Hojtjöp till 2008...blir galen!

jockeloto

Medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
Ingen:(
Betalar 4400kr/år för helförsäkring hos if för min R6 -03. dock 25kw reggad(strypning borttagen):tummenupp

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
den heter väl smc/folksam försäkring man kan ta den om man är med i smc och går man kursen 5% till, det visste jag inte att man betalar samma premie oavsett om den inte är aktiv i trafik :confused: .
Jag har helf/år bara genom folksam. skrapar skattemärket, ställer av den under vinterperioden låser fast den, det jag pröjsar då är deras garageförsäkring, det är definitivt mkt billigare månadspremie.

Du måste ha genomgått kursen minst steg 1 för o få teckna.Saknar du kursen o du tecknar ändå så får du ett påslag på självrisken pm det händer nått..Är osäker om det där med avställning ska kolla upp det..Jag har smc förs. o jag tjänade ca:2500/år:tummenupp http://www.folksam.se/forsakringar/motorfordon/mc/smc/speciellakrav

Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
testa ER6:an (N modellen). Jag körde den i våras på anderstorp, har även kört massor på gatan, sjukt rolig hoj!! Första året har du även vagnskada= betalar för halv. förs. men får en helf. första året. Inte dyr heller, oavsett om man köper en ny eller inte :tummenupp

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
Du får ställa av hojen om du har SMC-förs men premien kvarstår. Det är en årspremie som är jämnt fördelad över hela året. Rabatten var bra mycket mer än 5% för min del.. handlade om närmare 10k/år mindre. Hittills har SMC-Folksam varit väldigt hjälpsamma - från första början med offerter och frågor fram till min olycka i förrigår.

Om du anser att 17500 är mycket så tittar du på fel typ av hoj. I ditt fall skulle jag helförsäkrat och blundat för kostnaden (du sa ju att du hade bra ekonomi). Hondas märkesförsäkring är klockren för den gruppen av människor som faller inom dess åldersspann. För mig hade självrisken hamnat på 50k vilket tillsammans med premien på 36k aldrig skulle lönat sig.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
den heter väl smc/folksam försäkring man kan ta den om man är med i smc och går man kursen 5% till, det visste jag inte att man betalar samma premie oavsett om den inte är aktiv i trafik :confused: .
Jag har helf/år bara genom folksam. skrapar skattemärket, ställer av den under vinterperioden låser fast den, det jag pröjsar då är deras garageförsäkring, det är definitivt mkt billigare månadspremie.

Medlem i SMC = 10% på vanlig hojförsäkring, avställningsbar.

Avancerad utbildning med SMC = Helårsförsäkring eller 35-års försäkring med "mycket" reducerad premie. Välj mellan hel/halv (går att skifta sommar/vinter). TÄNK på att det är 25% självrisk på allt (alltså även stöld o brand).

Konstigt att det inte skiljer i dina beräkningar, så här ser mina ut.

Vanlig försäkring = 13100 kr/år (Helförs. i 6 mån = 11000kr, avställd 6 mån = 2100kr)

Försäkring m. utbildning = 7500 kr/år (Helförs. i 6 mån = 5250kr, halvförs. i 6 mån = 2250kr)
Kursen räcker att gå vartannat år och kostar ca. 1500kr = 62,50 i månaden :)

Jag vet att Folksams kundservice är under all kritik och ofta lämnar felaktiga uppgifter. Men ring och fråga igen, det ska löna sig med utbildningen.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
när jag snackade med Folksam om SMC försärking eller ej så var skillnaden hyffsat stor, men man måste ha Sporthojskursen klar innan man kan teckna SMC försäkring hos Folksam, så de är 4 helger med utbildning innan du kan få teckna SMC försärking på en klass7 hoj.

jag skulle gå från 2300:- till 1250:- per mån Helförsäkrat /helår med Folmsam å SMC försäkrat på min R6a från 2001.

Stirra er för bövelen inte blinda på månadspremien, smc försäkringen har LÖJLIGT höga självrisker!

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
WR450 motardkittad från Motorhuset i Nyköping :yoparty

Man får bara inte roligare för så lite pengar :tummenupp

Nitro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Nope såld
Stirra er för bövelen inte blinda på månadspremien, smc försäkringen har LÖJLIGT höga självrisker!
Precis vad jag tänkte säga. Men chili det verkar som du tjänar på ditt.
min är likvärdig faktiskt något billigare per år och lägre självrisk :D.

Olsson84 Vad blire för hojtjöppp bara 600 modelerna som gäller??

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Olsson84, inte lämna din tråd i sticket nu. Vad lutar det åt?

Hur ligger en Viffer800 till då försäkringsmässigt? Det är ju ingen R hoj, men skojhoj är det. Eller en F800S (bmw). Tycker dom är rätt trevliga, och försäkringarna är riktigt bra.

jujan

Medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
CBR 1000 Repsol
polaren har yamaha r6 06a då va de helt ny när han köpte och han är missnöjd för både acceleration och bränsleförbrukningen man måste varva som fan då driker den nästan som min gamla bmw 740 med v8 motor

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Så klart inte men har ju kollat på Gixxer 600 från typ 98-99, sugen men tycker yzf600 är snyggare.
Nästan samma försäkring på gixxern som på r6:an, skiljer 2tusen.

Har du nå andra förslag eller??

Köp min ZX9R -97, billig försäkring, och hyffsat mycket effekt (bänkad till 139,9 hk på bakhjulet), snygg som f-n....

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Köp R6:an för fan 17000kr/år e ju nästan gratis.......Riktigt bra cykel!!!

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Om du inte tvunget vill ha en kåphoj så skulle jag vilja föreslå en FZ6-N -07. Skönaste hojen jag haft att köra på länge och billig i försäkring med om du köper 78 hk varianten och sen tar bart strypningen till full effekt (fixat på 1 minut max). Strypningen består av ett extra bläck på gasspjället som gör att du inte kan öppna upp gasen för fullt. Den är väldigt lättåtkommen så bara att bocka undan sen får du ut 98 hk istället för 78 hk :). Kommer att få betala ca 2800 kr hos bilsport för den hel/helår under nästa år. Första året bjuds det ju på vagnskadeförsäkringen :). Bor inne i centrala Helsingborg. Blir ju säkert lite dyrare för dig eftersom att du bor i stockholm, men nog rätt mycket billigare ändån än en kåphoj misstänker jag. Och sen så är det ju en Yamaha :) och Yamaha ska man ha :yoparty

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Precis vad jag tänkte säga. Men chili det verkar som du tjänar på ditt.
min är likvärdig faktiskt något billigare per år och lägre självrisk :D.

Olsson84 Vad blire för hojtjöppp bara 600 modelerna som gäller??

Nja...kollar på det mesta men en 600 hade ju vart fint, allt uppåt med bra klipp är ju dyra att köpa och försäkra.
Får fundera hela vintern och ringa runt å trakassera alla försäkringsbolag med frågor, dock så har jag upptäckt att Salus Ansvar ligger bäst premiemässigt...tack för alla tips!

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Precis :tummenupp Den nya modellen av Suzuki SV650S är ju en riktigt trevlig hoj. Kanske inte det värsta öset men ett trevligt chassi och billig att försäkra.

Not my cup of tea men jag hinner säkert bli sugen på en sån också, lite surt att man inte kan provköra nå hojar på vintern...

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR

Jag förstår ert tankesätt... men om vi nu snackar om en sporthoj från -98 med en prislapp på max 30.000kr.

Folksam (m. utbildning) tar 25% i självrisk, skrotar du hela hojen = 7500kr i självrisk.

De andra bolagen tar i runda slängar 6000kr.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln