hojvalstips önskas desperat...

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Har ställt frågan förra året men då var det maken som tog mckort men i år är det väl min tur.
Jag letar efter en vettig hoj att köpa men jag är så kort! jag är 159cm kort och vill inte hänga på trekvart som nybörjare, jag känner mig inte trygg så. Jag har testat makens kawa GPZ1100 men den är 82cm hög från sadeln och jag når inte ner om jag inte har världens fetaste platå skor :(
Var och testade en kawa GPS 600 som var typ 75cm hög men nej det gick inte det heller:(

jag gillar custom och sport, har övningskört lite på en kompis yamaha 400(vet inte mer om den) men den känns inge rolig att dra upp i 90km/h och sen tvärnita..jo jag är redigt harig...fattar int eom jag ens fixar mckortet:(
Jag provade även kompisens yamaha Fj1200 som har längre tyngdpunkt och han tyckte att den kunde jag lugnt köra på men jag är så osäker(kompisen har övningskört med många och ahft mckort i över 20år). Med både korta ben och korta armar har jag svårt att inte bara nå ner utan nå fram om tanken är alldeles för stor:/
Har letat på blocket men hittar inget vettigt. Ska jag köpa en mer cross som är lättare? Funderar på att ta mellankortet som sen automatisk blir tung men det verkar vara ändringar och jag vet inte om det ens blir tungt av ett mellankort..skulle ju bli nya regler eller har jag missuppfattat det?

Jag gillar viragon men vet inte om 535 är något man kan vara nöjd med i längden, dock är den svår att köra konhindren med så det är ju inte bra alls som övningshoj:(
Känner mig helsnurrig och rätt stressad över att inte kunna hitta nån vettig hoj. Ska jag köpa nått bara för typ 8papp som jag säljer efter jag klarat kortet eller en för typ 20 000kr som jag sen har typ resten av livet?;)

vad har ni för tips? Hur höga är de hojar ni tipsar om och hur mycket kan man sänka dem med sänkningssats? Är det ens möjligt för mig att få mckort???????jag tvivlar, jag vill men harigheten i mig tvivlar...min man tror jag fixar det då han sett mig lulla runt med 400:n vilket han aldrig trodde jag ens skulle våga testa men jag gjorde det direkt jag blev erbjuden- stolt jag var som vågade, jag som tidigare bara kört på en EU moppe och jag har aldrig tidigare kört en moppe med manuell växel så mc var den första:) och jag har tragglat att lära mig växla och det går riktigt bra*stolt* :D

så hjälp önskas desperat...nån som har nått bra konkret hojmärkestips???
 

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
Årsta
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Ta en sobril, ge din gubbe en whiskey, och tvinga honom Aldrig, och jag menar innerligt ALDRIG att följa med dig till IKEA...

Rikspucko! Lame ass försök till att vara rolig. :huvet

Orcid, har du möjlighet så ta tungt kort direkt. Man kan alltid låna/hyra en sjufemtio till uppkörningen. Ska du hitta en hoj som passar dig så är tipset att söka hojjar kring 600-kubik.
Några förslag på lite lägre hojar är Ducati Monster, Kawa ER, Sukka Bandit, Honda Hornet eller kanske nån liten bålgeting typ R6 eller CBR 600.
Visserligen så klassar de flesta av mina förslag inte in i kategorin 20 papp å mellanklassare.
Det är bara att leta och inte ge upp.
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Här kommer lite tips till dig Orcid, det var ju vad du bad om!

Det första jag kom att tänka på som hojval för dig, är Ducati Monster 600 Cc, 750 Cc eller större Cc om du har råd med försäkringen som ökar i takt med kubiken på hojjen. Det finns en tjej här på Sporthoj som jag åkt med ibland, som kallar sig för "Snäckan", hon tog körkortet förra sommaren och köpte sig just en röd snygg Ducati, Monster 750. När jag frågade henne varför det blev just denna hoj, så sa hon att det berodde på att hon är så kort, och det var hon minsann också när hon klev av sin hoj såg jag, och Ducati'n är byggd på så sätt att den är betydligt lägre i sadeln än många andra. Dessutom är det ett mycket gediget MC-märke samt en mycket trevlig V-Twin motor som är urstark redan på låga varv som lämpar sig mycket bra för avslappnad körning, typ sport-touring som denna hoj står för. Kollade på Blocket på beggade Ducati Monster och hittade följande exempel:

1. Ducati Monster 600, gul färg, årsmodell -97 för 33.000:- :http://www.blocket.se/vi/20166139.htm?ca=11_s

2. Ducati Monster 600, svart färg, årsmodell -01 för 42.000:- :http://www.blocket.se/vi/20188262.htm?ca=11_s

3. Ducati Monster 695, klassisk Ducati-röd färg, årsmodell -01 för 71.900:- : http://www.blocket.se/vi/19855541.htm?ca=11_s

- En reportage om tjejer & hojval inkl deras kroppslängd: http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF-er/gamla/048-051-205.pdf

- En annan tråd här på Sporthoj som tar upp samma ämne som du frågar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=831567#p831567

Näe, jag vare sig kör & säljer Ducati, men jag gillar alla Italienska sporthojar. Jag kör Aprilia RSV 1000 R, som är mycket snarlik Ducati, båda är fullblods-italienare. Egentligen ska du kanske inte fundera så mycket på vilken hoj du väljer, du ska välja den hoj som känns bra för just dig efter några provkörningar samt den du har råd att äga & köra.

PS: yoohan, så här skulle du t.ex. kunnat svara Orcid om du hade velat hjälpa henne :hihi

Lycka till med valet Orcid och glöm inte att posta här vad du väljer till slut, gärna med bild också :tummenupp
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Kan hålla med föregående talare i princip, men inte i sak.

Personligen hade jag nog tittat på lite mer prisvärda Suzuki SV650. Trevligare modell får man nog leta efter. Liten och lätt med låg tyngdpunkt. Skulle man vilja sänka den finns till och med original sänkningssats från Suzuki att tillgå. Den är smal och smidig, har tillräcklig effekt (70hk) i mycket fint register och stabilt chassie. Dessutom är det, liksom Ducatin, en V-twin som inte behöver varvas för att ge bra vridmoment.

Dock vill jag rekommendera den nakna modellen eftersom den vanligare halvkäpförsedda S-modellen har clip-on styre som ger lite mer framåtlutad körställning. Dessa kan man få för under 30kkr.

Jag vill inte på något sätt ifrågasätta Ducatis kvalitet, men de brukar generellt sätt kräva lite mer av sina ägare i form av mek eller plånbok än de japanska motsvarigheterna. Behöver jag säga att flickvännen (1,65m) håller på med kortet på just en SV och hon får nästan fotsulorna helt i backen på den utan att vi sänkt den.

Så, nu har du två bra tips: Suzuki SV650, Ducati Monster.
Kan även tänka mig att Kawasaki ER6 skulle vara ett bra val, om än aningen dyrare. Jag önskar dig lycka till i ditt letande och hoppas du blir nöjd med vad du än väljer.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Mitt tips skulle vara antingen...
SV 650 N/S Låg sadelhöjd och finns endel redan sänkta också! (Nyare finns med ABS)
ER-6 N/F Har också okej sitthöjd för kortväxta, annars går det att sänka, finns med ABS!

Det brukar vara lite mer upprätt körställning på nakna hojar, detta brukar ge intrycket att dem är mer lättsvängda i lägre hastigheter som t.ex. konbanorna.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
SZR660 Billig att äga och driftsäker....och LÅG (har haft en själv)
ZXR400 Snygg!

Vet inte om jag kan rekommendera någon att köra upp på dessa dock (vill man sätta på ett crosstyre är det förstås en annan sak)
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Behöver jag säga att flickvännen (1,65m) håller på med kortet på just en SV och hon får nästan fotsulorna helt i backen på den utan att vi sänkt den.

Håller helt med dig frezon, SV 650 är också en riktigt bra kandidat, jag hade själv en SV1000 innan jag köpte min Aprilia. Det är en riktigt trevlig V-Twin motor i dessa hojjar faktiskt :tummenupp
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Rikspucko! Lame ass försök till att vara rolig. :huvet

Orcid, har du möjlighet så ta tungt kort direkt. Man kan alltid låna/hyra en sjufemtio till uppkörningen. Ska du hitta en hoj som passar dig så är tipset att söka hojjar kring 600-kubik.
Några förslag på lite lägre hojar är Ducati Monster, Kawa ER, Sukka Bandit, Honda Hornet eller kanske nån liten bålgeting typ R6 eller CBR 600.
Visserligen så klassar de flesta av mina förslag inte in i kategorin 20 papp å mellanklassare.
Det är bara att leta och inte ge upp.

tack! ja helst vill jag ta tung från start, jag får ju låna 400 och säkerligen 1200 av polaren som även komemr hjälpa mig med att övningsköra, senare när jag känner mig mindre harig då tänkte jag ta några lektioner om det dskulle behövas för att veta att jag lärt mig allt rätt:) Ducatin har jag gluttat på och jo den är snygg och trevlig:D kawa er6 tittade jag också på men den är en hel del dyr:/ ska kolla de andra du tipsat om...men duccatin har varit en liten drömmc för mig:tummenupp
jag ahr lite mer än 20 000 att lägga OM det skulle behövas men jag vet inte om jag som nybörjare ska ha en dyr fin hoj att kanske "repa"upp:(
men jag ger inte upp- tack så mycket för tipsen, känns skönt att få råd när man själv k'ännaer att man bara tramapr vatten men inget mer händer.

Här kommer lite tips till dig Orcid, det var ju vad du bad om!

Det första jag kom att tänka på som hojval för dig, är Ducati Monster 600 Cc, 750 Cc eller större Cc om du har råd med försäkringen som ökar i takt med kubiken på hojjen. Det finns en tjej här på Sporthoj som jag åkt med ibland, som kallar sig för "Snäckan", hon tog körkortet förra sommaren och köpte sig just en röd snygg Ducati, Monster 750. När jag frågade henne varför det blev just denna hoj, så sa hon att det berodde på att hon är så kort, och det var hon minsann också när hon klev av sin hoj såg jag, och Ducati'n är byggd på så sätt att den är betydligt lägre i sadeln än många andra. Dessutom är det ett mycket gediget MC-märke samt en mycket trevlig V-Twin motor som är urstark redan på låga varv som lämpar sig mycket bra för avslappnad körning, typ sport-touring som denna hoj står för. Kollade på Blocket på beggade Ducati Monster och hittade följande exempel:

1. Ducati Monster 600, gul färg, årsmodell -97 för 33.000:- :http://www.blocket.se/vi/20166139.htm?ca=11_s

2. Ducati Monster 600, svart färg, årsmodell -01 för 42.000:- :http://www.blocket.se/vi/20188262.htm?ca=11_s

3. Ducati Monster 695, klassisk Ducati-röd färg, årsmodell -01 för 71.900:- : http://www.blocket.se/vi/19855541.htm?ca=11_s

- En reportage om tjejer & hojval inkl deras kroppslängd: http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF-er/gamla/048-051-205.pdf

- En annan tråd här på Sporthoj som tar upp samma ämne som du frågar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=831567#p831567

Näe, jag vare sig kör & säljer Ducati, men jag gillar alla Italienska sporthojar. Jag kör Aprilia RSV 1000 R, som är mycket snarlik Ducati, båda är fullblods-italienare. Egentligen ska du kanske inte fundera så mycket på vilken hoj du väljer, du ska välja den hoj som känns bra för just dig efter några provkörningar samt den du har råd att äga & köra.

PS: yoohan, så här skulle du t.ex. kunnat svara Orcid om du hade velat hjälpa henne :hihi

Lycka till med valet Orcid och glöm inte att posta här vad du väljer till slut, gärna med bild också :tummenupp

jo duccatin har varit en liten smygdröm för mig sen många år tillbaka men prislappen har inte varit riktigt i orcidsklass:D jag vet ju int eom det är värt att lägga så mycket för en nybörjare som jag;) jag vill helst ta tung direkt om de tär möjligt ananrs får det bli mellan. Tack så mycket för både länkarna och svaret...mycket intressant att se och läsa!!!
givetvis ska jag infa er vad det blir och med bild så klart:D
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Det där med att repa nya pärlan om du lägger den kan du lätt motverka med ett par schyssta krashpuckar. Tjejen lade sin ner samma dag som vi monterade dem och det blev inte en repa i lacken, endast ett böjt kopplingsgrepp och sårat självförtroende. Vill man dubblar man upp med skyddsplast på de ställen man känner kan vara utsatta. Kom ihåg att det går fort att lära sig när det barkar åt fanders och vad man skall göra för att motverka det, så jag tror inte du behöver vara orolig.
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Er6 skulle jag rekomendera om du är kort. jag är bara 170cm och sitter helt grymt på min Er6. men är juh visserligen lite över dina pengar.
annars har jag en Suzuki GSX 750EF till salu och den behöver man inte vara lång för! och ligger bara på ca 1600:- i försäkring hel/år. fast är juh visserligen en lite äldre hoj (1984) lyckat till med hojletandet i vilket fall.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
OM jag var dig så satsa på så nytt o fräscht men ändå billigt om du vill ha lite ekonomi i det hela, ex ER 5:a, Honda cb 500, kanske en bandit 600 för straxt över 20K, gsx 600/750 f inte att glömma!, satsa på en 90-tals helst slickande på 2000 hoj oxå.(går nog pruta nu..)Glöm 9K hojarna, tror tyvärr de kan ge dig mer besvär än glädje, du får vara beredd kavla upp ärmarna o skruva. Köp hellre då en för 20K som du kan ha kvar ett tag då som du säger:)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Kan hålla med föregående talare i princip, men inte i sak.

Personligen hade jag nog tittat på lite mer prisvärda Suzuki SV650. Trevligare modell får man nog leta efter. Liten och lätt med låg tyngdpunkt. Skulle man vilja sänka den finns till och med original sänkningssats från Suzuki att tillgå. Den är smal och smidig, har tillräcklig effekt (70hk) i mycket fint register och stabilt chassie. Dessutom är det, liksom Ducatin, en V-twin som inte behöver varvas för att ge bra vridmoment.

Dock vill jag rekommendera den nakna modellen eftersom den vanligare halvkäpförsedda S-modellen har clip-on styre som ger lite mer framåtlutad körställning. Dessa kan man få för under 30kkr.

Jag vill inte på något sätt ifrågasätta Ducatis kvalitet, men de brukar generellt sätt kräva lite mer av sina ägare i form av mek eller plånbok än de japanska motsvarigheterna. Behöver jag säga att flickvännen (1,65m) håller på med kortet på just en SV och hon får nästan fotsulorna helt i backen på den utan att vi sänkt den.

Så, nu har du två bra tips: Suzuki SV650, Ducati Monster.
Kan även tänka mig att Kawasaki ER6 skulle vara ett bra val, om än aningen dyrare. Jag önskar dig lycka till i ditt letande och hoppas du blir nöjd med vad du än väljer.


Tack för tipset, ser att suzuki SV650 har väldigt långt fram till styret, vilket jag ahr lite svårt för då jag får hänga rejält och orkar då inte styra:( ER6 var en dyr pjäs:) men tackar verkligen ändå för tipsen, jag ska fortsätta titta:)


Rasorblade: tackar för länken, lägger in den i mina bokmärken för mc-länkar:D

StyxXx: tackar för tipsen, jag kolla närmare på SV 650 men som jag skrev ovan så ser det ut som det är långt fram till styret:va men snygg är den:D

Dez:Gilar yamaha men även den ser lång ut fårn sadel till styret....varför blev jag så kort i både armar och ben*grrrr* kawan var snygg också:D

Gollum: jo den verkar schysst men jag är bekymrad över styret..hur långt det är emellan....jag fattar att man hänger men jag...jag kan ärligt säga att jag kan hänga en hel del och ändå inte rikigt nå fram..och japp min make skrattar och skakar på huvudet och säger- det går inte:)

Men jag tackar för tipsen...föresten kan nån säga mig då jag funderar på sv650 om den tanken är lika storlek som på yamhan fj1200 som jag provsuttit och dne nådde jag ganska bra...svårt att se på bilderna ju för ibland tycke rjag att nån hoj ser liten ut men när jag väl står bredvid den då är det en stor pjäs:D

maken tycke rjag ska köpa nån bara för 10 000kr och sen byta när jag ahr kortet..problemet kvarstår ju med höjden då alla 10 000kr hojar int eär gjorda för kortisar;)
 

Frusch

Ååhhh nej nu blir det trubbel
Gick med
15 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
cbr 600
Hur funkar cbr 600f, har du testat den? Den jag har känns jäkligt låg har även hört att det finns sänkningssatser till dessa. Lycka till i hojletandet.
 

ShawnXIII

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Södermalm
Hoj
03,Hayabusa LE,

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Det är stor skillnad på hur långt det är till styret på en SS650S och en SV650. Halvkåpemodellen har som sagt clipon-styre och längre att sträcka sig. Det går ju i och för sig enkelt att bota genom ett kit från e-bay eller liknande. Ca 2000kr.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Det där med att repa nya pärlan om du lägger den kan du lätt motverka med ett par schyssta krashpuckar. Tjejen lade sin ner samma dag som vi monterade dem och det blev inte en repa i lacken, endast ett böjt kopplingsgrepp och sårat självförtroende. Vill man dubblar man upp med skyddsplast på de ställen man känner kan vara utsatta. Kom ihåg att det går fort att lära sig när det barkar åt fanders och vad man skall göra för att motverka det, så jag tror inte du behöver vara orolig.

oki bra puckar..jag har vinglat till några gånger men aldrig fallit...ännu:gnissla men det lär ju hända nån gång.:3freak
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Honda VTR1000F bör passa dig som handen i handsken.

låg sitthöjd, billig hoj (du bör hitta en med några år på nacken för runt 20-30), tålig hoj, rolig och lättkörd hoj, billig försäkring :tummenupp
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top