbotten, som en del av den östra rikshalvan
Nordtyskland, som till stora delar var svenskt i runt 150 år (avrundat)
Danmark, som vi i stort sett behärskade 1659.
Norge som vi varit i union med flera gånger, senast under 1800-talet (men glöm inte bort åren 1397-1521).
(Fast säg det inte högt till danskar och norrmän - de gillar inte sådant snack.)

Saknar dock en del. Resten av Finland? Karelska näset? Estland, Ingermanland, Livland? För att inte tala om Nyen och Nyenskans som ryssarna fräckt och oförskämt numera kallar Sankt Petersburg. Moskva, där det stod svensk trupp 1610 (varför retirerade man?).

Det finns mera, men detta för räcka för nu. Så, det är en karta över Sverige! :) :)

Du glömde Viborg där Torgils Knutsson byggde en borg 1293. :7peta:krama

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Du glömde Viborg där Torgils Knutsson byggde en borg 1293. :7peta:krama
Tänkte att det gick in under rubriken "Karelska näset". Men du har rätt, Viborg var en väldigt viktig svensk, och finsk, stad.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Här kommer lite inspiration GraPpar o Sejer!
Själv ska jag toura mer på landsväg med min T7:a i år.

Tänker köra en fet slottsrunda och ticka av topp 2-3 iaf med hängmatta och camping.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Ett tips bara om man undrar hur det ser ut från Mo i Rana och lite norr ut.

Det där skulle funka för mig.

Nähe, det ville han inte.
Sök om ni vill ha lite inspiration.

IMG_1384.jpeg

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj

Där är fint!
Jag körde Kystriksvej 17 från norr till söder för några år sedan. Väg 17 verkar kanske inte så lång på kartan (60+ mil) men räkna med minst 2 dagar. Små vägar och 5-6 färjor tar tid.
Fin sträcka! Mycket trevligare än E6....

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)

Nähe, det ville han inte.
Sök om ni vill ha lite inspiration.

View attachment 510352
Och fortsätt till Alta, den vägen tycker jag är vacker.
Kanske skulle man ta den med moped i år….eller i alla fall MSX:en!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alta är ingenting vad gäller skönhet. Lyngen däremot… så ta hellre vägen ditåt, sväng över Tromsö och ut till Senja, färja sedan över till Andenes och Andøyas västsida ned till Sortland.

Och om man ändå åker till Alta; strunta i Tirpitz-muséet. Så tråkigt att vi valde ösregn och +4 grader som det roligare alternativet.

Mvh

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Alta är ingenting vad gäller skönhet. Lyngen däremot… så ta hellre vägen ditåt, sväng över Tromsö och ut till Senja, färja sedan över till Andenes och Andøyas västsida ned till Sortland.

Och om man ändå åker till Alta; strunta i Tirpitz-muséet. Så tråkigt att vi valde ösregn och +4 grader som det roligare alternativet.

Mvh
Lyngen är ju på vägen mot Alta, vilket är på vägen mot Kirkenes.
Så, bara att tuffa på i sakta mak, och njuta!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lyngen är ju på vägen mot Alta, vilket är på vägen mot Kirkenes.
Så, bara att tuffa på i sakta mak, och njuta!

Lyngen är längre västerut, man ser iaf lite av Lyngenalperna över vattnet när man kör till Alta. Men det är västra sidan som är makalöst fin. Väg 91.

Mvh

Dalton Sleeper

Livet är som en toarulle
Gick med
14 Apr 2018
Hoj
Suzuki
Ni som kör runt med djur i vinddrag, tänk på att de har väldigt känsliga öron. Om ni har hjälm samt öronproppar så borde de ha motsvarande ljudisolering. Skadade öron är inte kul, vare sig det är nedsatt hörsel, eller tinnitus (jag har själv tinnitus).

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

Mvh
Lyngen, bara 61 mil. Om man startar i Luleå :)

Mo i Rana är tänkbart. Namnet och räserbanan, vägarna och vyerna. I augusti kanske. Klämma några kända svenska orter på vägen hem. Jokkmokk, Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare mfl. Jag gillar sånt.

Jag åkte till Clermont Ferrand bara för namnet. Det coolaste. Clermont F som vi säger.

Har lyssnat på Po Tidholm i olika poddar och kollade på tv-serien.
Under hösten 2016 var han programledare för tv-serien "Resten av Sverige" i SVT1.
Wikipedia.
Han pratar mycket om landsbygd och glesbygd.

Jag svängde in till Hammarstrand på vägen mellan Kramfors och Östersund. Bara för att. Gillar små orter.
Vore kul att se Föllinge, Gäddede, Vilhelmina och kanske Stekenjokk igen. En sväng vi gjorde -78, två CB500 och en CB450.

Kört igenom Kårböle. Man blir glad av sånt. Ljusdal, Järvsö och Bollnäs i 80 på en gammal twin.

Det blir säkert bra. Man ska resa på hoj, det är ett som är säkert.

IMG_3798.jpeg
En Vauxhall Victor i en stadsdel i Halmstad.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Lyngen är längre västerut, man ser iaf lite av Lyngenalperna över vattnet när man kör till Alta. Men det är västra sidan som är makalöst fin. Väg 91.

Mvh
Ja, precis, men jag tog för givet att det är den vägen man tar till Alta, i alla fall om man inte har bråttom.
Helt klart ett bra tips på vägval. 👌

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, precis, men jag tog för givet att det är den vägen man tar till Alta, i alla fall om man inte har bråttom.
Helt klart ett bra tips på vägval.

Till Alta åker man väl över Kautokeino och får den fina kanjonen ned mot havsnivån?

Mvh

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Till Alta åker man väl över Kautokeino och får den fina kanjonen ned mot havsnivån?

Mvh
Japp, om man nu inte kommer söderifrån tänker jag, det diskuterades ju om Mo i Rana.
Men från Kainulasjärvi blir det mot Kautokeino, och sedan det som benämns "gamla postvägen" över fjället - episk!

Norge2019_Hannu_07.jpg

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...