hannuse
När resan är målet
Hej på er.
Har ett svårlösligt dilemma - en sambo......med för korta ben.
Ja, det finns ingen lag vad jag vet mot det, men väl begränsningar när det kommer till att kunna känna sig trygg på hojen.
Idag har hon en XT660R som vi har sänkt så mycket det går, så sitthöjden är nu 820mm.
Tyvärr finns det extremt dåligt utbud med hojförsäljare här uppe i norr, så att provsitta en farkost innebär en längre roadtrip.
MC Mässan 2024 erbjöd inte heller dessa möjligheter, men gav dock några tankar.
BMW (jag vet känns fel, men...) har en F750GS som nu ersätts av en F800GS som skulle kunna vara ett alternativ.
Dock så bör man tydligen beställa den sänkt från fabrik (enligt säljaren), och även inkludera den lägre sadeln, då kommer man ner i 760mm.
En annan fördel att gå till en tvåcylindrig hoj är att den är mer förlåtande när det gäller motorstopp (ni som kört XT vet säkert vad jag menar).
Hon har ingen ambitionsnivå att köra jättemycket hoj, men vill känna sig tryggare på cykeln när hon väl gör det.
Frågan är tvådelad:
- Känner ni till några alternativ till ovanstående BMW?
- Finns det erfarenheter om F750GS som ni vill lägga till?
Viktig parameter i det hela är att custom är uteslutet, liksom att dumpa sambon, i övrigt får jag vika ner mig och vara märkesneutral (svårt utan stora mängder alkohol).
Så något förslag i så fall som "lirar i samma liga" som F800GS eller även mer mot offroad?
Har som sagt var letat/Googlat, men svårt när man inte kan prova i praktiken.
Har ett svårlösligt dilemma - en sambo......med för korta ben.
Ja, det finns ingen lag vad jag vet mot det, men väl begränsningar när det kommer till att kunna känna sig trygg på hojen.
Idag har hon en XT660R som vi har sänkt så mycket det går, så sitthöjden är nu 820mm.
Tyvärr finns det extremt dåligt utbud med hojförsäljare här uppe i norr, så att provsitta en farkost innebär en längre roadtrip.
MC Mässan 2024 erbjöd inte heller dessa möjligheter, men gav dock några tankar.
BMW (jag vet känns fel, men...) har en F750GS som nu ersätts av en F800GS som skulle kunna vara ett alternativ.
Dock så bör man tydligen beställa den sänkt från fabrik (enligt säljaren), och även inkludera den lägre sadeln, då kommer man ner i 760mm.
En annan fördel att gå till en tvåcylindrig hoj är att den är mer förlåtande när det gäller motorstopp (ni som kört XT vet säkert vad jag menar).
Hon har ingen ambitionsnivå att köra jättemycket hoj, men vill känna sig tryggare på cykeln när hon väl gör det.
Frågan är tvådelad:
- Känner ni till några alternativ till ovanstående BMW?
- Finns det erfarenheter om F750GS som ni vill lägga till?
Viktig parameter i det hela är att custom är uteslutet, liksom att dumpa sambon, i övrigt får jag vika ner mig och vara märkesneutral (svårt utan stora mängder alkohol).
Så något förslag i så fall som "lirar i samma liga" som F800GS eller även mer mot offroad?
Har som sagt var letat/Googlat, men svårt när man inte kan prova i praktiken.
Last edited: