Hojval vid kort benlängd?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.

Har ett svårlösligt dilemma - en sambo......med för korta ben.
Ja, det finns ingen lag vad jag vet mot det, men väl begränsningar när det kommer till att kunna känna sig trygg på hojen.
Idag har hon en XT660R som vi har sänkt så mycket det går, så sitthöjden är nu 820mm.
Tyvärr finns det extremt dåligt utbud med hojförsäljare här uppe i norr, så att provsitta en farkost innebär en längre roadtrip.
MC Mässan 2024 erbjöd inte heller dessa möjligheter, men gav dock några tankar.

BMW (jag vet känns fel, men...) har en F750GS som nu ersätts av en F800GS som skulle kunna vara ett alternativ.
Dock så bör man tydligen beställa den sänkt från fabrik (enligt säljaren), och även inkludera den lägre sadeln, då kommer man ner i 760mm.
En annan fördel att gå till en tvåcylindrig hoj är att den är mer förlåtande när det gäller motorstopp (ni som kört XT vet säkert vad jag menar).
Hon har ingen ambitionsnivå att köra jättemycket hoj, men vill känna sig tryggare på cykeln när hon väl gör det.

Frågan är tvådelad:
- Känner ni till några alternativ till ovanstående BMW?
- Finns det erfarenheter om F750GS som ni vill lägga till?

Viktig parameter i det hela är att custom är uteslutet, liksom att dumpa sambon, i övrigt får jag vika ner mig och vara märkesneutral (svårt utan stora mängder alkohol).
Så något förslag i så fall som "lirar i samma liga" som F800GS eller även mer mot offroad?
Har som sagt var letat/Googlat, men svårt när man inte kan prova i praktiken.

F800GS.png
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
https://cycle-ergo.com/ - inte uppdaterad efter ca 2019/20 men den ger en fingervisning

Monster är lägre än 750GS (i standardutförande) men jämfört med höjden på den "specialare" du beskriver så är den högre
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hej på er.

Har ett svårlösligt dilemma - en sambo......med för korta ben.
Ja, det finns ingen lag vad jag vet mot det, men väl begränsningar när det kommer till att kunna känna sig trygg på hojen.
Idag har hon en XT660R som vi har sänkt så mycket det går, så sitthöjden är nu 820mm.
Tyvärr finns det extremt dåligt utbud med hojförsäljare här uppe i norr, så att provsitta en farkost innebär en längre roadtrip.
MC Mässan 2024 erbjöd inte heller dessa möjligheter, men gav dock några tankar.

BMW (jag vet känns fel, men...) har en F750GS som nu ersätts av en F800GS som skulle kunna vara ett alternativ.
Dock så bör man tydligen beställa den sänkt från fabrik (enligt säljaren), och även inkludera den lägre sadeln, då kommer man ner i 760mm.
En annan fördel att gå till en tvåcylindrig hoj är att den är mer förlåtande när det gäller motorstopp (ni som kört XT vet säkert vad jag menar).
Hon har ingen ambitionsnivå att köre jättemycket hoj, men vill känna sig tryggare på cykeln när hon väl gör det.

Frågan är tvådelad:
- Känner ni till några alternativ till ovanstående BMW?
- Finns det erfarenheter om F750GS som ni vill lägga till?

Viktig parameter i det hela är att custom är uteslutet, liksom att dumpa sambon, i övrigt får jag vika ner mig och vara märkesneutral (svårt utan stora mängder alkohol).
Så något förslag i så fall som "lirar i samma liga" som F800GS eller även mer mot offroad?
Har som sagt var letat/Googlat, men svårt när man inte kan prova i praktiken.

View attachment 494983
Du kan goggla på listor med sitthöjd och viktigare, innerbenradie. En annan tokviktig parameter är tyngdpunkt. Ytterligare en är sadelns utformning. Smalare framtill, så hon kan "hoppa fram" vid stopp underlättar kolossalt. En till, kort mellan sits och ett lagom brett styre med någorlunda höjd hjälper kontrollen. Bredare styre är inte med nödvändighet bättre för korta. Hon ska inte vara ett segel som sträcker sig fram och ut. Fråga mig inte hur jag vet eftersom jag kan bli kränkt.
En hoj som har allt det där är R1200R, tror t o m pre 2015 med telelever är ännu bättre på det. Nu låter det som att det är grus det gäller och även GS går att få till. Fullt fungerande även med sänksats men de vansinniga styren ger skum sittställning för korta.Tyngdpunkten kompenserar massor. Det är nästan som om de tänkt till.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
https://cycle-ergo.com/ - inte uppdaterad efter ca 2019/20 men den ger en fingervisning

Monster är lägre än 750GS (i standardutförande) men jämfört med höjden på den "specialare" du beskriver så är den högre
Man vill tro att monster är så smidig. Sadeln är bra utformad. Körställningen är det inte men kan fixas med smalare och högre styre. Några har det. Tyngdpunkten är katastrofal och med hjulbas i kombination med ducatis motstånd mot styrutslag blir den knepig i lågfart. Med bytt styre och justerbara styrstopp, (iaf på min) kan den bli rimlig. Motorkaraktären hjälper inte till...

För övrigt... MT-07 i sänkt variant är sjukt lätthanterlig om man nu trivs med motorn och håller sig på belagda vägar.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade en kraftigt vertikalt underutvecklad kollega förut. Hon köpte en Ducati Monster och lämnade sadeln till en chopperbyggare för att få den tunnare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Brukar inte SV650 dyka upp i såna här sammanhang? Inte så offroadig dock, det är ju ofta svårt om man vill ha både låg sadelhöjd och den fjädringsväg man brukar ha på offroadhojar.

Frugan köpte en extra låg sadel till sin Tiger 800, jag minns inte vilken sadelhöjd det blev dock.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En möjlighet är modda stövlarna. Träffade en tjej på Källarbacken fiket/macken i Hällingsjö.
En skomakare hade tagit av sulorna på hennes stövlar och lagt in två ca 1,25 cm mellansulor för totalt ca 2,5 cm högre stövlar. Eller är mer än 2,5 cm ? Mitt ögonmått ???
Hon sa att det fungerade utmärkt att växla med. "mellansulor". Se foto.

Själv 170 cm lång med lång kropp och korta armar och korta ben fick jag tips om Ducati Monster när det var aktuellt börja köra hoj 2009.

En kompis är 150 cm lång. Han har sedan jag träffat honom kört.
Yamaha Mt-09. Han köpte en reservdelssadel, gröpte ur stoppningen framme vid tanken och lät en tapetserare sy nytt överdrag.
Suzuki GSX-R 600. Han gjorde inga ändringar.
KTM 390 Han gjorde inga ändringar.
Det hör till saken att han jobbar och jobbat som bilskollärare i väl 15 år så det här med trafiken kan ju en "yrkeschaufför" som han fram och baklänges.
 

Bifogat

  • 20230906-HöljdStövel.jpg
    20230906-HöljdStövel.jpg
    210.1 KB · Visningar: 17
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
https://cycle-ergo.com/ - inte uppdaterad efter ca 2019/20 men den ger en fingervisning
Fränt, tack, ska kolla mer på det.

Ytterligare en är sadelns utformning. Smalare framtill, så hon kan "hoppa fram" vid stopp underlättar kolossalt.
Bra poäng, tar med mig det.

För övrigt... MT-07 i sänkt variant är sjukt lätthanterlig om man nu trivs med motorn och håller sig på belagda vägar.
Bra förslag, tror dock att hon tycker att den är för mycket "street", men jag ser att den kan sänkas till typ ca 780mm, bra tips!

Brukar inte SV650 dyka upp i såna här sammanhang? Inte så offroadig dock, det är ju ofta svårt om man vill ha både låg sadelhöjd och den fjädringsväg man brukar ha på offroadhojar.

Frugan köpte en extra låg sadel till sin Tiger 800, jag minns inte vilken sadelhöjd det blev dock.
Tack för tipsen!

Det finns ju en låg Tiger.
Tack, den ser faktiskt intressant ut med 770mm.

En möjlighet är modda stövlarna. Träffade en tjej på Källarbacken fiket/macken i Hällingsjö.
En skomakare hade tagit av sulorna på hennes stövlar och lagt in två ca 1,25 cm mellansulor för totalt ca 2,5 cm högre stövlar.
Tack, detta har vi inte tänkt på, men kan helt klart vara ett komplement värt att fundera på!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Monster är lägre än 750GS (i standardutförande) men jämfört med höjden på den "specialare" du beskriver så är den högre

Man vill tro att monster är så smidig. Sadeln är bra utformad. Körställningen är det inte men kan fixas med smalare och högre styre. Några har det. Tyngdpunkten är katastrofal och med hjulbas i kombination med ducatis motstånd mot styrutslag blir den knepig i lågfart. Med bytt styre och justerbara styrstopp, (iaf på min) kan den bli rimlig. Motorkaraktären hjälper inte till...

Vi kikade faktiskt på Ducati på mässan.
Den var inte så tokig, men även den lite för mycket "street" enligt "Tårtsmulan".
Skulle ha varit intressant att provköra den i alla fall.

Ducati_Monster.JPEG
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vi kikade faktiskt på Ducati på mässan.
Den var inte så tokig, men även den lite för mycket "street" enligt "Tårtsmulan".
Skulle ha varit intressant att provköra den i alla fall.

View attachment 494996
Nu vet jag inte hur de nyare mindrekubikarna är men med facit är det inte kul att vända mot styrstoppen med en motor som lätt får hicka vid putterkörning. Vill hon verkligen byta "tårtsmulan" mot "kärringstoppet". Lär inte stärka dina aktier... Vändradie som en rekorderlig färja. En himmelsvid skillnad i hanterbarhet vid alla tippkänsliga situationer mot exempelvis R1200 eller MTmodellerna. 09 är otrolig så fort fossingarna sätts på pinnarna men är rätt hög och man sitter lite "motardigt". Vet ej hur sänkbarheten är på den. Street är rätt optimalt, utom för grus.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tracer 700 säger 835mm, och det verkar finnas en sänksats som sänker 30mm och en lägre sadel som skall ge ytterligare 20mm. Om nu MT07 är för räsig men den i övrigt är intressant.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tracer 700 säger 835mm, och det verkar finnas en sänksats som sänker 30mm och en lägre sadel som skall ge ytterligare 20mm. Om nu MT07 är för räsig men den i övrigt är intressant.
Tack! - Jag hade faktiskt missat att det finns en sadel, dåligt av mig...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu vet jag inte hur de nyare mindrekubikarna är men med facit är det inte kul att vända mot styrstoppen med en motor som lätt får hicka vid putterkörning. Vill hon verkligen byta "tårtsmulan" mot "kärringstoppet". Lär inte stärka dina aktier...
Det är lite där vi är.
Med XT:n så är marksyningarna ganska standard när det blir trixigt i utfarter och vid lite knivigare situationer.
Antalet samlag under dessa semestrar minskar logarimiskt mot de tillfällen som hojen ligger på backen.
Så...väl värt en tanke - tack!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är lite där vi är.
Med XT:n så är marksyningarna ganska standard när det blir trixigt i utfarter och vid lite knivigare situationer.
Antalet samlag under dessa semestrar minskar logarimiskt mot de tillfällen som hojen ligger på backen.
Så...väl värt en tanke - tack!
Upplagt för plumpa skämt på temat, men jag avstår.
Det borde framgå att jag har många års erfarenhet av den grundläggande problematiken. Tog mc"kort" (pun intended) -83.

@L. Mäkinen kan se fram emot en DO-anmälan för sina hätska och kränkande uttalanden. (Not) Jag behöver stålar för säsongen.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top