Hojval

1framgångssaga

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2023
Hoj
Triumph RS 760 2021
Hej,

Ska köpa första hoj och är inne på antigen en kawa z900 -23
Alt en mt-09 liknande årsmodell eller en triumph 765 rs ?

Kan man få lite input
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provkör och välj den du gillar mest.

Så, när vi har det ur vägen... Hojval är en fråga om smak, de är alla lite olika på sina egna vis och du kommer få råd att köpa alla tre. För min del hade jag valt trajjan, då jag redan haft en Z1000, och inte är intresserad av MT-09 på grund av min egen smak. :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett annat tips kan ju vara att inte köpa en sprillans ny hoj som första hoj, dels för att det inte är helt ovanligt att man tappar den, i synnerhet om du ska övningsköra med den, och för att du troligen byter hoj ganska fort när du väl har fått lite mer erfarenhet, och då har du förlorat en hel del pengar jämfört med att köpa en några år äldre hoj. Försäkringen är ofta betydligt dyrare om man kombinerar ny hoj och nytt kort också.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Instämmer. Känn dig fram på billigare hojar än en helt ny.
Första repan ger tårar... Och om du säljer den efter en säsong för att den inte var rätt för dig så blir det nya tårar när du märker hur mycket den tappat i värde på några månader.

Och som redan skrivits, provkör flitigt och köp sedan den du gillar bäst. Det blir inte alltid den man trodde skulle kännas "bäst"...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Övertänk inte första hojen. Du kommer att formas som motorcyklist. Efter några år blir det lite klarare vad du vill ha. Mig tog det ca 30 år att hitta rätt i motorcykelträsket!

Bränn inte hela budgeten på hojen. Kostar mycket med tillbehör och kläder. Sådant som göra hojåkningen mycket trevligare och roligare. Bra stövlar och skön hjälm kan göra större skillnad än bra hoj. För att inte tala om lyxen att byta däcken parvis, i tid innan de blir helt utslitna... :)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Z900 ska vara en bra första hoj har jag hört, lättkörd, överkomligt pris om du kollar på 2-3 år gammal med under 1000 mil på mätaren. Men som vanligt kan bara du avgöra.
Fundera på vad du ska ha hojen till, ska du bara pendla, nöjesåka kortare turer, tänker du kanske semestertur med lite packning .......osv.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp något billigt "skit" tills du har kortet, sedan kan du börja fundera ...
Det som känns helt rätt nu kan kännas helt fel två veckor efter du tagit kortet.
Köp en ny hoj när du vet vad du vill ha:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köp nått billigt. Så du har råd att lägga omkull den. Och bara köra vidare. #
Exempel

# Vanligaste att hojen välter stillastående (att parkera på sidostödet i nedförsbacke är att be om det).
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Köp nått billigt. Så du har råd att lägga omkull den. Och bara köra vidare. #
Exempel
Det är ju min gamla Sprint ST som jag sålde 2019! Den körde jag 5000 mil med. Kul hoj!

Den har varit i Belgien/Luxemburg/Tyskland (Ardennerna/Eifel, Mosel, Nürburgring), Polen, Tjeckien, Slovakien, Lofoten och många andra ställen som Riksgränsen, Kiruna, Jokkmokk m fl.

Fram till 7100 mil är den välskött, dokumenterad och välservad. Därefter, dvs de senaste 4 åren, vet jag inget om.

Fast ingen typisk nybörjarhoj, tycker jag. Något topptung och stor vändradie när man skall göra precisionsmanövrar.

Men ute på vägen, när man vrider på gasrullen, där kommer glädjen. Härlig motor med både mellanvarvs-vrid och topp! Riktigt kul på en 70-väg och uppåt. En kul kompis!
 
Last edited:

GundeSvan

Medlem
Gick med
3 Jul 2023
Hoj
Aprilia RS660
Andra skriver samma, köp något billigare som första hoj. Så behöver du inte bli så uppgiven när du tappar den.
Jag köpte en Yamaha FZ6 N S2 som första hoj till ett bra pris. Jag har nu efter en tid ägande testat hur den ser ut liggande på marken. Det kostade en fotpinne några mindre märken, inget stort. Men inte heller någon större uppgivenhet för värdet på hojen är inte som på en ny.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top